5 924 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
utlopp vs apparatdosa belysning i badrum
Har ibland gjort en enkelt utlopp för vissa saker t.ex spisuttag,element,4-vägs uttag, ringledningstrafo som inte suttit i central, även kyl o frys har fått enkla utlopp ibland då uttagen ändå sitter dolt bakom apparaten sen. Fast oftast har det blivit så för att kunden har önskat.
Ok, så om jag ger efter för era åsikter, så måste man ju veta innan vilken inredning man ska ha, eller finns det några bra mått att ta till när det är osäkert, jag menar, de flesta speglar eller skåp är väl ungefär lika höga?
Vad jag märkt är att det sällan finns plats bakom ett badrumsskåp så bättre att komma för högt än för lågt. Ändrar du dig i framtiden och köper ett mindre skåp eller anorlunda så att röret kommer ut för högt är det snyggare att trä på avskal och sätta en klammer alt. en liten bit kabelkanal än att ha ett doslock med utlopp.
Moderator
· Stockholm
· 57 911 inlägg
jag fattar inte riktigt resonemanget. En dosa har man ju för att en apparat skall sitta där infälld, det kan vara ett uttag, en brytare osv. I det här fallet finns inget att sätta i dosan.
OM du vill sätta spegeln någon annanstans senare, då går du med en kabel, ex. EKLK från spegeln till röret, och vidare med kabeln, ev. avskalad genom röret till sin kopplingsdosa. Utloppet tätas ev. med silikon eller eg. vad som helst som är snyggt mot kaklet. Det blir mycket mer diskret än ett doslock med utlopp.
OM du vill sätta spegeln någon annanstans senare, då går du med en kabel, ex. EKLK från spegeln till röret, och vidare med kabeln, ev. avskalad genom röret till sin kopplingsdosa. Utloppet tätas ev. med silikon eller eg. vad som helst som är snyggt mot kaklet. Det blir mycket mer diskret än ett doslock med utlopp.
Medlem
· blekingelän
· 212 inlägg
jag satte en dosa i taket hos mig och smällde dit ett doslock eventuellt går att sätta en taklampa också
, tyckte det var smidigaste eftersom därifrån gick det till nästa lampa (rörutlopp), fläkt, spegelbel och ett vu
..
, tyckte det var smidigaste eftersom därifrån gick det till nästa lampa (rörutlopp), fläkt, spegelbel och ett vu
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden