6 723 läst ·
17 svar
7k läst
17 svar
Hitta kopplingsdosa
Sida 1 av 2
Jag håller på och gör om köket, och i samband med det ska jag låta säkra upp en grupp till 16A (där kyl och ugn ska sitta), d.v.s det ska dras om med 2.5 mm2. Gruppen består av en säkring som matar två uttag i köket. Problemet är att jag inte kan hitta kopplingsdosan där det delar sig till de två uttagen, och jag vill inte att elektriker ska behöva lägga massa tid på att leta efter dosan. Jag har kikat i centralen, och där är det bara en tråd. Jag har även haft loss uttagen och provat att köra in dragfjäder i rören, men jag kan inte höra var den är när det tar stopp.
Väggar och tak är i betong, och övriga kopplingar är gjorda antingen i takdosor eller i kopplingsdosor i väggarna en bit under taket. Då gruppen inte matar någon belysning misstänker jag att det sitter en kopplingsdosa gömd någonstans. Alla väggskåp i köket är borta, så den gömmer sig inte där bakom.
Hur skulle ni gå till väga för att lokalisera dosan? Man kanske kan köpa en detektor (typ Bosch PMD 10 eller GMS120) och försöka följa rören? Det är stålrör.
Väggar och tak är i betong, och övriga kopplingar är gjorda antingen i takdosor eller i kopplingsdosor i väggarna en bit under taket. Då gruppen inte matar någon belysning misstänker jag att det sitter en kopplingsdosa gömd någonstans. Alla väggskåp i köket är borta, så den gömmer sig inte där bakom.
Hur skulle ni gå till väga för att lokalisera dosan? Man kanske kan köpa en detektor (typ Bosch PMD 10 eller GMS120) och försöka följa rören? Det är stålrör.
Knacka runt där dosan bör vara, det brukar vara lite logik i var de sitter.
Försöka följa rören kan fungera men den ger utslag på armering med tyvärr.
Annars ta hjälp av en kompis som lyssnar där ni tror dosan är medan du för dragfjädern fram o tillbaka.
/Kent
Försöka följa rören kan fungera men den ger utslag på armering med tyvärr.
Annars ta hjälp av en kompis som lyssnar där ni tror dosan är medan du för dragfjädern fram o tillbaka.
/Kent
Mät hur mycket fjäder du kan köra in innan det tar stopp. Det ger dej avstånden från de båda uttagen till dosan.
Sedan bör det vara ett mycket begränsat område att leta i.
Lycka till!
Edit: Titta även på andra sidan väggarna, dosan kan ju sitta i ett angränsande rum eller hall.
Sedan bör det vara ett mycket begränsat område att leta i.
Lycka till!
Edit: Titta även på andra sidan väggarna, dosan kan ju sitta i ett angränsande rum eller hall.
Redigerat:
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Tryckluft kan fungera ibland
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Övertapetserad ett x antal gånger, antar jag? 8 ggr av 10 så brukar det se ut så.
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Får man säkra kylen med 16A?
Protte
Protte
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Bra observation, mitt råd är att dra in fler faser i röret istället för att byta till grövre area och säkra upp.
Dels pågrund av att lasterna då sprids ut över fler faser än en och samma.
//Patrik
Dels pågrund av att lasterna då sprids ut över fler faser än en och samma.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Aha, ja då går det ju givetvis inget bra med flera faser. 
Nej, tyvärr. Det är nästan det sämsta med lägenheten.
Men finns det alltså någon regel om att just kyl/frys inte får vara kopplat till uttag säkrat med 16A? Då vill det ju i så fall till att man har koll på vad det är för säkring som uttaget sitter på för det går ju inte att se vid uttaget.
Men finns det alltså någon regel om att just kyl/frys inte får vara kopplat till uttag säkrat med 16A? Då vill det ju i så fall till att man har koll på vad det är för säkring som uttaget sitter på för det går ju inte att se vid uttaget.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det tror jag inte. Jag tror de allra flesta apparater klarar av 16 A, kanske mest pga att schukouttag har märkströmmen 16 A. Enligt standarden för apparater IEC 60335-1[-xx] så ska apparaten själv klara av obegränsat höga säkringar(?!) genom intern avsäkring i någon form:
http://www.byggahus.se/forum/el/163877-varfor-inte-anvanda-16a.html
Man kan undra om anslutningskabeln är inräknad där. Vid kortslutning i kabeln måste skydden i centralen lösa - då får kortslutningsströmmen inte var för låg, men inte för hög heller så att lampsladden smälter!
Däremot är det frågan om uttagen klarar 16 A. Det kan t.ex blir så här
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/4223-soenderbraent-elko-uttag-glappkontakt.html
http://www.byggahus.se/forum/el/163877-varfor-inte-anvanda-16a.html
Man kan undra om anslutningskabeln är inräknad där. Vid kortslutning i kabeln måste skydden i centralen lösa - då får kortslutningsströmmen inte var för låg, men inte för hög heller så att lampsladden smälter!
http://www.fluxio.se/forum/elmaterial/4223-soenderbraent-elko-uttag-glappkontakt.html
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det kommer knappast strömma 16 A genom uttaget, det är ett kylskåp inkopplat.Bo.Siltberg skrev:Det tror jag inte. Jag tror de allra flesta apparater klarar av 16 A, kanske mest pga att schukouttag har märkströmmen 16 A. Enligt standarden för apparater IEC 60335-1[-xx] så ska apparaten själv klara av obegränsat höga säkringar(?!) genom intern avsäkring i någon form:
[länk]
[länk]
//Patrik