3 174 läst ·
19 svar
3k läst
19 svar
Hus från 59 med orginal el..
Sida 1 av 2
hej jag har nyligen köpt en villa som är från 1959 där elen tyvärr är orginal från 59.. och enligt besiktningsmannen så bör man byta elsystem om det är så gammalt. har kollat lite här på forumet och om jag har förstått det rätt så ska man inte byta på egen hand om man inte är elektriker.
så är det någon säkerhetsrisk att ha elen som den är inga kontakter är jordade så vitt jag kan se i hela huset.. enplan + källare.?
och om man vill att någon byter elsystemet i huset vad kan det kosta. " all el orginal från 59 ingen jordfelsbrytare. ytan är 79kvadrat enplan med 79 kvadrat källare el centralen är porslinsproppar vilken ska vara okej?
är det något jag ska tänka på ? första villan jag äger så har inte renoveringsskills än. hade tänkt att lära mig det på detta hus.
Mvh Christian
så är det någon säkerhetsrisk att ha elen som den är inga kontakter är jordade så vitt jag kan se i hela huset.. enplan + källare.?
och om man vill att någon byter elsystemet i huset vad kan det kosta. " all el orginal från 59 ingen jordfelsbrytare. ytan är 79kvadrat enplan med 79 kvadrat källare el centralen är porslinsproppar vilken ska vara okej?
är det något jag ska tänka på ? första villan jag äger så har inte renoveringsskills än. hade tänkt att lära mig det på detta hus.
Mvh Christian
Äsch det är lugnt. Vi köpte vårt hus från 1937 med mestadels orginal kablar/kontakter.
Vi satt in en jordelsbrytare och när vi sen renoverade ett rum så drog vi samtidigt ny el.
Det funkade bra i flera år så en gammal elinstallation måste inte vara dålig men sätt in jfb för säkerhets skull
Vi satt in en jordelsbrytare och när vi sen renoverade ett rum så drog vi samtidigt ny el.
Det funkade bra i flera år så en gammal elinstallation måste inte vara dålig men sätt in jfb för säkerhets skull
Jag skulle tro att det som mest kommer påkalla ett större elsystem-jobb är när du börjar irritera dig över allt för få vägguttag. 
-59 hade man bra ledningar, dom är troligen fortfarande fräscha. Jag skulle ta dit en elektriker som endast fick sätta in en JFB och sen sitta lugnt i båten ett tag, till att alla idéer har mognat.
-59 hade man bra ledningar, dom är troligen fortfarande fräscha. Jag skulle ta dit en elektriker som endast fick sätta in en JFB och sen sitta lugnt i båten ett tag, till att alla idéer har mognat.
Jag tycker besiktningsmannen inte verkar ha koll ...Zanxoo skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 911 inlägg
Jag undrar lite över vad det var bes. mannen reagerade på. El ledningar från 59 är ofta (alltid?) PVC isloerade vilket är OK. Dvs. de skadas inte av ålder på samma sätt som trådar från 40 talet och kanske första halvan av 50- talet, de var isolerade av en blandning av tyg och gummi, gummi åldras på ett dåligt sätt.
Däremot så kan ju delar av din elanläggning ha tagit stryk rent mekaniskt genom åren, och det kan finnas många uttag som är utslitna osv.
Ofta vill man byta eller göra stora ingrepp i elsystemet i huset för att få en lite mer modern placering av uttag, kanske lite mer kapacitet för strömkrävande köksapparater när man bygger om köket osv.
Den absolut största och mest kostnadseffektiva höjningen av elsäkerheten i huset du kan göra är att låta en elektriker installera en jordfelsbrytare i elcentralen, det går att göra även i en gammal central, och den skyddar mot nästan alla former av fel som kan ge stötar, och den reagerar även i månag av de felsfall som kan ge brand.
Reparationer av typen att byta ut eluttag eller strömbrytare som är trasiga får man göra själv om man har tillräcklig kunskap. Det är ungefär det enda man får göra själv med elen i ett hus.
Däremot så kan ju delar av din elanläggning ha tagit stryk rent mekaniskt genom åren, och det kan finnas många uttag som är utslitna osv.
Ofta vill man byta eller göra stora ingrepp i elsystemet i huset för att få en lite mer modern placering av uttag, kanske lite mer kapacitet för strömkrävande köksapparater när man bygger om köket osv.
Den absolut största och mest kostnadseffektiva höjningen av elsäkerheten i huset du kan göra är att låta en elektriker installera en jordfelsbrytare i elcentralen, det går att göra även i en gammal central, och den skyddar mot nästan alla former av fel som kan ge stötar, och den reagerar även i månag av de felsfall som kan ge brand.
Reparationer av typen att byta ut eluttag eller strömbrytare som är trasiga får man göra själv om man har tillräcklig kunskap. Det är ungefär det enda man får göra själv med elen i ett hus.
Besiktningsmän säger så om allt så att man inte ska komma i efterhand och klaga. Jag har ett tak från 1963 på huset som är helt ok och mina föräldrars tak är från 1939 och still going strong men en besiktningsnisse hade sagt att man måste byta
Om du sätter in en jordfelsbrytare så kommer den eventuellt att hitta ett antal fel. Så var beredd på att elektrikern får jobba en del ytterligare när JFBn är installerad. Men då får du ju på köpet renoverat de värsta delarna av den gamla elen.
Ja så kan det bli, men får du problem med att installera en jordfelsbrytare pga befintliga brister så VILL du hitta och åtgärda dessa brister.tio_Pepe skrev:
Jag instämmer med övriga här i att det bästa du kan göra är att installera en JFB och åtgärda det som eventuellt måste åtgärdas för att den ska fungera (gå att installera). Resten kan du säkert ta efter hand.
Hur mycket kollar en besiktningsman om det finns asbest i ett hus? Är ju nästan regel än undantag på hus bygga på 50-talet. Då menar jag inte bara runt rören. Utan även i el-installationer.
Kan ju bli ganska dyrt om man ska sanera enligt regelboken. Fast det gäller ju inte om man hempular allt själv.
Kan ju bli ganska dyrt om man ska sanera enligt regelboken. Fast det gäller ju inte om man hempular allt själv.
Redigerat:
För säkerhets skull så lägger de till att hus i allmänhet är en riskkonstruktionKloge skrev:
Jag har originalel från sena 30-talet. Det funkar bra och jag byter ut allteftersom jag renoverar rummen. Har lagt till lite nya uttag, fördelat på fler grupper, bytt ut kablarna. Det är som att svära i kyrkan, och högt dessutom, att säga det men känner du en elektriker så går det mesta att ordna ganska billigt. Och vill man utmana riktigt mycket, ungefär som öppet i Sverige att säga att det finns skillnader på män och kvinnor, så kan man säga att om du har grundkunskaperna så kan du byta elen själv. Men nu är jag en politisk korrekt människa, så sådant säger inte jag, bara så det är sagt.
Nej...jag skulle byta elsystemet. Det är inte roligt när det börjar lukta bränt någonstans och man plötsligt upptäcker en bränd kuloledning längs taket. Jag är kanske nojjig när det kommer till det elektriska Vi är dock inte elektriker, men vi har köpt färdigdragna elektrikerrör och gjort alla dragningar av rören själva. Sedan har en elektriker kommit och kopplat in allt. Då blir det inte lika dyrt! Säkerligen kan du behöva säkra upp huset också. Att byta till ett nytt proppskåp är inte så dumt och ha jordfelsbrytare. Du behöver dessutom som någon redan skrev fler kontakter.
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, är elen från -59 så vill man ju helt klart byta, dels pga omodern standard med få uttag och grupper osv, dels kanske en del tvivelaktigt hempul som tillkommit genom åren, dels för att uttag och strömställare kan vara slitna och dålig kontakt osv, dels för att det är ojordat m.m.
Men som redan sagts så behöver det inte vara absolut prio 1 att byta elsystemet, utan du/ni kan vänta tills att ni vet hur ni vill ha det. Märkt vart ni saknar ett uttag osv. Huvudsaken att det sätts in en JFB i centralen så fort som möjligt (kanske efter semestertider?).
//Patrik
Men som redan sagts så behöver det inte vara absolut prio 1 att byta elsystemet, utan du/ni kan vänta tills att ni vet hur ni vill ha det. Märkt vart ni saknar ett uttag osv. Huvudsaken att det sätts in en JFB i centralen så fort som möjligt (kanske efter semestertider?).
//Patrik
Håller helt med.hempularen skrev:Jag undrar lite över vad det var bes. mannen reagerade på. El ledningar från 59 är ofta (alltid?) PVC isloerade vilket är OK. Dvs. de skadas inte av ålder på samma sätt som trådar från 40 talet och kanske första halvan av 50- talet, de var isolerade av en blandning av tyg och gummi, gummi åldras på ett dåligt sätt.
Ägde själv ett hus av samma ålder. I det huset lät jag byta elen.
Min erfarenhet är att färgerna på ledarna var helt blandade. Ibland var rött jord och ibland var det tändtråd.
Men det som gör att jag tror det blir lite halvtrassligt med JFB-installationen är att det var gemensam skena i centralen för jord och nolla, inte separata skenor som det är nuförtiden. Men det fixar säkert en elektriker utan några större problem.