2 167 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Fast installation Halogenstrålkastare
Vi funderar på Halogenstrålkastare med inbyggd rörelsevakt som "fast installation". Jag undrar om det då finns någon godkänd gummikabel (eller likvärdigt) som man kan dra sista biten mellan en utanpåliggande kopplingsdosa och strålkastaren. Eller det fungerar med EKK? vad är brukligt?
Krävs det en strömbrytare för att kunna göra strålkastaren spänningslös vid denna typ av installation?
//
Krävs det en strömbrytare för att kunna göra strålkastaren spänningslös vid denna typ av installation?
//
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du kan använda en gummikabel av typen H05RN-F eller H07RN-F. Om du dessutom sätter ett uttag vid armaturen och ansluter den med stickpropp (en del armaturer levereras med stickpropp) så löser det inte bara problemet med frånskiljning vid byte av rör, utan underlättar också demontering när åskan tar sensorn...
Medlem
· Västerbottens län
· 18 072 inlägg
Sedan brukar det vara så uselt små tätningar så man får inte in vilken kabel som helst.
Protte
Protte
Det blir även lätt att byta uttaget när det korroderat..Bo.Siltberg skrev:Du kan använda en gummikabel av typen H05RN-F eller H07RN-F. Om du dessutom sätter ett uttag vid armaturen och ansluter den med stickpropp (en del armaturer levereras med stickpropp) så löser det inte bara problemet med frånskiljning vid byte av rör, utan underlättar också demontering när åskan tar sensorn...
Anslut i dosan.
Säkerhetsbrytare ser man inte så ofta på utomhusbelysningar, det kan väl inte rimligen vara ett krav när det gäller privatbostäder?
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Det var det Bo svarade på i inlägg #2.
Gummikabeln går som anslutningskabel då. Däremot så måste du ha en annan kabel fram till dosan, gummikabel får inte förläggas fast (alltså inte klamras mot väggen).
Gummikabeln är väl mest för läget att armaturens dosa sitter på en rörlig del av armaturen. Sitter armaturens dosa fast monterad på väggen så kan du gå med ex. EKK eller EKLK direkt till armaturen.
Det är helt klart bra om det finns ngn. form av brytare till lampan. Det kan bli väldigt varmt om fingrarna om man håller i en halogenlampa när den tänds.
Gummikabeln går som anslutningskabel då. Däremot så måste du ha en annan kabel fram till dosan, gummikabel får inte förläggas fast (alltså inte klamras mot väggen).
Gummikabeln är väl mest för läget att armaturens dosa sitter på en rörlig del av armaturen. Sitter armaturens dosa fast monterad på väggen så kan du gå med ex. EKK eller EKLK direkt till armaturen.
Det är helt klart bra om det finns ngn. form av brytare till lampan. Det kan bli väldigt varmt om fingrarna om man håller i en halogenlampa när den tänds.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
En halogenstrålkastare sitter så pass still att det går dra en EKK direkt, utan dosa emellan.
Men, som sagt, det försvårar demonteringen avsevärt, vilket du sannolikt kommer att få göra för sensorn har en livslängd på några få år enligt min erfarenhet - beroende på hur utsatt man är för överspänningar.
Välj ett uttag för utomhusbruk så håller det. Ett uttag utesluter heller inte en strömbrytare för att släcka lampan helt om man vill det. Om du däremot också vill kunna tända lampan permanent med en strömbrytare så fungerar inte ett uttag eftersom det behövs fyra ledare till lampan.
Men, som sagt, det försvårar demonteringen avsevärt, vilket du sannolikt kommer att få göra för sensorn har en livslängd på några få år enligt min erfarenhet - beroende på hur utsatt man är för överspänningar.
Välj ett uttag för utomhusbruk så håller det. Ett uttag utesluter heller inte en strömbrytare för att släcka lampan helt om man vill det. Om du däremot också vill kunna tända lampan permanent med en strömbrytare så fungerar inte ett uttag eftersom det behövs fyra ledare till lampan.
Just för halogenrör så skulle jag nog vilja ha säkerhetsbrytare. Risken att beröra åtminstone nollan verkar klart större än vid byte av de flesta andra lamptyper.
Värt att kolla upp är dock hur många år det kommer gå att köpa nya rör! Jag kan minnas helt fel men tror att de fetare halogenrören börjar på att ingå i det lampsortiment som förbjudits...
Värt att kolla upp är dock hur många år det kommer gå att köpa nya rör! Jag kan minnas helt fel men tror att de fetare halogenrören börjar på att ingå i det lampsortiment som förbjudits...
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Nä, en säkerhetsbrytare sätter man inte på en halogenstrålkastare, möjligen en strömbrytare på lämpligt ställe.
Klicka här för att svara