El
snaggletooth: Jag gjorde bara enkel googling, själv handlar jag alltid via grossister, så egentligen har jag ingen större koll på vart man som privatperson handlar någonstans.
Matarese: För Y-koppling: Koppla ihop U2, V2 och W2 U1, V1 och W1 kopplas till respektive fas (L1, L2 och L3. Se till att att fläkten roterar åt rätt håll) TK ledarna kopplas till motorskyddet Det borde finnas en märkskylt så att du vet vad su ska stäla in motorskyddet på. Och där borde det framgå vilka kopplingsalternativ det finns.
Blandaren: Tack snälla! Den verkar ju vara toppen. Ska ringa o kolla med Clas Ohlson direkt.
snickarboden: Hur är det fördelat på faserna? /Kent
-JC-: Någon här som nyligen gjort ett EIO-eltest och kan dela med sig av lite erfarenheter. Vad gick ni igenom, gjordes mätningar av installationen eller bara visuell besiktning? Dokumenterades testet på ett standardiserat sätt eller mer godtyckligt (beroende på elfirma)?
mycke_nu: Gnistgap/jordtag kan vara en vettig kombo, den tror jag på. Jordtag vid pumpen är faktiskt ganska lätt att fixa när jag tänker efter, det finns ju ett foderrör i stål att ansluta till. Frågan är dock om det är en bra idé om det blir nollsläpp, risken är att 1,5 mm2 matningen fram till jordkabeln (2x2,5 mm2) brinner. Jordtag skall nog anslutas till PE en rejäl ledare.
tommysv: Hej, jag bytte från original termostaten till värmegolvet i badet Devi 530 som endas har en ratt för tempratur styrning till EB-Therm 355 men jag har samma problem med att tempen visar på tok för låg siffra i displayen. Jag har nu satt normal tempratur på 14,5 som känns bra men det är nog säker runt 20 i värkligheten. @Vectrex - fungerade att använda motståndet från Elfa
smurfen72: [citat] Ja det blir faktiskt ganska snyggt var nyss på studiebesök hos en granne till mina föräldrar där samme elektriker varit framme och det såg bra ut dosorna syns knappt när man försänker dom lite (ca halva dosan) ungefär som man gjorde för i tiden med runda dosor. Jag har fräst ur både väggar och tak i några rum för att dölja kablar men det ska jag inte göra nått mer
Eddi Thomason: Låter rimligt (Att jag inte tänkte på möjligheten att bryta är för att VVB:n är kopplad med 100 år gammal stickproppsanslutning idag. 1-fas såklart, så det tar 100 år att få varmvatten efter man tagit en långdusch.) http://storelshop.storel.se/extraProductInformationTab.action (Finns på elbutik också men saknar bild där) Skulle väl funka? Tänkte köra VVB:n med 2-fas framöver
oobum: Perfekt, var något sådant jag misstänkte.
oobum: [citat] Låter smart som säkerhetsfunktion, så att inte spis/ugn går på igen när man har haft strömavbrott och man kanske inte är hemma.
jbr: Ok, då byter jag fot igen. Skippar infällt och kör med utanpåliggande vilket ju gör det hela enklare. Inomhus och torrt så jag nöjer mig nog i så fall med EKK. Tack för inputs.
Sibben: Ska man strunta i uttaget till husvagn eller tror ni att det räcker? mvh sibben.
Ripper500: Köpte idag en led slinga ifrån markslöjd. Inte nämdevärt bättre kvalitet när jag granska denna. Ungefär exakt som den kinesiska. Enda skilnaden är elkontakten/transformatorn.
ZeroX66: Det får bli EKLK eller finns det andra som inte är jäkla hårda ? :)
Micc: Tack för tips och kvalificerat tänkande! Problemet är ju att jag inte har köpt pumpen ännu, får försöka få säljaren att kolla mera ingående och kanske skicka fler bilder. Har letat efter svensk generalagent för ABS-pumparna. Verkar som om bolaget nu heter Sulzer och de har några service-ställen i sverige. Det är i falla fall de jag får fram när jag söker på absgroup.se mm. Va
R Göran: Har en liknande fast tre-fas med en trefas-tryckställare. Din tryckströmbrytaren är av en-fas typ. Men pumpen är ju inte ansluten till sugledningen. Det är väl knappast troligt att det skulle finnas både ytterligare en pump i hålet. Kanske din far höll var halvägs in på installationen. Har du anskaffat en ny en-faspump, så är det bara att flytta över tryckströmställaren och
bibbif: Får ett Nexa utomhusuttag plats i Garo Futura kapsling? Eller är det någon som har något annat förslag på hur jag ska få två väderskyddade motorvärmaruttag monterade på stolpe? Eftersom jag vill kunna fjärrstyra så blir det med Telldus o nexauttag. (gros egna fjärrstyrda bli 20 papp o lite väl saftigt pris...) vill dock ha uttagen "under tak"
Hemma_Fixaren: Ok, det är ju en tanke. Å andra sidan så är det snyggare med infällt montage och tar ingen plats på väggen där man i detta fallet vill ha hyllor, skåp m.m.
mycke_nu: Synkronmotorer på tomgång är kapacitiva, men kanske inte så vanliga i hemmet.
Patrik_Hed: http://www.byggahus.se/forum/el/187152-flexslang-ar-nagon-battre-andra-ska-man-se-upp-nagon.html //Patrik
snaggletooth: Dimmern skall anslutas på primärsidan av trafon annars lär det inte fungera, i värsta fall eldar du upp alltihopa! L (du har en trappdimmer så vilket L du använder spelar ingen roll) = Fas in, "Våg med pil" = fas ut till trafo, X = ej ansluten, för vidarekoppling av nolla t.ex. Sen gäller det att du har rätt dimmer till trafon också, och att trafon är lämplig att dimra
Norathgon: Du kan sätta kopplingsdosor också, typ TED 10, om dom inte räcker in till den nya centralen
Granngubben: [citat] Jaså är det så det ligger till med ljusflödet? Jag läste bara innantill: "Artikelnummer: G4-15SMDWW Denna dimbara G4 LED belysning är försedd med högintensiva SMD LEDs, avsedd för 12V. Ger över 100 Lumen med sitt varmvita sken från 15 st SMD LEDs. Perfekt att ersätta standard G4 20W halogenlampor, vanliga i hemmet, men även till båtar, husbilar och husvagnar då
GK100: Det beror på att efter punkten där JFB införs måste nolla och skyddsjord vara separerade i varsin ledare. Dvs fem ledare i kabeln vid ett trefassystem. Sätt du JFB en eller flera vid din central det är där de gör mest nytta ändå.
M@ZE: Japp .. jag har gjort som på bilden, vilket jag antar att Grottan menade.
snickarboden: Vettig lättingänglig information behövs verkligen så tack! Lite därför jag fixade till checklistan men bättre vore förstås broschyrer från elsäkerhetsverket som mäklarna delar ut och sen lite videos mm på elsäkerhetsverkets hemsida. Inte ens informationen om att en JFB räddar liv har gått fram ordentligt *suck* Vi kan bara ta det där med lite lösa uttag och småbarn i huset
bibbif: Ok, verkar som att tak över skulle behövas om det används i ur och skur. Och med tanke på att det lite är det som är grejjen med motorvärmare, så får det bli något med tak. Känns som at jag hoppar den från conrad o letar vidare... Tips någon? Eftersom jag tänkt styra med Telldus Tellstick NET och så NEXA-uttag i uttaget så behver det ju inte vara en "intelligent"motorvärmare.
Bo.Siltberg: Sedan är det osannolikt att denna värmegrupp matar enbart detta el-element. Det skulle då blir en blandning av elradiatorer och uttag på den gruppen vilket inte är lämpligt.