Spontant skulle jag säga att borraren tar kostnaden för att byta ut den matning som de borrat av. Men de kan ju knappast stå för att byta ut mer än detta.

Det är ni som anläggningsinnehavare som har ansvar att se till att ni har en säker elanläggning. Det har man inte om man har tjärtråd från 1953.

Japp, håller med fullständigt. All el måste absolut bytas ut, man önskar dock att man kunde bestämma SJÄLV när det ska göras och begära in offerter osv.

Vi vet att anläggningen är original, vi vet att säkringar flyger med jämna mellanrum, vi vet att typ hela våningen går på två 6A säkringar, vi vet att det måste fixas, MEN vi önsk/ar/de att övervåningen kunde bli färdigställd först, innan vi börjar med nedervåningen.

Centralbytet kan väl möjligtvis bero på att man behöver röra murkna kablar på andra grupper för att byta kablar på den avborrade gruppen, t.ex. om rören kommer ut mitt under centralens baksida...

Det är inte så lätt med tjärkabel. Ibland kan den vara så dålig att den går sönder direkt man rör den och då sprider det sig så att säga. Det har hänt att vi fått byta en hel våning då vi egentligen bara skulle installera en armatur i ett rum.

En central i sig är väl sällan dålig. Men visst, om man behöver byta alla ledare ändå och man gillar moderna normcentraler så är det ju ett gyllene tillfälle att byta.

Själv har jag fått bytt alla trådar i huset, men behöll den gamla diazedcentralen. Diazeder är utmärkta säkringar, på mänga sätt överlägsna dvärgbrytare. Däremot har jag kompletterat med en normcentral för ett par jordfelsbrytare samt dvärgbrytare för de laster som inte är i diazedcentralen och dess jordfelsbrytare.

Jag har då aldrig varit med om en kund som önskat behålla en central från 50-talet vid byte av all annan el. Betalar man för elektrikerns arbetstid så förlorar man ju även en del av besparingen då det tar mycket längre tid att koppla en gammal central än en ny. Och förutom att det blir fult med en gammal central med jordfelsbrytare i en kapsling bredvid så blir det ju rätt jobbigt att dela upp den på minst två jordfelsbrytare (som är rekommendationen att göra idag)

Det tar väl inte längre tid att koppla en diazedcentral än en normcentral? Och diazeden har ju många fördelar (därför jag behöll den). Diazedcentralen tar de flesta "allmänna" lasterna medan de "separerade" lasterna på egna jordfelsbrytare sitter direkt i normcentralen.

Diazeder begränsar felströmmen på ett förtjänstfullt sätt, man byter brytelementet efter varje fel så det åldras inte, ljusbågssläckningen sker med kylande sand vilket väl är det robustaste sättet osv. Nackdelen med diazedcentralen är att den är IP00 utan sitt lock. I en villa kan man oftast leva med att bryta strömmen före arbete, så det spelar väl inte någon roll?

petersv skrev:
Det tar väl inte längre tid att koppla en diazedcentral än en normcentral? Och diazeden har ju många fördelar (därför jag behöll den). Diazedcentralen tar de flesta "allmänna" lasterna medan de "separerade" lasterna på egna jordfelsbrytare sitter direkt i normcentralen.

Diazeder begränsar felströmmen på ett förtjänstfullt sätt, man byter brytelementet efter varje fel så det åldras inte, ljusbågssläckningen sker med kylande sand vilket väl är det robustaste sättet osv. Nackdelen med diazedcentralen är att den är IP00 utan sitt lock. I en villa kan man oftast leva med att bryta strömmen före arbete, så det spelar väl inte någon roll?
Det går ju faktiskt att sätta propphuvar på DIN skena också och få det lika petsäkert som en dvärgbrytarcentral om man nu vill det.

På ett företagg är det nog en bra lösning tror jag. Där blir det fler ombyggnader mm, så vinsten av att kunna arbeta med strömmen delvis på är större. Å andra sidan kan fördelen med personskyddsautomater tala för det i stället för diazeder + JFB. Avbrott är dyra på företag.

Jag kanske är trög men jag förstod inte den anlitade elektrikerns förklaring till att centralen behövde bytas. Moki kanske kan göra ett försök att förklara igen. Eller ta ett foto på centralen!?

Jag förstår helt att ni inte önskar byta allt på en gång. Ibland blir det lite för mycket både ekonomiskt och rent praktiskt när man har hantverkare i huset. Mina kunder brukar säga det... :-)

Utan att ha tänkt efter eller kollat så kanske man också kan tänka sig en "temporär" utanpåliggande installation för att fixa just den avborrade matningen och fixa det sedan när man ändå tar det andra. Detta förutsatt att det går att komma åt då på ett bra sätt osv.

P.S. Och jag är också diazedkramare. När vi drog ur den sista oviren och monterade JFB så behöll även jag den gamla centralen. Såg ingen anledning att byta och det gör jag fortfarande inte. (När vi monterade en ny undercentral så blev det dock en ny. Jag sprang inte ut och letade upp en begagnad gammal. Så så nergången är jag inte än. Jag kan sluta när jag vill. :))

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.