4 658 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Vem tar kostnaden?
Sida 1 av 2
Hej!
I samband med att man gör håltagning för ftx ventilation, så har borraren kört av ett elrör på vår nedervåning. I samband med reparationen har elektrikern sagt att han måste "byta alla kablar han rör vid". Elen är original från 53,m vilket innebär att ledningarna/kablarna är väldigt sköra så de smulas sönder. Detta har inneburit att han just nu har bytt alla ledningar på halva nedervåningen. Men vem står för kostnaden att fixa detta? Vi, eller dom som "körde av" elröret?
I samband med att man gör håltagning för ftx ventilation, så har borraren kört av ett elrör på vår nedervåning. I samband med reparationen har elektrikern sagt att han måste "byta alla kablar han rör vid". Elen är original från 53,m vilket innebär att ledningarna/kablarna är väldigt sköra så de smulas sönder. Detta har inneburit att han just nu har bytt alla ledningar på halva nedervåningen. Men vem står för kostnaden att fixa detta? Vi, eller dom som "körde av" elröret?
När vi borrade för bergvärme var de väldigt tydligt att jag var tvungen att ta reda på att det inte gick några rör i backen.
Det här känns spontant som att det borde täckas av deras försäkring, men det är bara min magkänsla...
Det här känns spontant som att det borde täckas av deras försäkring, men det är bara min magkänsla...
Den som markerar vart det ska borras brukar också vara ansvarig för att det inte finns något i väggen. På ett bygge brukar betongborrarna inte borra om det inte är tydligt markerat vart hålet ska vara, då går de fria ifall något händer.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Jag tror att man kan se det på två sätt:
1 håltagaren står för den faktiska skadan de har orsakat, dvs byte av en sträcka trådar. Ni får stå för de indirekta kostnaderan som beror på undermålig el.
2. Håltagaren kanske blir ansvarig även för de sekundära kostnaderna, men ni får stå för åldersavdraget (annars har ni ju fått elen i huset renoverad gratis). Ålderavdraget borde så ligga på 80 - 100%.
Så kan man ju även se det som att håltagaren tar på sig den "lilla" skadan, men du får ta åldersavdrag även där.
1 håltagaren står för den faktiska skadan de har orsakat, dvs byte av en sträcka trådar. Ni får stå för de indirekta kostnaderan som beror på undermålig el.
2. Håltagaren kanske blir ansvarig även för de sekundära kostnaderna, men ni får stå för åldersavdraget (annars har ni ju fått elen i huset renoverad gratis). Ålderavdraget borde så ligga på 80 - 100%.
Så kan man ju även se det som att håltagaren tar på sig den "lilla" skadan, men du får ta åldersavdrag även där.
I det här fallet var det inte kollat innan. Här är en bild som visar hur det såg ut.

som synes kan man ju se att det var precis på kanten.
Vill bara förtydliga att det INTE har ställts några krav på oss angående det här, utan jag frågar bara för att helt enkelt lära mej mer.

som synes kan man ju se att det var precis på kanten.
Vill bara förtydliga att det INTE har ställts några krav på oss angående det här, utan jag frågar bara för att helt enkelt lära mej mer.
Moderator
· Stockholm
· 57 966 inlägg
Troligen, men kolla med elektrikern.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
Jag rekommenderar starkt att ni byter all el omgående, oavsett vem som tar kostnaden. Prio ett är också att få in jordfelsbrytare om ni inte har det.
Gamla sköra kablar håller sig förvånansvärt lugna om man inte rör dem så ni behöver inte gå skift med bransläckaren på nätterna, däremot skulle jag inte vänta med att tråda om huset.
Gamla sköra kablar håller sig förvånansvärt lugna om man inte rör dem så ni behöver inte gå skift med bransläckaren på nätterna, däremot skulle jag inte vänta med att tråda om huset.
Att man kan få problem med ledningarna om man börjar röra i dom har elektrikern berättat för oss, så det är inget nytt för oss. Det som däremot gör detta extra jobbigt är det är inte bara detta som händer, utan att man förutom detta renoverar vår ovanvåning efter brand. Där har man redan dragit om all el, samt installerat jordfelsbrytare där. I samband med branden valde vi att installera ftx och byta fönster. Att elen behöver bytas vet vi, det känns bara som om vi inte hinner andas mellan allt som händer. Vi har ju bara bott i detta huset sedan september ifjol. Det känns som om allt går alldeles för fort.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Vad kan man uppskatta att kostnaden blir? Det handlar om en nedervåning, två sovrum, kök, vardagsrum. Halva vardagsrummet, två sovrum har blivit omdragna i samband med borrningen.
det som är "kvar" är andra halvan av vardagsrummet, köket, hallen och badrummet.
sovrummen, halva vardagsrummet går på en säkring 6A (nu omdragen)
hallen, badrummet, delar av köket (ett enkel uttag) går på en säkring 6A
spisen går på en säkring förmodligen 16A
Ett vägguttag och fläkten går på en säkring 10A
det som är "kvar" är andra halvan av vardagsrummet, köket, hallen och badrummet.
sovrummen, halva vardagsrummet går på en säkring 6A (nu omdragen)
hallen, badrummet, delar av köket (ett enkel uttag) går på en säkring 6A
spisen går på en säkring förmodligen 16A
Ett vägguttag och fläkten går på en säkring 10A
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Det svåra att veta i förväg är om något strular... Om det är stopp i något rör så att de gamla ledningarna inte går att använda som dragtråd för att få in nya så kan det bli riktigt dyrt (eller så får ni leva med en utanpåliggande dragning på någon viss sträcka).
Annars borde väl en elektriker kunna göra en uppskattning om ni vet hur många kopplingspunkter det är och hur många sträckor det är mellan dem...
Annars borde väl en elektriker kunna göra en uppskattning om ni vet hur många kopplingspunkter det är och hur många sträckor det är mellan dem...
Japp, så är det. Elfirman ringde idag och sa att dom hade problem hos oss.Tydligen har det dragits av några trådar från en kopplingsdosa och de går tydligen inte att dra lös. Nu får vi frågor om vem som ska betala "kalaset" när det nu verkar som om man måste in i elcentralen och därmed byta ut den. Jag är JÄTTEGLAD att det byts, men vi vill ju väldigt gärna veta vad kostnaden blir för oss. Om allt måste bytas borde vi i praktiken få en offert på vad det kommer att kosta, alt, få tid att begära in andra offerter?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Att behöva byta centralen som ett resultat av att en kabel borrades av finner jag ganska otroligt.
Jag tror inte heller att allt behövdes bytas för att den kabeln blev avborrad, utan är det OVIR så brukar det gå att få ihop det i alla fall.
Givetvis bör allt bytas ut om det är från 1953 och det är gamla tygkablar, men tvivlar på att allt behövdes göras bums. Men er elektriker var tydligen av annan åsikt och han har ju faktiskt sett anläggningen. Det är mer än vad jag har gjort.
//Patrik
Jag tror inte heller att allt behövdes bytas för att den kabeln blev avborrad, utan är det OVIR så brukar det gå att få ihop det i alla fall.
Givetvis bör allt bytas ut om det är från 1953 och det är gamla tygkablar, men tvivlar på att allt behövdes göras bums. Men er elektriker var tydligen av annan åsikt och han har ju faktiskt sett anläggningen. Det är mer än vad jag har gjort.
//Patrik