2 219 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Elritning
Har pulat ihop en elritning till nya husen. Bifogar nedervångingens ritning.
OBS detta ar bara ett førsta utkast.Har tex inte ritat in någon utebelysning an.
Tacksam før synpunkter!
Mvh
Johan
OBS detta ar bara ett førsta utkast.Har tex inte ritat in någon utebelysning an.
Tacksam før synpunkter!
Mvh
Johan
Skulle nog ha satt uttag utomhus på en egen PSA då det är "riskgrupper".
Du vill inte att en dålig skarvsladd som du glömt ute löser ut jordfelsbryaren till hela huset när du är borta i två veckor tex.
Du vill inte att en dålig skarvsladd som du glömt ute löser ut jordfelsbryaren till hela huset när du är borta i två veckor tex.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Du verkar ha läst gamla trådar här för det ser överlag bra ut, du har t.o.m sett till att få minst två grupper per rum - ambitiöst!
Några korta tillägg till EyEr0n's synpunkter efter att snabbt ha tittat på ritningen:
- Tvåfasgrupp till TM/TT?? Med centralen så när är det väl onödigt.
- Motorvärmaruttag? Kanske t.o.m tidsstyrt sådant? Kan va bra med en egen grupp, speciellt om du vill ha styrning inifrån huset (i och för sig inte så långt till garaget...).
Några korta tillägg till EyEr0n's synpunkter efter att snabbt ha tittat på ritningen:
- Tvåfasgrupp till TM/TT?? Med centralen så när är det väl onödigt.
- Motorvärmaruttag? Kanske t.o.m tidsstyrt sådant? Kan va bra med en egen grupp, speciellt om du vill ha styrning inifrån huset (i och för sig inte så långt till garaget...).
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Då kan du inte köra dem samtidigt.
Ok, skall i arlighetensnamn erkanna att jag inte kollat upp hur många W tt och tm dra tillsammans an.
Kikad elite på det nu och det hamnar på ca 3250w.
ar det någon poang med att gå upp till 16 amp och 2,5 kabel?
Kikad elite på det nu och det hamnar på ca 3250w.
ar det någon poang med att gå upp till 16 amp och 2,5 kabel?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 011 inlägg
Det går, men det är synd att belasta en fas med så mycket. Det beror på hur stora huvudsäkringar ni har.
Om det mot förmodan skulle vara problem med att dra fram två grupper (som använder två olika faser) så kan man ju dra fram en tvåfasgrupp.
Om det mot förmodan skulle vara problem med att dra fram två grupper (som använder två olika faser) så kan man ju dra fram en tvåfasgrupp.
Jag kanske är ute och cyklar helt nu, men nog är det väl en bra idé att rita båda våningarna samtidigt? Ett vägguttag på övervåningen borde med fördel smidigt kunna kopplas på samma grupp som en strömbrytare rakt nedanför, eller? Eller är det dålig praxis?
Jag har inte koll på hur moderna garageportmotorer fungerar men om jag skulle installera en sådan idag så skulle jag också vilja dra rör för att kunna montera motodrivna bättre lås på porten. Dagens öppnare kanske är bättre än vad som fanns på 80-talet och som visserligen öppnade och stängde fint men gav visst glapp, stort nog för att troligen öka inbrottsrisken rejält.
Kommer det vara en elpanna som enda värmekälla? Om det blir ytterligare värmekällor så kanske du vill dra fram matning för t.ex. cirkulationspumpar/styrsystem o.s.v.? Om det faktiskt bara blir elpanna så kanske du vill ha elektriskt värmegolv i vad jag tror är en dusch invid toaletten.
Jag har inte koll på hur moderna garageportmotorer fungerar men om jag skulle installera en sådan idag så skulle jag också vilja dra rör för att kunna montera motodrivna bättre lås på porten. Dagens öppnare kanske är bättre än vad som fanns på 80-talet och som visserligen öppnade och stängde fint men gav visst glapp, stort nog för att troligen öka inbrottsrisken rejält.
Kommer det vara en elpanna som enda värmekälla? Om det blir ytterligare värmekällor så kanske du vill dra fram matning för t.ex. cirkulationspumpar/styrsystem o.s.v.? Om det faktiskt bara blir elpanna så kanske du vill ha elektriskt värmegolv i vad jag tror är en dusch invid toaletten.
Klicka här för att svara