elmont skrev:
Den är användbar men jag skulle välja nått med MINST 2 JFB så att det inte blir strömlöst i hela huset om det blir ett jordfel
Om jag räknar rätt så blir det 8-9 platser lediga så om man inte behöver fler brytare så kan man i princip klämma in ytterligare två JFB.

Det kan vara värt att räkna på hur många brytare som verkligen behövs och se om det är en vinst att köpa centralen komplett färdigmonterad eller plocka ihop av lösa delar.

Om jag hade köpt lösa delar så hade jag nog valt trepolig 16A för spisen och dessutom tagit hänsyn specifikt till vad eventuellt värmesystem och eventuellt bubbelbadkar o.s.v. vill ha. För direktverkande 400V-elvärme eller om ett bubbelbadkar vill ha mer än en fas så kan det vara bra med fler 2/3-poliga brytare o.s.v....

@Bastens, Sjalvklart kan jag leja ut allt jobb,det vore naturligtvis det enklaste. Problemet ar bara att det kostar før mycket att låte en elektiker gøra allt.Darfør skall så mycket som møljlig vara klart innan han kommer in.Vill av samma anledning inte køpa mitt material genom elektriken och betala hans påslag. (Nej det blir inte billigare med hans rabatter.)
Jag antar att du ar elektriker? Nar du sager "Varför "klabba" själv när det finns proffs ?" betyder det att du aldrig snickrat hemma sjalv eller bytt olja på din bil?Om du inte ar gjord av pengar så tror jag inte att du har råd med så mycket annat an att betala "proffs".

Har BB2 sjalv så jag ar inte helt nollad.

AEG är visserligen helt Ok - det är ett gammalt fint fabrikat. Men att utrusta ett nybygge med el från Clas Ohlson kan visa sig innebära begränsningar. Jag ser t.ex inte att dom säljer tillbehör till denna central som extra N-plintar etc.

På t.ex www.elbutik.se eller www.elnu.se finns ett bättre sortiment.

Om det inte blir billigare att köpa genom elektrikern och hans rabatter+påslag än att handla på nätet så borde du byta elfirma. Hans inköp var normalt billigare än vad jag kunde få tag på material för (från Sverige i alla fall, Tyskland sägs vara billigare).

Däremot är elektrikerns tid att gräva efter komponenter i kataloger inte helt billig om det är något udda han måste leta länge efter.

Bonusfråga: Nog går det väl oftast bra att använda en "universal"-N-plint om man accepterar att man behöver göra nya fästhål (för central med baksida) eller skruva direkt i väggen (för central utan baksida)?

Tack Bo. Skall kolla det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.