Byggahus.se

Essvnet + Frankekåpa = dyr historia

1k läst  1 svar

1. fln213
    Renoverare Nivå 2
    Hej!

Vid två tillfällen var det en elektriker hemma hos mig. Jag befann mig inte hemma vid tillfället utan var i Norge. Arbetet gällde inkoppling av en fläktkåpa Franke till en extern motor av märket Essvent. Det första besöket var ett jourbesök som gällde inkopplingen av dessa. Jourbesöket krävdes då jag med kort notis var tvungen att få denna inkopplad pga nära förstående OVK kontroll. När besöket var över talade jag med elektrikern som beskrev att fläkten "sög dåligt". När OVK kontrollanten var där ett dygn senare ringde han mig och beskrev att fläktmotorn ej gick alls, över huvudtaget. Fläkten lampa och spjäll fungerade dock. Jag talade då med elektrikern och påpåekade detta varpå han då gjorde ett nytt besök i lägenheten. Under detta besök konstaterades det efter kontakt mellan Franke och Peter att det beövdes ett snabbkopplingsdon varpå detta beställdes.

Vad gäller det första besöket stämmer fakturan: dvs det var ett jourbesök med förväntad tidsåtgång och fakturering. Vad jag dock bestrider är den information jag fick från elektrikern avseende fläktens dåvarande kondition. Sanningen var att motorn ej fungerade över huvudtaget. Detta föranledde att jag "reklamerade besöket" dvs han var tvuungen att åka dit igen för att kontrollera vad som var fel. Felet visade sig ej kunna avhjälpas vid det nya besöket utan nytt material var tvunget att ebställas. I efterförloppet har nu annan personal kunnat koppla fläkten med befintligt material.

Frågorna man givietvis ställer sig är: är det rimligt att fakurera för ett helt nytt besök för att kontrollera vad som gjordes fel/avsöka fel - där den primära uppgiften vid det första besöket var att få fläkten att fungera? Denna fråga tillspetsas av det faktum att fläkten ej sannolikt fungerade över huvud taget efter första besöket. Att det ej gick att få fläkten att fungera vid det första besöket var helt ok, då jag efterfrågat jourbesök.

Sammantaget tycker jag att den information som framkom vid besök nr 2 rimligen borde kunnat framgå redan vid det första besöket.

Avseende den tekniska biten visade det sig att snabbkoppling ej fungerade. Någon som har några tips? Har sett ett kopplingschema här på byggahus, men får det ej att funka. Kan elektrikern ha bärnt trafot? Då borde ju dock rimligen ej heller spjället eller lampan fungera. När man mäter ser man att den levererar spännning enligt instruktionen. Hur går vidare?

MVH

Fredrik

2. FrittDrag_II
    Husägare · Nivå 9
    Angående det tekniska behöver man ingen "snabbkoppling" går lika bra med en kopplingsdosa.
    "Franke-kåpan" skall ha tre sladdar: "fas", "nolla", "matning ut till fläkt". Essventfläkten skall kopplas mellan "nolla" och "matning ut till fläkt"

En elektriker borde klara av att göra den kopplingen om han/hon varit med ett tag.

• Laddar…