El
Fotografen: Felet är att strömbrytaren släckt ljuset för gott och vandrat in genom pärleporten...den behöver bytas till en ny.;)
tomlan: Det var mest för att det kändes praktiskt då det fanns färdigt att köpa. Men nu kommer det bli 16mm flex för antenn och 20mm vp för nätverkskablarna. Har du något att opponera dig emot på den punkten också? Haha....[/QUOTE] Mycket bättre lösning tycker jag!
Mäster: Vid uppföljande kontroll i dagsljus istället för skenet från en tändare konstaterades att felet låg i nätägarens skåp ute vid vägen....
sven s: Här i norge är det krav på 2 polig säkring på alla kurser, så köp en norsk central istället. Ingen bra ide att blanda in en byggcentral avsedd för tn-system på ett it-nät.:@ Vet inte vilka krav du har men det finns på jula, biltema, tror att bauhaus har det. Sen finns både ahlsell, malmbergs och elektroskandia här, vet inte om det går och handla med svenskt konto,
yxis: Kravet styrs av hur utrymmet är tänkt att användas. Om du inte har tänkt att slabba med vatten, och inte heller tänker skvätta olja eller liknande, så duger vanliga inomhusuttag. (OBS, om nån annan läser tråden så är kravet för inomhusuttag också att det inte bildas kondens - eftersom trådstartaren har uppvärmt garage så lär det inte bildas kondens). "Någon" IP-klassning måste
yxis: Visst KAN de seriekopplas, men då blir det bara 6 volt över varje lampa och därmed kommer de lysa rätt dassigt, ungefär som att montera en "lastbilslampa" i en personbil. OBS att seriekoppling och paralellkoppling är grundläggande elektriska termer som inte har något att göra med var ledningarna fysikt ligger. En julgransbelysning för hemmabruk och en adventljusstake är seriekopplad.
Glufsglufs: Så sant b_hasse samt att objektet själv i fråga gav svar på funderingar om hans egen person och arbete med detta forum som uppkommit på annat ställe (och säkert kommer att komma igen nån gång). Personligen tyckte jag det var bra att han dök upp själv och "talade ut".
Glufsglufs: [citat] Hehe...nä...kan ju finnas några som blir som brunstiga hingstar då :P
PeterOlausson: Okej. Jag fick köpa en ny motor då den ena var rejäääält trött. Startade efter att jag återställde överhettningsskyddet på den men den stannade efter något dygn igen. Gjorde ett slarvigt lagerbyte men det vart inget bättre. Jag fick loss pengar på hemförsäkringen som täckte en ny motor så nu rullar systemet med från / tilluft som det skall. Dock verkar det som om inluften
Bloink: Du kan enkelt förlänga dom korta slangarna, med en ny bit slang och en skarvmuff. Det är inte okej att gå med enkelisolerade kablar utan skyddsrör. Slangarna ska avslutas inne i kapslingen. Speciellt med tanke på framtida omdragning.
TechMark: Dessutom är det väl en överhängande risk att trafon i halogenversionen dör pga den låga driftströmmen från utbytesledarna. Jag har iaf dödat en NordicLight halogenarmatur med en GU5,3 utbytesled. Trafon tvärdog efter några veckor.
Martin_B: [citat] Jo jag förstår det :) Elektrikern kommer att koppla allting, så är det något galet med rören så säger han det säkerligen i så fall. Han har sett de rördragningar jag har gjort förut och de tyckte han såg mycket bra ut. Vi får se vad han säger om den diagonala dragningen på 50cm.
oobum: Clas Ohlson har en [bild] Fast med tre stycken ingångar i botten. Dock fanns den inte på hemsidan..
elmont: persuader, du får nog skaffa läsglas. om du tittar på siffermarkeringarna och hur lång det är från dom till "kanten" av plinten, ser du tydligt att avståndet är längre på dom där det sitter kopparbyglar än vid som skruvar som saknar byglar
w1shmast3r: Är det en elektriker får man ju förutsätta att det är yrkesman man talar om och sålunda inte har någon egen behörighet. Då är det upp till den behörighetsansvarige att tillse att yrkesmannen har den kompetens som krävs för de arbetsuppgifter han skall utföra. Villaägaren kan även han fråga yrkesmannen, dvs elektrikern om han känner sig kompetent nog att utföra de arbeten som
Bo.Siltberg: Du sa zon 3, dvs det numera oklassade utrymmet 120 cm från duschhuvud. Där får uttag monteras. Kapslingsklass väljs >=IPx1 om det är torrt och >=IPx4 om det är vått.
Rrrrr: [citat] Infällda downlights är alltid betydligt mindre effektivt än en utanpåliggande armatur! Det blir ljust först när man belyser en ljus yta. En utanpåliggande glödlampa lyser upp väggarna. Downlights lyser bara rakt ner på, det oftast mörka, golvet. Jag har märkt att om vi sätter små LED-armaturer längst efter väggarna så behövs mindre än halva effekten mot för om vi
yxis: Aha! Det här är installerat ca 1970, alltså strax före bytet till standardfärger. Kulo och EKKL med svart-blå-brun där svart+blå används som fas+nolla (och mantel som jord) blandat med FK där röd är både tändtråd och jord på olika ställen och vit fas + svart nolla)...
yxis: [citat] Aha! d^_^b En sådan för värmen i den här centralen gör att resten garanterat får plats.
yxis: Du kommer nog ångra dig om du snålar med batterikvaliteten just här ;)
yxis: I stora installationer, typ sjukhus, så lär det väl gå en del ström i jordarna om man inte helt strikt kör en PUS-skena där el, vatten och avlopp kommer in och därefter strikt femledarsystem, helt utan någon "separat" kontakt med äkta jord, t.ex. inga vattenledningsrör av metall ingjutna i betong som har "betongkontakt" ner mot marken...
TechMark: [citat] Nja det som inte inte ligger kvar på golvet sätter sig som ett grått "lurv" på ventilkåpan, men den är ju lättrengjord.
Patrik_Hed: http://www.elgrossisten.se/varvtalsregulator-2299kb-0-1-1-0a-din-montage
Mikael_L: Jag köpte biltemas dosor för 10 spänn, som har låsfjäder och justerbar ring, men sen var det slut finesser. :cool: Men då skiljer det väl en 20-25 kr till en VP-2'a.
snaggletooth: Varför behöver du lärlingstimmar? Tar du jobb på en industri så har du väl ändå ingen nytta av dom då du hamnar i ett helt annat fackförbund & löneavtal? Och praktiktid för behörighet får du ju oavsett (under förutsättning att du är anställd och företaget har en installatör/behörig elektriker).
mycke_nu: [citat] Håller med om att den utföraren har rätt att säga nej till farliga arbeten. Dock jag tvekar inte att säga till en elektriker och framförallt inte en hempulare som är på väg att göra något som jag upplever som farligt. Vad gäller arbete direkt efter en avstängd huvudbrytare (typ installation av JFB eller överspänningsskydd) så har jag gjort det, MEN det är verkligen inget
scm: Tack för tipset ... vore bra om det fanns en där jordefelsbrytaren sitter ihop med uttagen och inte på sladden som conrad har. Det finns kanske byggcentral utan 3-fas
nyfunkis: När vi drog ethernetkabel i huset i samband med indragning av fiber så använde vi Exxact uttag just för att Eljo Trend var på väg bort. Samtliga ethernetkontakter, nya elkontakter och de strömbrytare som satt i anslutning blev bytta. För det mesta ersatte vi gamla utanpåliggande 2-vägskontakter med infällda 1-vägs med lucka (för dammsugning mm). Där vi har "permanent" elutrustning
torke1: Åh! Sån köpte jag ju på IKEA för typ 15 år sedan. Den funkar fortfarande. Då var det enda alternativet för att maxa belysningen från deras dimbara uplights (som klarade max 150W).