Hej,

Har nyligen installerat en kamin med tillhörande skorsten. Bör jag jorda denna och i så fall hur!?
 
Det tycker jag inte, jag har svårt att se att det skulle ge nått positiv effekt.
 
Nej, något sådant finns det inga instruktioner om hos de vanliga modulskorstenarna, NVI och Premodul.
 
Trevligt med snabba svar. Tack för det!

Får ge sjutton i att gå barfota på täckplåten på golvet när det blixtrar ute :)
 
Vill du få ström mellan fas och skorsten så tycker jag du ska jorda den.
 
Göran.W
Sanolikheten att det slår ner i skorstenen är så liten att du inte ens ska fundera på det.
Det är flera tusen gånger farligare att sätta sig i bilen än att stå på plåten när det åskar.
Bättre att sluta köra bil om man är rädd att råka illa ut:rolleyes:
 
Göran.W skrev:
Det är flera tusen gånger farligare att sätta sig i bilen än att stå på plåten när det åskar.
Nej, det är tvärtom mycket *säkrare* att sätta sig i bilen när det åskar. :D
 
Bara om bilen är parkerad, ger du dig ut på vägen är det bra mycket farligare än åska.
 
Byggnadsdelar som kan antaga jordpotential skall anslutas till potentialutjämningsskenan ("jordas"), men det är väl frågan om det är något man måste göra när man efterinstallerar en plåtskorsten i en vanlig villa.

Jag är däremot tämligen övertygad om att det krävs vid nybygge om skorstenen är i kontakt med jord via exvis ett plåttak.
 
Mikael_L
mrfrenzy skrev:
Bara om bilen är parkerad, ger du dig ut på vägen är det bra mycket farligare än åska.
(y) (y)


Ja t.o.m farligare än det mesta. ;)
 
Mikael_L
mycke_nu skrev:
Byggnadsdelar som kan antaga jordpotential skall anslutas till potentialutjämningsskenan
Aj f*n.
Grundsulan av betong och LECA ... :x
 
Byggnadsdelar av METALL skall det nog vara..
 
Mikael_L
:D

Jag är bara retsam idag. ;)

Fast allvarligt talat har den där jordningshysterin gått för långt IMHO.
 
mrfrenzy skrev:
Bara om bilen är parkerad, ger du dig ut på vägen är det bra mycket farligare än åska.
Jo, men det alternativet hade Göran W redan täckt upp. :)
 
Mikael_L skrev:
:D

Jag är bara retsam idag. ;)

Fast allvarligt talat har den där jordningshysterin gått för långt IMHO.
Erkänn att du har jordat armeringen fastän den inte är åtkomlig! ;):p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.