2 523 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
IT-lösning, vem fixar??
Som sagt, välj en bra firma (som någon annn redan har jobbat med) så är inställningen inte alls denna. Jag har aldrig råkat ut för det os de jag anlitar. Alltid välgjort (även om det inte skulle drabba dem om det inte var det), och misstag har alltid rättats till utan kostnad. Självklarheter egentligen.
Hantverksstolthet helt enkelt.
Hantverksstolthet helt enkelt.
Beteendet har nog sin grund i orsaken till att man driver ett företag över huvud taget. Man vill helt enkelt tjäna så mycket pengar som möjligt och har då knappast nån önskan att "hjälpa" sina konkurrenter.
Ingen normal företagare baserar sin verksamhet på hantverksstolthet, och den ev. hantverksstolthet som existerat har dalat för varje ny generation. Undantag finns naturligtvis men dom blir färre och färre.
Ingen normal företagare baserar sin verksamhet på hantverksstolthet, och den ev. hantverksstolthet som existerat har dalat för varje ny generation. Undantag finns naturligtvis men dom blir färre och färre.
Thomas59
Byggveteran
· Stockholms län
· 3 424 inlägg
Thomas59
Byggveteran
- Stockholms län
- 3 424 inlägg
Märklig inställning, men knappast överraskande med tanke på de frekventa diskussionerna avseende hantverkarnas inställning till sina kunder. Alla påståenden/farhågor besannas ju. Att leva i villfarelsen att den av dig beskivna inställningen skulle leda till att hantverkaren "tjänar så mycket pengar som möjligt" är väl i bästa fall naiv. Som tur är finns det hantverkare som inte resonerar som man tydligen gjort i de företag du jobbat i.elmont skrev:Beteendet har nog sin grund i orsaken till att man driver ett företag över huvud taget. Man vill helt enkelt tjäna så mycket pengar som möjligt och har då knappast nån önskan att "hjälpa" sina konkurrenter.
Japp, en sorts hantverkare får återkommande kunder, en annan inte. Snickarna jag anlitar har jobbat i 30 år, alltid med många veckors kö utan någon reklam. El-firman är å andra sidan en av Sveriges största men har ändå mycket engagerade anställda som anströnger sig för att göra ett bra jobb oavsett förutsättningarna. Ingen av dem är hysteriskt dyra heller, vare sig på material eller arbetstid.
Fast det är sant. Jag har fortfarnde inte hittat en VVS--firma som inte bara vill ta pengarna och springa. Dyrt material, dyr tid, låååång tid och många besök för att reparera vad de har gjort fel. Irriterande.
Fast det är sant. Jag har fortfarnde inte hittat en VVS--firma som inte bara vill ta pengarna och springa. Dyrt material, dyr tid, låååång tid och många besök för att reparera vad de har gjort fel. Irriterande.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden