Jag har verkligen ingel koll på el...

Jag funderar på att köpa en Clage M3 till sommarstugan för att sätta under diskbänken.
http://www.sto-elinvest.se/images/pdf/bromsnm.pdf

Där sitter idag en kontakt till diskmaskinen. Det jag undrar över är om elektrikern kan använda den kontakten för att koppla in genomströmsvärmaren eller om man måste dra en ny sladd ifrån centralen.

I centralen står det C10 230/400v på säkringen.

Nej, den du tittar på behöver säkras av upp till 16 A. Om du nu ens har 16 A till stugan så behöver du dra om ledningarna till det uttaget och säkra av med 16 A. Det är iaf vad jag kan utläsa av dokumentet.

Enligt databladet drar värmaren 15 A vid 230V , då blir det 16A säkring och genast går 10An till diskmaskinen bort.
Blir nog att dra fram ny matning, men satsa då på 400V matning för att inte snedbelasta nätet så mycket, särskilt om du har små huvudsäkringar typ 16A

EDIT_ Sekunder efter..

C10 är det samma sak som 10A?

Ja.
Sen finns olika "karaktäristik", det är det som C står för. C är det samma som en Trög smältpropp.

Japp. C är en beteckning för hur snabbt den "löser ut".

EDIT: hehe, DjAlbert och jag tävlar :)

Haha! Ja ni är snabba vilket uppskattas!

Då skall det inte vara några problem för elektrikern att dra en ny kabel för vi har flera oanvända 16A i centralen.

Tack för hjälpen. :-)

Uppenbarligen gör vi det ^^

Dvärgbrytarnas karaktäristik går inte att direktöversätta med smältproppars, men det är en riktlinje iaf. "Normalt" sett kan man säga att B= Snabb och C=Trög , sen finns fler t.ex A vid tung motordrift och D o E som kan liknas vid Ultrasnabb samt för känslig elektronik, klarar väl typ ingen startström lr hur det nu är. A,D,E stöter man normalt inte på som "civilperson", det är mest på industrin man finner sådana, där det inte körs med vanlig diazed (smältpropp)

Fast nu blev det väl lite fel. D är trögare än C och A är snabbare än B.

Öhh .. Ja nu blev det fel. Vände visst på det hela, ska ju självklart vara som du skriver Rrrrr att A är snabbast och D är trögast. Får skylla på att ja skrev det från jobbet 20 min innan hemgång.
För uppenbarligen visas fel tid på min inlägg upptäckte jag också nu, datorn visar 21:37 och forumet 20:37

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.