1 999 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Enkelt bastuagg utan timer?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Planerar ett bastubygge, och funderar samtidigt kring hemautomation med ett Z-wave-nätverk. Varför då inte låta nätverket kunna slå på bastun, dvs direkt i skidbacken kunna bestämma att vi bastar när vi kommer hem (ifån-app till nätverket). Det torde inte vara särskilt svårt att få en Z-wave-puck att dra en kontaktor som startar bastun.
Men när jag börjat titta så har alla enklare bastuagg en inbyggd timerstyrning, som dessutom är mekanisk (fjäderbelastad?). Finns det inga agg som inte kräver att man kopplar förbi timern eller är jag bara dålig på att leta?
Men när jag börjat titta så har alla enklare bastuagg en inbyggd timerstyrning, som dessutom är mekanisk (fjäderbelastad?). Finns det inga agg som inte kräver att man kopplar förbi timern eller är jag bara dålig på att leta?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Då ingen verkar veta något, kanske jag måste tänka om. Finns det något annat enkelt sätt att skapa en ovan beskriven fjärrstyrning av bastu?
Själva fjärrstyrningen i sig är väll inte så komplicerad. Finns flera vägar att gå, bla det du själv förslog. Finns ju dock lite säkerhetsmässiga problem att starta aggregatet på fjärr. Vissa använder ju bastun (avslagen) för att hänga kläder på självtork. Kan ju ha råkat ramla ned kläder då som tar eld. Eller har man barn så kan man ju inte vara säker på att de lagt något i aggregatet. Finns ju aggregat med lock som man kan förvärma med locket stängt. En sensor som gör att du bara kan fjärrstyr med locket stängt?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Hur svårt kan det vara att koppla från timerfunktionen inne i aggregatet? Det borde väl inte vara ett problem eller?
Säkert inget problem att göra det, men kanske bra att bara förbikoppla timern tidsbegränsat via fjärr så att när impulsen löpt ut ska man vara på plats och aktivera ordinarie timer. Finns ju lite brandrisker osv men det kan du säkert bättre bedöma själv.
Klicka här för att svara