1 314 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Ang branschkraven för elektriker
Hej,
Jag har en utbildning inom elteknik, (installations-elektriker). Den tog jag mellan 2005-2008.
Men som jag ser nu på Sef's hemsida, ang branschkraven så ser jag en kurs som jag inte har, men som det står att man måste ha för att uppfylla kraven.
Så min fråga är, räcker min utbildning eller är det ett måste att läsa in den för att jobba vidare som elektriker?
Kursen som tillkommit sen jag gjorde min utbildning är, Kraftelektronikretsar - 50p.
MVH Magnus
Jag har en utbildning inom elteknik, (installations-elektriker). Den tog jag mellan 2005-2008.
Men som jag ser nu på Sef's hemsida, ang branschkraven så ser jag en kurs som jag inte har, men som det står att man måste ha för att uppfylla kraven.
Så min fråga är, räcker min utbildning eller är det ett måste att läsa in den för att jobba vidare som elektriker?
Kursen som tillkommit sen jag gjorde min utbildning är, Kraftelektronikretsar - 50p.
MVH Magnus
Har du redan anställning som elektriker är det inget du behöver bekymra dig om. Och är du jobbsökande är det nog knappast inget som ligger dig i fatet heller.
Sef är inte den som bestämmer om du kan jobba som elektriker eller ej, utan det är den som anställer dig som ställer kraven. Tycker din blivande arbetsgivare att du inte behöver den "utbildningen" så kan han mycket väl anställa dig om han så vill. Sedan kan det ju vara bra att i en framtida löneförhandling ha så stor/mångsidig utbildning som möjligt, men det är en annan femma.
Jag jobbade ett tag som lärling i min hemstad, har gjort A-delen, ska börja på B-delen. Men fick lov att gå pga dåligt med jobb. Alla som jag pratat med tycker det är konstigt att jag inte fick göra hela min lärlingstid innan jag fick gå, de säger att det är lite "heligt" att man ska tillåta personen göra klart sin lärlingstid. Har prata med diverse chefer och t.om. personer som jobbar inom facket, de säger samma sak. Har varit dåligt med jobb för oss elektriker runtom min hemstad ett väldigt bra tag nu.
Vad tycker du, är det lite dålig stil att inte låta mig göra klart tiden?
Jag kan förstå de, men iallafall.
Vad tycker du, är det lite dålig stil att inte låta mig göra klart tiden?
Jag kan förstå de, men iallafall.
Men det konstiga är; sen jag fick gå där ifrån så har de expanderat med yttligare ett kontor i en annan stad och anställt folk där, flyttat sitt dåvarande kontor till en mycket större lokal och så vidare.
Glöm det företaget och se framåt istället. Oavsett om det är dåligt gjort av dem eller inte så är det bara att söka vidare med positiv inställning, när du väl gjort din lärlingstid blir det enklare söka jobb.
Nu ser det väl ganska ljust ut på marknaden så bara sök och visa att du har potential.
Nu ser det väl ganska ljust ut på marknaden så bara sök och visa att du har potential.
När jag söker så säger de att det varit annorlunda om jag inte varit lärling. Sen är det t.om. svårt att få en praktikplats runtom här som jag bor. De inom facket som jag pratat med säger att i de större städerna ser det lite bättre ut och att de anställer folk, men de är fortfarande väldigt försiktiga och rädda för att anställa folk i de lite mindre städerna. Låter inte kul när man vill jobba och visar att man har positiv inställning till allt och verkligen vill jobba.
Men hur ska jag göra klart min lärlingstid när de säger att de hade varit annorlunda om jag inte varit lärling?
Men hur ska jag göra klart min lärlingstid när de säger att de hade varit annorlunda om jag inte varit lärling?
Fokusera inte för mycket vid detta med lärling och praktiken har du väl redan gjort färdigt i skolan?
Berätta istället att du har lätt för att lära och att du söker jobb som installationselektriker eller vad du nu vill bli, de vet redan att du inte har mycket arbetserfarenhet, det syns ju i dina papper.
Berätta istället att du har lätt för att lära och att du söker jobb som installationselektriker eller vad du nu vill bli, de vet redan att du inte har mycket arbetserfarenhet, det syns ju i dina papper.
Praktik kan vara bra att börja med på ett företag. Grejen är ju att jag inte kostar något då samt att de får se hur jag är som person och så vidare innan jag blir anställd.
Håller med om att praktik kan ett bra sätt för arbetsgivare- och tagare att känna på varandra så länge detta inte sätts i system och utnyttjas. Max 2 månader i så fall.
Men kan du inte söka lärlingsplats hos nåt större företag då, kanske vidga dina vyer lite en lärling har ju inte så mycket i lön men kan ofta inte bidra med så mycket heller.
Numera vill man väl baka in lärlingstiden i utbildningen på 4 år, så är det väl i vissa skolor?
Men kan du inte söka lärlingsplats hos nåt större företag då, kanske vidga dina vyer lite en lärling har ju inte så mycket i lön men kan ofta inte bidra med så mycket heller.
Numera vill man väl baka in lärlingstiden i utbildningen på 4 år, så är det väl i vissa skolor?
På den skolan jag gick så kunde man välja "att stanna i skolan 1 år till och ta examen 1 år senare" men grejen var att man skulle ha ett företag som gick med på det,så fick man göra lärlingstiden där, men det fanns inget just då, för det var då det precis var de sämsta tiderna för oss elektriker att få jobb på länge. Jag tycker det är bra att man "kan baka ihop det hela" och ha lärlingstiden klar "när man väl tar examen" istället för att kämpa efter skolan för att jaga en plats som är så svår att få.
Du verkar vara en "framåt" person Magnus! Sök du vidare bland olika eljobb om det är det som intresserar dig, det är som sagt varken SEF eller EIO som avgör din anställning. Det är ett i mina ögon horribelt system som är särskilt markant inom elektrikerkåren.
Är man kompetent ska man kunna jobba som tex installationselektriker, det är verkligen mer fråga om normal fattningsförmåga, manuell händighet osv än några lätt fiktiva gymnasiekurser. Dessa som oftast enligt min erfarenhet av de som kommer därifrån inte tillfört speciellt mycket med tanke på tiden som läggs där.
Lika lön för lika arbete skulle komma väl till pass här, och om någon ifrågasätter kan du som ett tankeexperiment fundera över utfallet av ett hårt diagnostiskt test som alla i samma ställning skulle genomgå. Jag tror att en stor andel som vill förstora risker, svårighet, utbildning osv inom detta skrå skulle skaka i länderna om ett sånt test skulle kunna realiseras.
Är man kompetent ska man kunna jobba som tex installationselektriker, det är verkligen mer fråga om normal fattningsförmåga, manuell händighet osv än några lätt fiktiva gymnasiekurser. Dessa som oftast enligt min erfarenhet av de som kommer därifrån inte tillfört speciellt mycket med tanke på tiden som läggs där.
Lika lön för lika arbete skulle komma väl till pass här, och om någon ifrågasätter kan du som ett tankeexperiment fundera över utfallet av ett hårt diagnostiskt test som alla i samma ställning skulle genomgå. Jag tror att en stor andel som vill förstora risker, svårighet, utbildning osv inom detta skrå skulle skaka i länderna om ett sånt test skulle kunna realiseras.
Klicka här för att svara