3 458 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
gammal kabelisolering borta. Kan man ersätta bara isoleringen?
Har ett äldre hus med tillhörande eldragningar vars isolering påminner om tyg.
När taklampor plockades ner så blev isoleringen skadad så det inte är någon isolering alls.
Nu är inte huset i bruk, men det kan hända ibland att man hade behövt tända en taklampa.
Är inte sugen på dra om all el för dessa tillfälliga stunder utan undrar om man kan dra krympslang eller något. I ett avsnitt med argasnickaren så var de i ett hyrehus där värden tvärvägrade att låta programmet dra ny el. Då förstod jag det som att de bara gjorde ny isolering på de oskyddade ledarna.
Anar att det finns teknik för detta?
När taklampor plockades ner så blev isoleringen skadad så det inte är någon isolering alls.
Nu är inte huset i bruk, men det kan hända ibland att man hade behövt tända en taklampa.
Är inte sugen på dra om all el för dessa tillfälliga stunder utan undrar om man kan dra krympslang eller något. I ett avsnitt med argasnickaren så var de i ett hyrehus där värden tvärvägrade att låta programmet dra ny el. Då förstod jag det som att de bara gjorde ny isolering på de oskyddade ledarna.
Anar att det finns teknik för detta?
Ja, isolerslang är ju bättre än ingenting. Förmodligen är det OVIR (tygklädd gummiisolerad tråd) det handlar om, och så länge man inte rör den funkar den.
Men bäst är förstås att riva ut allt vid tillfälle. Eller åtminstone installera en JFB.
Men bäst är förstås att riva ut allt vid tillfälle. Eller åtminstone installera en JFB.
Jo det serut som isoleringen är kvar när det närmar sig röret. Bara utanför taket där de tog i ledarna för att lossa sockerbiten som det är skadat.
Brukar slå av all el till hela huset när det står tomt. Har som mål att låta all el drasom sen.
Är det speciell isoleringslang eller eller det typ den man alltid ser överallt i teknikbutiker, som jag kallar krympslang.
Brukar slå av all el till hela huset när det står tomt. Har som mål att låta all el drasom sen.
Är det speciell isoleringslang eller eller det typ den man alltid ser överallt i teknikbutiker, som jag kallar krympslang.
Pssst. Detta är yrkeshemligheter, berätta inte detta för någon.Yrrol skrev:Jo det serut som isoleringen är kvar när det närmar sig röret. Bara utanför taket där de tog i ledarna för att lossa sockerbiten som det är skadat.
Du använder vanligt El-tape. Ta en kort bit och placera mellan ledarna, vik tapen mot ytterisoleringen (om den finns kvar) linda sedan tapen runt flikarna och sedan ut på koppartråden.
Bästa är i alla fall: Dra om ledningen till första dosan.
Jo att draom ledningen till första dosan har jag funderat på att låta göras men är rädd att det är flumbyggt på den tiden, så fastnar något, och elektrikern börjar väl då tjata om att dra synliga kablar, sen upptäcker man väl fler fel och slutar med att dra om hela huset. 
Jag skall (kanske) inte räkna mig till dom "på den tiden" började 1960, minns vad en garvad elektriker så till mig när jag var ung och grön.elmont skrev:
"Lär dig yrket först, sedan kan du börja fuska"
Ord och inga visor, i dag behöver man inte ens vara elektriker för att fuska med el-jobbet.
Klicka här för att svara