Håller på att bygga ny och skall valja elcentral.
Huset ar ca 250m2 och før utom den "vanliga"elen skall jag ha ett 3fas 16 amp i garaget.

Kan denna centralen vara ett alternativ?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=161772078
Tanken ar att køpa de med 3 rader 39 mod.

Synpunkter?

Redigerat:
Den är användbar men jag skulle välja nått med MINST 2 JFB så att det inte blir strömlöst i hela huset om det blir ett jordfel

Lånar tråden liten.. Tittar också på elcentraler (utanpåliggande) Till mitt nybygge där KNX ska installeras. Skulle behöva en liknande fast mycket större med hittar inga på nätet, Elskåp är en djungel!! :)

souba skrev:
Lånar tråden liten.. Tittar också på elcentraler (utanpåliggande) Till mitt nybygge där KNX ska installeras. Skulle behöva en liknande fast mycket större med hittar inga på nätet, Elskåp är en djungel!! :)
http://www.hager.se/elcentraler-normsystem/skap/105.htm

//Patrik

souba skrev:
Kolla på din elektrikers grossist...

Ja, Har Ahlsell och och några kataloger men är grekiska för en lekman med alla betäckningar och utan bilder. Vill ju ha ett stort typ 1500mm*1500mm så man inte få ont om plats i framtiden:-D

Patrik_Hed skrev:
[länk]

//Patrik
Där har vi nått... :-) Går ju å få 1000*1000 iaf:-D Blir å spana in närmare! Tusen tack

Knx??

elmont skrev:
Den är användbar men jag skulle välja nått med MINST 2 JFB så att det inte blir strömlöst i hela huset om det blir ett jordfel
Det finns val plats i det før att satta in en till?

borgede skrev:
Knx??
Det är en standard för intelligent hem.

borgede, man måste även ha separata nollskenor men det får kanske plats. det är svårt att säga utan att ha sett centralen

Malmbergs stora plåtkapslingar (25 moduler/rad) har flera skenor från början. Ganska gott om plats i dem.

Vem skall göra installtionen? .. En elinstalltör hoppas jag ..? Varför inte låta denne då komma med en lösning som passar för huset. Det borde ju trots allt vara denna person /elfirma som har bäst kunskap och mest lämpad för att lösa en lämplig central för just detta huset. Behövs det en större central så kan ju installatören ta fram ett enlinjeschema som underlag och sen be sin elgrossist att ta fram en färdigbyggd lösning från en av deras underleverantörer som , Eldon, Garo, Hager, mfl.. Varför "klabba" själv när det finns proffs ?

Tja, jag och min elektriker fick sitta och leta ett bra tag innan vi hittade en central som fick plats där det behövdes och som var stor nog. Även elektriker kan behöva ett handtag ibland...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.