ska sätta några ny ojordade uttag i ett rum och den dosa jag utgår ifrån har bara svarta gamla kablar. För att principiellt få rätt färg på FKn så vill jag se till att nollan blir blå.
Skulle det funka om jag tog en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag i ett annat rum och mäta dom svarta kablarna mot jordfjädern på förlängskabeln för att skilja fas o nolla?Eller finns det andra sätt?
Skulle det funka om jag tog en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag i ett annat rum och mäta dom svarta kablarna mot jordfjädern på förlängskabeln för att skilja fas o nolla?Eller finns det andra sätt?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Ja, det skulle funka. Jag skulle använt spänningspennan för att skilja på fas och nolla.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Om du använder kontinuitetsfunktionen och ohmmäter så får du ett säkert utslag.
Fungerar med pennan, med det skiljer kanske mellan fabrikat. Kör själv med Phasen och tycker den är tillräcklig okänslig för kringstörningar. Som tips har jag testat deras Pro-modell med dubbla stift och den är ännu bättre men kostar det dubbla (blev kanske lite offtopic)
I min (ej utbildade) värld fungerar detta utmärkt.Nimajneb skrev:ska sätta några ny ojordade uttag i ett rum och den dosa jag utgår ifrån har bara svarta gamla kablar. För att principiellt få rätt färg på FKn så vill jag se till att nollan blir blå.
Ca 230V mellan fas och jord, och ca 0V mellan neutral (nollan) och jord.
Förutsatt att allt är draget från samma skåp och att du inte har några herrejösseslaster längs vägen.
skickat från en telefon nära mig.
Kanske dags att börja om.Nimajneb skrev:ska sätta några ny ojordade uttag i ett rum och den dosa jag utgår ifrån har bara svarta gamla kablar. För att principiellt få rätt färg på FKn så vill jag se till att nollan blir blå.
Vad har du för verktyg eller tänker inhandla?
Finns vissa problem att mäta mellan nolla och jord med jfb men här får de som idag jobbar praktiskt med det kommentera hur det fungerar beroende av instrument.Lostmoose skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 856 inlägg
Mellan din framdragna skyddsjord och ledarna i dosan. Den som är N kommer att ge nära 0 ohm. Givetvis ska strömmen vara avslagen genom att bryta säkringen - huvudbrytaren räcker inte för då kan fasledaren ge så pass lågt värde genom anslutna apparater att det förvillar.Nimajneb skrev: