Hej!

Ska dra el genom en innervägg ca. 8 cm , på ena sidan ska det bli ett nytt uttag .
Elen ska jag ta från andra sidan väggen från ett uttag. Tänkte använda kulo (ekrk).
Genom väggen tar jag ett vprör som går till uttaget. men hur ska jag göra på den sidan
som jag inte har nått uttag på ... Får röret bara sticka ut...? Eller ska jag ta en kulodosa där..?

Du behöver inte något rör den korta biten genom väggen, men om du använder det så kapa bara jäms med väggen på båda sidorna.

Kulo får man väl egentligen inte ens dra igenom vägg?

Jo en kort bit tillåts, t.ex genom en vägg. Det blir ju ganska svårt att förlägga EKRK annars...
Jag brukar ha noteringar av källan till alla anvisningar och krav, men inte så i detta fall. Någon som vet var det står? Det kanske bara är ett urgammalt påhitt?

Genom 200 mm tjock vägg är tillåtet, har jag för mig (måttet alltså). Fast det är väl knappast någon som bryr sig om den regeln?

//Patrik

Svagt minne att 50cm är max för Ekrk, från en muntlig genomgång med nätägaren.

Även jag har nått svagt minne av 50 cm i bakhuvudet.

Fanns som sagt tidigare mer direkta tolkningar av föreskrifternas förbud mot inbyggnad av kulo som utmynnade i de nämnda 50cm som undantag vid genomföringar.

GK100 skrev:
Fanns som sagt tidigare mer direkta tolkningar av föreskrifternas förbud mot inbyggnad av kulo som utmynnade i de nämnda 50cm som undantag vid genomföringar.
Det var bättre förut! ! ! !

Tack för svaren..
Men borde man inte täta hålet i väggen annars finns väl risken att nån petar in nånting typ en penna och kan komma åt uttaget på andra sidan väggen

Storis skrev:
Tack för svaren..
Men borde man inte täta hålet i väggen annars finns väl risken att nån petar in nånting typ en penna och kan komma åt uttaget på andra sidan väggen
Psst. Köp en borr som är "lagom" för kabeln.

Gäller samma regler för EKK?

Skala kabeln en bit in i vp-röret så du får lösa ledare. Då kan du dra hur långt du vill i vp-röret.

b_hasse skrev:
Gäller samma regler för EKK?

Nej, till skillnad från EKRK som har ett väldigt smalt användningsområde så får EKK förläggas t.ex. direkt i vägg (dock finns en del andra villkor för detta), rör, kanal, bakom puts.

Logano skrev:
Skala kabeln en bit in i vp-röret så du får lösa ledare. Då kan du dra hur långt du vill i vp-röret.
Har alltid betraktat detta som en yrkeshemlighet.

EKK vad jag vet inga begränsningar i övrigt lika EKRK

TS's problem är 8 cm långt/djupt hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.