2 523 läst ·
18 svar
3k läst
18 svar
IT-lösning, vem fixar??
Sida 1 av 2
Som LB-huskund är jag i en situation där jag tar över ett halvfärdigt hus efter deras konkurs.
Elen är dragen i väggar men inget är inkopplat eller installerat. Alltså finns det endast ledningar i väggarna och tåtar som sticker ut på... hmm.. många ställen...
Jag vill ha en bra och omfattande IT-lösning där med ett bra (vad det nu innebär) centralskåp.
Mina frågor är:
1. Är det elektriker som fixar IT-system eller är det någon annan yrkesgrupp?
2. Har ni förslag på något bra centralskåp som täcker det mesta i ett modernt hem, som data, telefon med mera?
3. Något annant jag ska tänka på i min pekära situation?
Mvh
Elen är dragen i väggar men inget är inkopplat eller installerat. Alltså finns det endast ledningar i väggarna och tåtar som sticker ut på... hmm.. många ställen...
Jag vill ha en bra och omfattande IT-lösning där med ett bra (vad det nu innebär) centralskåp.
Mina frågor är:
1. Är det elektriker som fixar IT-system eller är det någon annan yrkesgrupp?
2. Har ni förslag på något bra centralskåp som täcker det mesta i ett modernt hem, som data, telefon med mera?
3. Något annant jag ska tänka på i min pekära situation?
Mvh
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, det är elektriker som fixar media-installationerna. Data, TV, Ljud.
ICS har de bästa mediacentralerna. http://www.dataconnect.se/pdf/ICS_sales.pdf
//Patrik
ICS har de bästa mediacentralerna. http://www.dataconnect.se/pdf/ICS_sales.pdf
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Lycka till!
//Patrik
//Patrik
Nu har allt Patrik_Hed försvarat sin bransch...
En elektriker KAN fixa detta, men vem som helst får göra det och vem som gör jobbet bra eller dåligt har inte direkt att göra med om personen är elektriker eller inte. Det finns inga som helst behörighetskrav för data/IT-installationer. Det finns inte heller några behörighetskrav för telefoninstallationer eller antenninstallationer.
Om du är en smula händig så kan du gott göra IT-installationen själv, men kolla givetvis först vad elektrikern vill ha betalat för att också göra den. Som en mellangrej så kolla vad elektrikern vill ha för att sälja delarna - om du vill ha snygga kombinationsramar med t.ex. vägguttag och nätverksuttag invid varandra eller bara ha samma serie av nätverksuttag och elapparater så kan elektrikern ha bättre pris än du hittar på andra ställen.
Du behöver ett plintverktyg (bäst är ett Krone orginal), finns t.ex. här:
http://www.kjell.com/Sok?query=krone
Oavsett om du eller någon annan installerar uttagen o.s.v. så vill du nog ha en presstång för RJ-kontakter, så kan du tillverka egna kablar som har exakt rätt längd så slipper du klassikern att en kabel antingen är en meter för lång eller hänger snett för att den är ett par decimeter för kort:
http://www.kjell.com/Sok?query=pressverktyg
En elektriker KAN fixa detta, men vem som helst får göra det och vem som gör jobbet bra eller dåligt har inte direkt att göra med om personen är elektriker eller inte. Det finns inga som helst behörighetskrav för data/IT-installationer. Det finns inte heller några behörighetskrav för telefoninstallationer eller antenninstallationer.
Om du är en smula händig så kan du gott göra IT-installationen själv, men kolla givetvis först vad elektrikern vill ha betalat för att också göra den. Som en mellangrej så kolla vad elektrikern vill ha för att sälja delarna - om du vill ha snygga kombinationsramar med t.ex. vägguttag och nätverksuttag invid varandra eller bara ha samma serie av nätverksuttag och elapparater så kan elektrikern ha bättre pris än du hittar på andra ställen.
Du behöver ett plintverktyg (bäst är ett Krone orginal), finns t.ex. här:
http://www.kjell.com/Sok?query=krone
Oavsett om du eller någon annan installerar uttagen o.s.v. så vill du nog ha en presstång för RJ-kontakter, så kan du tillverka egna kablar som har exakt rätt längd så slipper du klassikern att en kabel antingen är en meter för lång eller hänger snett för att den är ett par decimeter för kort:
http://www.kjell.com/Sok?query=pressverktyg
Produkter som diskuteras: "presstång"
Crimptänger
Crimptänger, även kända som kabelskotänger, är specialverktyg som används för att fästa en kontakt på änden av en kabel eller ledare. Dessa tänger pressar metallhöljet runt kabeln för att skapa en robust, tillförlitlig och långvarig
Läs mer
Det är nästan alltid elektrikern som lägger rör/slang och drar data, tv och annan svagström i nya hus. Det brukar alltid ingå i deras åtaganden. Prata med elektrikern och hör vad han vill ha för ett komplett data nät.
Att låta elektrikern lägga rör/slang för att sedan själv dra i ledningarna avråder jag från, jag kan nästan garantera att du kommer att få problem. Dessutom är det inte så många kronor dyrare med datakabel i röret än med en dragtråd, för en dragtråd är nästan ett måste om man ska ha den minsta chans att få i datakabeln.
Att låta elektrikern lägga rör/slang för att sedan själv dra i ledningarna avråder jag från, jag kan nästan garantera att du kommer att få problem. Dessutom är det inte så många kronor dyrare med datakabel i röret än med en dragtråd, för en dragtråd är nästan ett måste om man ska ha den minsta chans att få i datakabeln.
Om rören är lagda korrekt så går väl dragfjädern i lätt?
När vi installerade nytt nät på kontoret sade elektrikern att han gärna gör det, men att firmorna som specialicerar sig på nätverksinstallation gör det snabbare och billigare.
När vi installerade nytt nät på kontoret sade elektrikern att han gärna gör det, men att firmorna som specialicerar sig på nätverksinstallation gör det snabbare och billigare.
Det stämmer med mina erfarenheter.petersv skrev:
Jag gjorde en upphandling på bl.a. ett nätverk en gång tillsammans med en massa annat. De som levererade switchar, routrar etc kom också in med den bästa offerten rörande kabeldragningen både vad gäller pris och kvalitet.
Sen att elektrikerfirman inte fick jobbet och var skitsura är en annan sak som jag glömde ta med i beräkningarna, men vi sparade ett antal hundratusen.
En kompromiss kan vara att elektrikern drar rören med TP-kabel, kunden kontaterar uttagen men låter dem hänga i sladdarna i de fall det är flerfackramar då elektrikern får skruva fast uttaget så att det passar fint med eluttaget invid, och kunden själv monterar "datacentralen".
Det verkar däremot som uppgjort för skylla-på-varandra-strul (om man inte är bra "polare" med sin elektriker) om elektrikern ansluter kabeln i uttagsändorna och kunden i datacentraländorna...
Det verkar däremot som uppgjort för skylla-på-varandra-strul (om man inte är bra "polare" med sin elektriker) om elektrikern ansluter kabeln i uttagsändorna och kunden i datacentraländorna...
Mäta upp nätverken gör väl vilken elfirma som helst eller??? i mina traker är det i alla fall så att nästan alla elfirmor har några som är certifierade för div "fabrikat" och därmed både kan mäta upp och lämna lååånga garantier. Jag tror även att får inte elektrikern dra i ledningarna så har han knappast nått större intresse angående rörläggning och bockningsradie mm. Jag har svårt att tro att nån elfirma skulle vilja ha ett jobb som dom utför till hälften och sedan att någon kommer och kopplar, då avstår dom nog helt. Dessutom är väl kopplingen av paneler och uttag den "lilla" biten av jobbet.
Huh? Vad för konstig elfirma jobbar du på? De firmor jag har nalitat privat och åt ett företag gör vad man ber dem om, och gör det bra. De får ju lika mycket per timme om de drar rör eller drar i kablar, kontakterar mm. Och arbetar de på fast pris så bruar de ge rimliga priser oavsett om de gör helheten eller bara en del.
Fast hade de inte varit enligt ovan så hade de ju inte blivit anlitade (mer än en gång).
Fast hade de inte varit enligt ovan så hade de ju inte blivit anlitade (mer än en gång).
Jag har jobbat på Sveriges största elinstallation och på ett företag med tre anställda och några som i storlek ligger däremellan samt även under ca 15 år drivet eget men i dag som anställd i en annan bransch.
Så jag har en viss erfarenhet av hur det fungerar.
Visst kan man tex dra rören men ska dom som drar rören inte dra i tråden är domgaranterat inte lika noggrann. Dom känner ingen som helst "solidaritet" med dom som kommer och ska göra lite av "deras " jobb.
Och ska man bygga ett data nät är det knappast på tråddragning och inkoppling som man kan spara pengar utan på uttag och paneler.
Kostnadsökningen för tråd i rör är väl ca 3 -5 kr och jag har mycket svårt att se någon utomstående göra det billigare (med tråd och dragning).
Visst kan man tex dra rören men ska dom som drar rören inte dra i tråden är domgaranterat inte lika noggrann. Dom känner ingen som helst "solidaritet" med dom som kommer och ska göra lite av "deras " jobb.
Och ska man bygga ett data nät är det knappast på tråddragning och inkoppling som man kan spara pengar utan på uttag och paneler.
Kostnadsökningen för tråd i rör är väl ca 3 -5 kr och jag har mycket svårt att se någon utomstående göra det billigare (med tråd och dragning).
Redigerat:
elmont skrev:Jag har jobbat på Sveriges största elinstallation och på ett företag med tre anställda och några som i storlek ligger däremellan samt även under ca 15 år drivet eget men i dag som anställd i en annan bransch.
Stämmer bra med mina erfarenheter. Jag var inte alls beredd på det och det var bland det värsta jag varit med om i mitt yrkesliv.
Jag var helt chockat över elektrikerfirmans tonårsbeteénde när de inte fick jobbet med nätverket trots att de gjorde annat jobb för en halv miljon. Det blev en väldigt jobbig situation och specielt för de som drog nätverket.
Jag tycker det är otroligt underligt och tråkigt att branschen är sådan.
Hur kan det blivit så illa undrar man:x