Och nu när det är en principsak (#3), skulle jag som hyresvärd bara säga: att vill du ha en tvättmaskin i badrummet så kan jag tillåta det om du fixar det själv och sedan återställer allt när du flyttar.

elmont skrev:
Som Glufsglufs skriver så är det mycket vanligt att bara förbereder för TM. Hyresgäster är normalt hänvisade till fastighetens tvättstuga, vill man ha en "standardhöjning" utan att hyran stiger så får man nog bekosta det själv.
Det mesta börjar väl vara sagt men jag kan bara tillägga att jag helt håller med elmont och Glufsen.

Men, frågan är om det är en "standardhöjning" eller bara att åtgärda en brist (avsaknaden av trådar i röret) så att det blir den standard som TS rimligen kan förvänta sig. Hade jag sett eldosa, vattenmatning och avloppstratt hade då jag förväntat mig att el skull finnas i dosan och allt vara klart för inkoppling.

Men jag kan ha fel, det kanske är vanligt att dra tomrör från centralen och förbereda allt annat för tvättmaskin utom just några meter FK. Låter märkligt i mina öron men det kanske inte är så ovanligt.

Jag lovar, det har förekommit mycket ofta, på 70 - 80 talet var det nästan alltid tomma rör och avsättningar till tvätt och diskmaskin. Det var då som nu lika lite standard med tvättmaskin i hyreshusens badrum, samt då var det inte standard med diskmaskin så där var det bara tomma rör.

Jag har installerat TM uttag åt det kommunala bostadsbolaget (många) och flera dosor finns dolda bakom våtrumstapeten och bara väntar på att någon vill ha en maskin.....

Motivera att han sparar el och slitage på tvättmaskinen i tvättstugan då du kommer bruka den mer sällan.

Glufsglufs: Sigtunahem och det är en Gärdhammar som är områdeschef.

Till saken hör att jag och min tjej behöver tvätta oftare än vad det finns tider till tvättstugan pga vårat nya tillskott. Jag är lite inne på Alfredos spår, i min värld förbereder inte jag för tvättmaskin så när som på en kabeldragning. Borde finnas ett intresse av nöjda hyresgäster!
Har fått mycket kloka ord på vägen.
Trevligt att det är liv i forumet!

Redigerat:
Jag tror inte hyresvärden har skyldighet att hålla en hyresgäst med tvättmöjligheter i lägenheten om det finns gemensamhetsutrymme för tvätt inom rimligt avstånd som tillhör området.
Det är vid byggnation helt enklet bara förberett så att hyresgäst (förr iaf, kanske inte längre) kan göra ett tillval att få tvättmaskin installerad mot en hyreshöjning. Det funkar iaf så hos Uppsalahem men Sigtunahem kan ju ha tagit bort den möjligheten av tillval. Hur som helst så är det ju en extrakostnad som faller på hyresgästen och i det här fallet så tror jag TS kommer billigare undan genom att själv bekosta det hela genom en engångssumma istället för om det vore möjligt få det gjort av hyresvärden mot en förhöjd hyra.

GlufGlufs: Precis så är det, finns det en tvättstuga så behöver man inte tillhandahålla tvättmöjligheter i lägenheten.

Finns det ingen tvättstuga, då måste värden stå för möjlighet att tvätta i lägenheten.

Orsaken till att en del hyreslägenheter har avloppstratt och vattenanslutning för tvättmaskin men inte el rätt framdraget torde vara enkel... om hyresgästen fulinstallerar en tvättmaskin så kan det bli skador på fastigheten vid fel på vatteninstallationen men vid fel på elinstallationen är det troligtvis "bara" hyresgästen själv som stryker med, vilket cyniskt inte är en nämnvärd utgift för hyresvärden och dessutom mer ligger i hyresgärdens intresse att göra rätt med...

Kan berätta hur det är hos fastighetsbolaget vi gör jobb åt, där får hg betala 1500:- för framdragning av vatten+avlopp, elanslutningen finns ofta i form av dosa med antingen ansl.dosa lr uttag, behövs det andra t.ex vu vid ny maskin så ingår bytet i priset. Om allt redan finns klart efter tidigare installation kostar inkoppling 350:-
Just bara för att slippa att folk hempular med det.
I de husen där elen inte finns framdragen anges att badrummet inte är avsett för tvättmaskin och man hänvisas helt o hållet till den gemensamma tvättstugan, för i alla hus utom vissa hus på två områden, är badrummet byggt med lite extra plats för tm/tt och då är det fördraget tomrör och dosa. I de få husen där elen finns, finns ingen extra plats trots att det finns hyresgäster som har klämt in maskin där, så hela utrymmet vart fullt med tvättmaskin, och hempulat både elen o vattnet. Har oftast slutat med åläggande om omedelbar återställning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.