1 274 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Elcentral igen
Sitter och skissa elritning till nya huset.
Huset ar ett tvåvånings suteranghus på ca 250 kvm.
Finns det något som sager att det ar fel att ha en huvudcentral på øvervåningen(med inkommande i ) och en under central på undervåningen? Måste ju bli lite mindre rørdragning då plus att jag enkelt kan bryta strømmen i tex bara undervåningen.
OBS.Bryr mig inte om det ar kostnadseffektivt eller inte.
Tacksam før alla synpunkter.
Huset ar ett tvåvånings suteranghus på ca 250 kvm.
Finns det något som sager att det ar fel att ha en huvudcentral på øvervåningen(med inkommande i ) och en under central på undervåningen? Måste ju bli lite mindre rørdragning då plus att jag enkelt kan bryta strømmen i tex bara undervåningen.
OBS.Bryr mig inte om det ar kostnadseffektivt eller inte.
Tacksam før alla synpunkter.
Rätt utfört och placerat kan det vara stor fördel att göra som du tänkt dig. Se inte heller någon central som "under" du har helt enkelt två eller flera parallella centraler i ett sånt här fall.
Om du tänker dig någon form av hemautomation är det ännu bättre med din uppdelning, detta pga många av dessa systems centrala uppbyggnad med mycket tråd och rördragning till en punkt.
Om du tänker dig någon form av hemautomation är det ännu bättre med din uppdelning, detta pga många av dessa systems centrala uppbyggnad med mycket tråd och rördragning till en punkt.
Någon större skillnad i rördragning kommer det knappast att bli, dom allra flesta rören kommer ju att ligga i mellanbjälklaget och upp från golvet på övervåningen och till centralen blir det bara en minimal skillnad mot ner från taket till en ev. central på undervåningen.
Jag ser helt klart fördelar med att ha allt samlat på ett ställe. Och att bryta strömmen till hela undervåningen är väl knappast nån större fördel, vill man det spelar det ingen roll om man bryter några säkringar eller en huvudbrytare. Och det blir billigare, mer överskådligt med en central i huset
Jag ser helt klart fördelar med att ha allt samlat på ett ställe. Och att bryta strömmen till hela undervåningen är väl knappast nån större fördel, vill man det spelar det ingen roll om man bryter några säkringar eller en huvudbrytare. Och det blir billigare, mer överskådligt med en central i huset
Håller med, spar tid och blir minder jobb för elektrikern med 1 elcentralelmont skrev:Någon större skillnad i rördragning kommer det knappast att bli, dom allra flesta rören kommer ju att ligga i mellanbjälklaget och upp från golvet på övervåningen och till centralen blir det bara en minimal skillnad mot ner från taket till en ev. central på undervåningen.
Beror ju som vanligt helt på TS förutsättningar, själv har jag tre centraler för fyra våningsplan. Kan garantera att i det specifika fallet är det lämpligt och sparat mycket material och jobb, utfört med olika form av hemautomation. Men vanligtvis kan det vara bra att hålla sig till det konventionella det kan jag också hålla med om.
Vinst när det gäller rördragning vid nybygge får du väl snarast om du har en central i varje ände av huset, t.ex. en som matar norra änden av båda våningarna och en som matar södra änden av båda våningarna.
Tänk på att det finns egentligen inget krav att ha centralen på en yttervägg. Av nån anledning verkar centraler ofta placeras på ytterväggar vilket i mitt tycke är rätt dumt eftersom den då garanterat kommer riktigt långt från nåt i andra änden av huset.
Edit: vad gäller undercentral v.s. paralella centraler så är det för "fixar-hempularen" nog en klar fördel om man kan bryta en valfri central utan att den andra bryts samtidigt.
Om du har flera centraler så kommer du nog behöva fler jordfelsbrytare än "nödvändigt", typ en "inomhusel"- och en "utomhusel"-jordfelsbrytare i varje central om du inte drar ett rör längs hela huset för att dela JFB för utomhuselen...
Tänk på att det finns egentligen inget krav att ha centralen på en yttervägg. Av nån anledning verkar centraler ofta placeras på ytterväggar vilket i mitt tycke är rätt dumt eftersom den då garanterat kommer riktigt långt från nåt i andra änden av huset.
Edit: vad gäller undercentral v.s. paralella centraler så är det för "fixar-hempularen" nog en klar fördel om man kan bryta en valfri central utan att den andra bryts samtidigt.
Om du har flera centraler så kommer du nog behöva fler jordfelsbrytare än "nödvändigt", typ en "inomhusel"- och en "utomhusel"-jordfelsbrytare i varje central om du inte drar ett rör längs hela huset för att dela JFB för utomhuselen...
Njä...jag skulle vilja säga att centraler väldigt sällan placeras i ytterväggar...jag kan inte komma på någon just nu. Däremot att de placeras i ett rum typ tvättstuga och liknande som ligger i ena ändan på huset eller nära värmepannan, det är ju en annan sak.
Oj, nu inser jag att jag är färgad av min stuga... Där sitter centralen på en yttervägg och dessutom en halvmeter från ett hörn, så det blir maximal längd på många av ledningarna... På källaren under sitter en annan central också på en yttervägg och i stort sett så långt från pannan & co som möjligt 
Klicka här för att svara