hej
har köpt ett nytt ikeakök ink vitvaror och har lite funderingar på vilken el som måste dras om och vad ja ska ha för spottar ,till 220 eller 12 volt
har bifogat en ritning på köket.
om ja har 12 v spottar där ja satt kryss på 7 plattser kan ja dra kabeln under taklisten
och kan ja ha så långa kablar till spottarna. de e 2 i varje vitrinskåp o 3 under överskåpen.
skåpen går nästan upp till taket, kommer bli en spalt på 3-7 cm mellan skåp o tak där ja kommer sätta en list

sen till övrig el,i dag har ja en spis på en 10a säkring,men där kommer det bara vara ikeas induktionshäll,räcker den säkringen
diskmaskinen kommer stå på samma ställe så den ska ju va ok.
till vänster har jag kyl på en 10 A o frysen på en 10A.
och jämte ska ja ha en varmluftsugn och en micro,måste ja dra nytt till dom eller kan man ta strömmen från kyl o frys på samma
 
okej tack
kan ju tillägga att spottarna i vitrinskåpen ska fällas in,men dom under överskåpen tar ja utanpåliggande,ja har ju en krönlist som skyler
 
Ang. spottarna. Om vi antar att det handlar om 12V halogen spottar. Det finns en begränsning i kabel längd mellan tarnsformator och spot som oftast är satt till 2m. Det bestäms av transformatortillverkarens anvisningar. Det finns transformatorer som klara längre kablar, men dyrare, och lite ovanliga. Begränsningen handlar om störningar på elektronisk utrustning. Dessa s.k elektroniska transformatorer sprutar ut störningar, det gäller då att inte ge den en för bra sändarantenn.

Om du bara planerar placeringen av transformatorer så blir det säkert inget problem.
 
nått förslag på hur ja ska göra,om man tittar på skissen i börgan så blir de ju 6 m till spottarna i vitrinskåpen om ja ska koppla dom på samma trans vid köksfläckten
borde ju bli smidigast så
 
Du kan ju titta på LED-armaturer. Det brukar tillåta längre ledningslängder. Alternativt använder du 230 V armaturer, eller försöker hitta en konventionell järnkärnetransformator (dock ovanliga?) vilka inte har några krav på kort ledningslängd (förutom spänningsfallet då).
 
LED VORE NO BÄTTRE,för halogen e de väll ett avstånd till bränbart på 40 -50 cm
dom 3 lamporna vid spisfläckten blir ju bara 1,5 meter långa var 3 st
men dom i vitrinskåpen 2 lamp i varge skåp ,2 skåp blir ju 5-6 meter från fläckten
vist kan ja dra 220v men då blir de ju trans vid varje lampa,eller finns de lampor med inbygd trans så man drar 220 till varje
ja tänkte ju för smidighetens skull en kabel från brytaren på väggen till transformatorn i fläcktskåpet o sen kablar under taklisten fram till spottarna
 
Rent generellt angående det övriga du frågar om så behöver du få fram ny el till flera ställen, ugn och häll behöver egen kabel så att säga, helst även micron annars finns risk att säkringen går ibland. Diskmaskin vill man gärna inte ha mycket annat på, spisfläkten kanske inte mer än det. Kyl och frys kan du köra på samma utan problem.

Vill du ha 230V spottar så får du absolut inte gömma kabel bakom någon list, det ska installeras på ett korrekt sätt. Enklast blir väl att sätta en trafo på varje ställe, ofta sätter man dom inne i "sitt" skåp, de syns liksom inte så mycket längst in längst ner..
 
dra kablarna under taklisten e ju om de e 12v,för de måste väll va okej
o andra sidan har ja oinredd vind så tar ja hit elektrikern visar han ju bara var ja ska dra rören
har ju tomma slangar från elskåpet upp på vinden
ja vi får se,ville bara göra det så smidigt som möjligt för mej
 
Du är väl medveten om att du egentligen inte får dra rören själv, se till att kolla med elektrikern så han tycker det är ok först ;)
 
Det finns en tråd där nån visar brännmärken på trä från halogenspottar... Jag hade valt LED före halogen...


(Fast jag är så snål och konservativ att personligen så hade jag valt vanliga tråkiga lysrör, skitstarkt ljus när man väl behöver det typ...)
 
långtradare skrev:
hej
har köpt ett nytt ikeakök ink vitvaror och har lite funderingar på vilken el som måste dras om och vad ja ska ha för spottar ,till 220 eller 12 volt
har bifogat en ritning på köket.
om ja har 12 v spottar där ja satt kryss på 7 plattser kan ja dra kabeln under taklisten
och kan ja ha så långa kablar till spottarna. de e 2 i varje vitrinskåp o 3 under överskåpen.
skåpen går nästan upp till taket, kommer bli en spalt på 3-7 cm mellan skåp o tak där ja kommer sätta en list

sen till övrig el,i dag har ja en spis på en 10a säkring,men där kommer det bara vara ikeas induktionshäll,räcker den säkringen
diskmaskinen kommer stå på samma ställe så den ska ju va ok.
till vänster har jag kyl på en 10 A o frysen på en 10A.
och jämte ska ja ha en varmluftsugn och en micro,måste ja dra nytt till dom eller kan man ta strömmen från kyl o frys på samma
Ska du sänka taket? Hur har du tänkt att "gömma" kabel bakom taklist? Spis/häll vad är effekten på den? Ugn ska ha egen säkring på 16 A och 2,5mm2 kabel, mikron bör ha egen, kyl & frys kan ha samma. Konsultera med din lokala elektriker om hur du ska gå till väga. Tänk på att du endast för byta vägguttag och strömbrytare om du har nödig kännedom.
 
Såhär anser jag är lämpligt och har således också gjort så hemma hos mig.

Häll 2x16A (eller 3x10A)
Ugn 1x16A
Självklart 2,5mm kabel när det är 16A
Micro 1x10A
Kyl & frys 1x10A (du kan ha samma säkring till bägge om du vill)
Diskmaskin 1x10A
Belysning och fläkt 1x10A
Något som glöms emellanåt, man planerar all fast utrustning men lägger alla vägguttagen på en 10A säkring, en vattenkokare drar runt 1x10A ensam, likadant med brödrost och en hygglig kaffebrygggare är inte långt ifrån.

Tråkigt med ett nytt kök där man inte kan värma te vatten och rosta mackor samtidigt :)

Edit: LED alla dagar om du frågar mig.

Edit 2: Ring en elektriker om du inte redan gjort det :)
 
Redigerat:
Du kan givetvis bolla lite här hur det ska göras, men jag hoppas att du ringer en elektriker efteråt.

När det gäller kök och framförallt spottar så är det en klar fördel att ha en elektriker och som även har gjort kök några gånger.

//Patrik
 
jo ja ska ha en elektriker till att fixa,ville bara lufta ämnet lite ,har 3 tomma i proppskåpet.
där ja i dag har spisen har jag 3x10 a där ska jag sedan ha induktionshällen
varmluftsugnen ska ja ha i jämte kylen o frysen som i dag ligger på en varsin 10 a
då ja tänkte om det går att lägga kyl o frys på samma o ta den andra 10 an till varmluftsugnen ev om det går säkra upp till 16 a
men då e de ju micron kvar o den går väll inte lägga på kyl o frysen
men som sagt elgubben kommer snart så vi får se de blir no bra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.