Tillåtet? Bra/dåligt?

Har femledare för fd spis till dosa, därefter går numer 2-fas till häll och 1-fas till ugn. Täcklocket som satt tidigare för femledaren som gick direkt till spisen (innan byte till perilex) var ju iofs av metall?

Vad är din fråga?

Bo.Siltberg skrev:
Vad är din fråga?
Där ? är.

Jag trodde jag förstod, men läste igen och blev osäker. Jag förstår inte vad som söks.

//Patrik

Det är inget problem med ett vanligt plastdoslock fäst med skruv i den gamla anslutningsdosan. Jag antar att det är vad TS menar.

GK100 är med mig ;-) Min undran var just, fästa plastlock med skruv i gammal metalldosa? Kändes bara instinktivt inte helt perfekt.

Metalldosorna är ju lite mindre än de moderna dosorna så skruvarna kommer ju hamna i väggen utanför dosan och inte i dosan. Det enda problem jag har råkat ut för i sammanhanget är att det kan vara ganska mycket tomrum runt dosan så att man inte hittar något att skruva i. Eller att man blir tvungen att vrida locket så att skruvarna hamnar snett vilket inte är så snyggt.

@Eld Skruvat i dosans gäng och inte utanför. Så snyggt och propert. Jorden är ju fäst i själva dosan, så det ska ju till väldigt mycket tokerier och galet handhavande för att lyckas göra skruvarna strömförande...

Jordade metalldosor? I de flesta bostadsinstallationer från tiden då det begav sig har väl ingen jordanslutning av dosorna!?

Spisdosorna hade...

Jo, det är sant. Ofta i alla fall.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.