Förklara det för mig om ni kan?

Idag skulle jag byta ett jordat uttag. Och missade slå ifrån strömmen :D
Fan för hel...e. Fasen rörde vid jorden. Det small och trådarna svetsades fast! Dom min förvåning då det visade sig att det var bara säkringen som gått! O inte JFB!
Hur kan det vara möjligt?

Test knappen löser ut JFB.

Antingen så löste säkjringen så snabbt att jordfelosbrytaren inte hann reagera, eller så är det något som inte stämmer.

1. Är du säker på att det var jord den kom åt? Om det var nollan så upptäcker en jfb inget fel.
2. Är du säker på att uttaget är kopplat över jordfelsbrytaren?

1. 100%
2. Ska kolla det imorgon. Fattar inget. Ska prova köra kortis via 40W lampa direkt mot JFB.

Detta här är livsfarligt ju. Och el kopplades på fabriken vid tillverkning av huset!

Hempularen.
Har du varit med om att säkringen gick innan JFB?
Då skulle den vara snabbare än 30ms!
JFB får INTE tillåta en ström på 10A!

Redigerat:
Otäckt värre, man måste tydligen kolla allt inte ta för givet att det är rätt kopplat.

Köp en testare som löser ut den i uttaget så ser du om den funkar. Vilken den inte verkar göra.

silversmeden skrev:
Otäckt värre, man måste tydligen kolla allt inte ta för givet att det är rätt kopplat.
Är det felkopplat, blir det liv som faaaan. Då hänger jag ut företaget här på forumet!!! Och andra ställen!

Kan ju var så att jorden låg på nollplinten

elmont skrev:
Kan ju var så att jorden låg på nollplinten
Varför?:x

Jag hänger inte med...

Grovt kopplingsfel i centralen - t.ex att skyddsjorden för denna grupp är inkopplad på nollplinten (efter JFB).

Kan väl inte en elektriker gjort va? Verkar helt otroligt!

Vad är det för fabrikat på Jordfelsbrytaren? Vad är det för säkringar?
Lär ju ha varit diazedsäkringar. De är jäkligt snabba.

Om du lovar att inte sprida ut det så ska jag tala om att det har en gång hänt att en elektriker har gjort fel, så det är inte omöjligt att det har hänt igen. Men eftersom huset var fabrikstillverkat vet man inte riktigt säkert vem som utfört vad och hur det är kontrollerat. Man kan se div "udda" i en del av hus med färdigdragen el, så ibland funderar man om det är snickaren som leker den lille elektrikern.

Klarade inte av att vänta. Man vill inte ha andras liv pã halsen...

Allt är rätt kopplat. Testade dock med en 60W lampa. Samma uttag. Först mellan fas och nolla = ok. Sen mellan fas och jord. JFB funkade och löste ut! Man märkte inget. Så ska det vara!
Och nu, idiot test. Fas mot jord. Det smäller igen! Och blixtrar! Säkringen löser ut igen. Och tråden fastsvetsat mot jordbläcket. Vad fan är det?

Om man blir våt och får ström genom t.ex. i badrummet? Törs man lita på JFB? Om den sviker mot ren kortis mot jord???

JFB=Schneider 23038.
Säk=Mline C10 WGB-08-63.

Det är tot 2x 15m FK1,5.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.