Jag har en produkt (ny dyr produkt) där kontakten är en jordad variant men kabeln är två-ledare. Enligt bruksanvisning skall den vara FI-märkt/dubbelisolerad så den är inte farlig i sig. Men är det lagligt att ha denna kontakt? Om inte var kan jag hitta lagtext som förbjuder denna.

Spelar ingen roll vad för stickpropp som sitter på en dubbelisolerad apparat, det finns ju ändå bara två ledare. Förresten ser en del stickproppar ut att vara jordade men saknar jordblecken.

min kontakt har jordbleck och är deffinitivt en jordkontakt. jag bryr mig i detta fall inte om ifall det fungerar eller ej utan behöver bara veta om detta regleras i lag. Rimligen borde det vara förbjudet då man föranleds att tro att den är jordad men att så inte är fallet.

Fast om den är dubbelisolerad så kvittar det ju om man tror att den är skyddsjordad, den är ju säker hur som.

//Patrik

Det där mins jag i skolan för många år sedan.
Är det en jordad kontakt ska det vara en 3-ledare med jord på anslutningskabeln. Oavsett om apparaten är dubbelisolerad. Läraren motiverade det med att någon kan ju använda anslutningssladden till en jordat apparat senare. Det är vad jag har hört.

Intressant, låter som en efterhandskonstruktion. Jag hittar dock inget förbud mot en jordad stickpropp till klass II-materiel i reglerna, utom möjligen 412.2.2.4 mellanliggande delar ska inte anslutas till en skyddsledare.... Det utgör ju heller ingen fara. Jag tror att en skyddsledare får finnas i kabeln till klass II-materiel, och den får passera höljet för matning av något annat, men får inte anslutas till klass II-apparatens ledande delar internt.

EDIT: Jeffans argument är ju tänkvärt också.

Jag har en nätsladd med jordad stickpropp och såndär tvåpolig "bandspelarkontakt" i andra änden. Otroligt dumt! Jag begriper inte varför sladden ser ut som den gör, det finns väl inget tillfälle en jordad "schuko+fransk-kombination" är användbar där en europlugg inte duger? ("bandspelarkontakten" sätter ju ändå en gräns på 2.5A). Finns det länder där "bandspelarkontakten" är godkänd för mer ström än eurokontakten? Eller finns det länder där det är olagligt att skicka med en eurosladd över huvud taget (teoretiskt tänkbart i UK, där eurokontakter med våld och pillande kan fås att passa halvdåligt i UK-uttagen och då vara avsäkrade 20-30A, medan en schuko inte går att få in i UK-uttagen)?

Jag är inte helt säker men tror att sladden medföljde en Packad Bell extern hårddisk. De hade kanske otur när de tänkte ut hur sladden skulle se ut. De hade definitivt otur när de tänkte ut en extern hårddisklåda som har så dålig kylning att disken pajar. (Det var ändå en Seagate 200GB-disk, även om andra har annan erfarenhet så är min erfarenhet att Seagate är ett kvalitetsfabrikat som väl bara drabbats av dålig kvalité på den tiden diskar var på ca 200MB).

Jeffans argument håller väl egentligen inte om det gäller en platt tvåledare. Om man ska mickla med elgrejer så borde man väl ha såpass bra koll att man vet att i Sverige finns ingen godkänd platt kabel med fler än två ledare?

(Å andra sidan finns platta kablar med fler ledare i andra länder).

Fast om den är dubbelisolerad så kvittar det ju om man tror att den är skyddsjordad, den är ju säker hur som.
Visst är den troligen säker men jag behöver veta det juridiska. Det är ju säkert när jag drar mina elkalblar ocks fast jag inte får och det diskuteras ju flitigt på forumet. Jag behöver bara veta om detta med kontakten regleras i lag eller inte.

Eller finns det länder där det är olagligt att skicka med en eurosladd över huvud taget
Det borde väl inte finnas några skillnader i Europa. Är det CE-märkt material skall de få säljas i alla EU/EES-länder. Det är just det som är syftet med CE-märkningen. fast kontakterna är olika och fungerar ändå inte i alla länder utan konverter så det är lite ologiskt.

Euro-kontakten kan inte dra mer än 2.5A. För att dra mer behövs en schuko eller den särskillda schukon utan jordbleck som bara får finnas på klass-ii.

Vad jag känner till finns inget föbud mot att montera en jordad schuko som anslutning på klass-ii, så länge jorden inte ansluts.

storkarp skrev:
Jag har en produkt (ny dyr produkt) där kontakten är en jordad variant men kabeln är två-ledare. Enligt bruksanvisning skall den vara FI-märkt/dubbelisolerad så den är inte farlig i sig. Men är det lagligt att ha denna kontakt? Om inte var kan jag hitta lagtext som förbjuder denna.
Ställ din fråga här: http://www.elsakerhetsverket.se/Fragor-och-svar/Fraga-oss/

Då lär du få ett svar istället för tycken.

jeffan skrev:
Är det en jordad kontakt ska det vara en 3-ledare med jord på anslutningskabeln. Oavsett om apparaten är dubbelisolerad. Läraren motiverade det med att någon kan ju använda anslutningssladden till en jordat apparat senare. Det är vad jag har hört.
Att någon skulle ansluta en jordad en apparat med endast en 2-ledare låter helt ju osannolikt, och byta sladdställ får bara fackkunniga göra.

jeffan skrev:
Då blir det jobbigt att montera en ny kontakt när man råkat trampa sönder originalkontakten på t.ex. en borrmaskin som är dubbelisolerad, det blir ju till att montera en jordad kontakt, eller byta hela sladden, och då lär inte böjskydd och dragavlastning passa i borrmaskinen ifall man måste byta till en 3-ledare..

Bo.Siltberg skrev:
EDIT: Jeffans argument är ju tänkvärt också.
Fast för att få montera sladden på någonting annat så ska man ha nödvändig kännedom, och lär då upptäcka att sladden inte är jordad eftersom det är en tvåledare, jag har aldrig hört något om att man inte får montera jordade kontakter på tvåledad anslutningskabel som går till en dubbelisolerad apparat.

Jo, det är lite långsökt att någon inte skulle fatta att två ledare innebär att skyddsjord saknas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.