A
ampz: Det vet vi inte. Vi har bara en tredjeparts hörsägen av vad elektrikern kanske eventuellt sagt. Information förändras snabbt när den passerar genom flera personer. Men säkerligen finns det väl en och annan cornflakeselektriker som inte borde peta på en kabel med tång ens.
16 svar · 2,8k läst
S
SamB: Jo, den användes också. :) Först snitta putset, sedan bila in med mejselhammaren. Nu är det klart i alla fall. Bara röret som ska spacklas dit med lite ardex mur, gips-spackel!
4 svar · 1,7k läst
End
End: Jag förmodar att uttaget finns i köket, och då är det väl rimligt att ha lock för att förhindra vattenstänk och smuts tränga sig in i vitala delar av uttaget.
64 svar · 6,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: 1-2 timmar, resa inräknad. //Patrik
6 svar · 10,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Haha Jo, jag är väl kanske ensam om det... :rolleyes:;) //Patrik
15 svar · 4,0k läst
0
021Delux: [citat] Då får det bli att anlita ElArne :) Tack För Råden Grabbbs and Gubbbbs
8 svar · 1,5k läst
N
Niklas_x: Jag klippte av halva flärpen. Sitter perfekt. Hade fått tag på något budgetmärke där det satt som fyra stycken "hakar", blev perfekt att bara klippa av de två yttersta. (Kanske jävligt låg nivå på detta, men man känner ju sig inte helt bekväm med att göra egna lösningar när det kommer till el, även om det bara är ett lock...)
19 svar · 3,8k läst
T
Taken: [citat] Finns det nån risk att delar av anläggningen kan ha pajjat/körts sönder när de avverkade? Tänkte att det kanske kan ha orsakat de problem du fick med översvämning osv... bara en tanke...
72 svar · 19,2k läst
Rrrrr
Rrrrr: [citat] Låter som ett normalt schablon-pris för extra uttag. Man räknar ju ut ett ungefärligt genomsnitt. För vissa uttag kanske man måste klamra 10meter och borra genom en betongvägg. Medan det räcker med 2m klamring för nästa uttag.
9 svar · 10,0k läst
D
darkg: Hyresgästen fick tag i någon handy-man som kollade huvudsäkringen innan jag hann dit. Det var mycket riktigt där skon klämde!
7 svar · 9,8k läst
Åbacka
Åbacka: [citat] Min granne förslog takpannor, för att de kupar över kabeln. Avloppsrör är ingen dum tanke, jag har lite att fundera på...
16 svar · 5,5k läst
M
Micke o Marie: Som sagt, själva Elko Living är kanske 40 tkr av denna kostnad. restan är andra helt nödvändiga saker... d^_^b
12 svar · 2,6k läst
A
agustav: Det finns väl enklare lösningar än just den brytaren, en vanlig http://www.elbutik.se/product.html/skapstrombrytare?category_id=706
7 svar · 1,7k läst
A
ampz: [citat] Rätt hopplöst att försöka få in mer kabel i ett rör om befintlig kabel i röret inte går att rubba... Det är nästan en förutsättning för att få in mer kabel är att befintlig kabel går att rucka på.
32 svar · 42,3k läst
TummenMittI
TummenMittI: Låt oss ta det från början. Stuganläggningen finns att beskåda på nätet. http://www.mittinaturen.se (Björnsjöhöjden) Vattnet kommer från en djupborrad brunn (100 meter). Med likström (12 V) blir ledningsförlusterna alldeles för stora varför all ström konverteras till 220 V AC. Energianläggningen finns i en stuga som också rymmer två badrum. Det är dessa som är uppvärmda
22 svar · 3,3k läst
T
Tornhuset: Hej igen, och tack allihopa! Kabeln som jag vill få bytt går från den gamla svarta "säkringsklumpen" in till mätarplattan, så det är innan mätaren. Lite lustigt är dock att denna svarta klump inte är plomberad (då kan man inte byta säkringarna i denna) och dessutom sitter det en vanlig kopplingsbox mellan klumpen och mätarplattan. Eftersom jag är för ärlig för att sno ström :(
6 svar · 1,8k läst
T
Thewayofstyle: antaglien jordar du eller prästen :)
4 svar · 2,0k läst
T
Thewayofstyle: Japp, något i den stilen heter det! http://elbutik.se/product.html/trend-hemma-pir?category_id=322 där har du bra grejer
1 svar · 2,7k läst
S
sa3afc: Jag kör med Flukes LVD2 http://www.fluke.com/fluke/sesv/Tillbeh%C3%B6r/Lampor/LVD2.htm?PID=56369 Den innehåller även en ficklampa som jag brukar använda flera gånger i veckan. En sak som en del personer tycker är dåligt med just den här modellen är att man måste trycka på ficklampan så att den lyser innan man kan kontrollera om det finns spänning. Jag tycker det är bra, för om
19 svar · 2,7k läst
Johannes_b
Johannes_b: Ett litet tips bara. Tänk på att det lätt samlas löv, regnvatten och annat på ovansidan. Men om de monteras under nocken eller om man lätt kommer åt dem spelar det ju ingen roll.
7 svar · 4,5k läst
K
keihin84: Givetvis kollade jag stickproppen innan jag kopplade bort nollan och där var det rätt kopplat. Egentligen bör man kanske klippa bort nollan redan i stickproppen? Det enda "knepiga" där är väl att det är en fasväxlande stickpropp, dvs. du kan utifrån vrida om å byta plats på två av fasstiften... Lampan är åtminstone inte kopplat mot nollan, sen är förmodligen själva glödlampan
10 svar · 6,5k läst
·
S
Syke: [citat] Om den såg ut exakt sådär låter jag vara osagt då jag bara såg den lite snabbt. Det var iaf en relativt stor dosa med en sån där switch på. Om det var trefas eller enfas har jag ingen aning om. Jag ville bara påvisa att det inte var ett ensamt eluttag med en JFB i. Jag misstänker att den sattes in för att fungera tillsammans med värmeslingorna i golvet bl.a.
9 svar · 1,8k läst
G
Grottan: Funkar 4 eller 8 timmar så har Schneider ett tidur i EXXACT serien (E 18 211 61)
1 svar · 939 läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Är det infällt så kan man dra i en extra tråd och på så sätt få fas ner till varje brytare. ;) //Patrik
9 svar · 2,2k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, du ska kunna frånskilja på ett säkert sätt för "underhållsarbete". Som frånskiljare duger stickpropp, säkringar (som är godkända för det), JFB, huvudbrytare. Beroende på hur opraktiskt man tycker det är att använda huvudbrytaren så kanske man vill ha en separat brytare närmare ugnen.
4 svar · 2,1k läst
S
Stenper: Ahh, fantastiskt forum, efter 8 minuter behöver man inte undra längre! Jag gipsar vidare! Tack, Stenper
3 svar · 797 läst
T
tomlan: [citat] Man behöver ju en converter till varje grupp man vill styra separat(man kanske inte vill att alla spottar lyser samtidigt och med samma ljusstyrka)
7 svar · 2,0k läst
Q
Qolz: Har tyvär ingen annan kamera än den på min gamla nokia, och bilder blir för otydliga med den. Men men får åka imorgon och byta ut den trasiga. tackar för all er hjälp.
5 svar · 2,3k läst
A
ampz: Eller kanske en Philips "Tornado" lågenergilampa: http://www.philips.se/c/energy-saving-light-bulbs/tornado-13-w-57-w-varmvit-liten-sockel-872790082826900/prd/sv/;jsessionid=37F9E8C3CE83C84BB18E1504C97C5731.app102-drp3?t=specifications E14 sockel, 13Watt, 650lumen (motsvarar 57Watt). Det finns liknande lampor från andra fabrikat också. Betydligt energisnålare än halogenlampan, och ändå
9 svar · 7,6k läst
H
Henke O: [citat] Där har du helt rätt! Tänkte inte så långt!:)
8 svar · 6,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.