ska sätta några ny ojordade uttag i ett rum och den dosa jag utgår ifrån har bara svarta gamla kablar. För att principiellt få rätt färg på FKn så vill jag se till att nollan blir blå.
Skulle det funka om jag tog en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag i ett annat rum och mäta dom svarta kablarna mot jordfjädern på förlängskabeln för att skilja fas o nolla?Eller finns det andra sätt?

Ja, det skulle funka. Jag skulle använt spänningspennan för att skilja på fas och nolla.

//Patrik

Ger inte den "överslag" mellan kablarna? Har förvisso bara använt pennan för att kolla om det finns ström i dosor generellt och aldrig kollat enskilda kablar.

Nimajneb skrev:
Ger inte den "överslag" mellan kablarna? Har förvisso bara använt pennan för att kolla om det finns ström i dosor generellt och aldrig kollat enskilda kablar.
Det fungerar bra om "tillräckligt" avstånd finns mellan fas ock nolla.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Om du använder kontinuitetsfunktionen och ohmmäter så får du ett säkert utslag.

ohmmäter mellan vad?

Fungerar med pennan, med det skiljer kanske mellan fabrikat. Kör själv med Phasen och tycker den är tillräcklig okänslig för kringstörningar. Som tips har jag testat deras Pro-modell med dubbla stift och den är ännu bättre men kostar det dubbla (blev kanske lite offtopic)

Nimajneb skrev:
ska sätta några ny ojordade uttag i ett rum och den dosa jag utgår ifrån har bara svarta gamla kablar. För att principiellt få rätt färg på FKn så vill jag se till att nollan blir blå.
Skulle det funka om jag tog en jordad förlängningskabel från ett jordat uttag i ett annat rum och mäta dom svarta kablarna mot jordfjädern på förlängskabeln för att skilja fas o nolla?Eller finns det andra sätt?
I min (ej utbildade) värld fungerar detta utmärkt.
Ca 230V mellan fas och jord, och ca 0V mellan neutral (nollan) och jord.
Förutsatt att allt är draget från samma skåp och att du inte har några herrejösseslaster längs vägen.

skickat från en telefon nära mig.

Nimajneb skrev:
Kanske dags att börja om.

Vad har du för verktyg eller tänker inhandla?

Lostmoose skrev:
I min (ej utbildade) värld fungerar detta utmärkt.
Ca 230V mellan fas och jord, och ca 0V mellan neutral (nollan) och jord.
Förutsatt att allt är draget från samma skåp och att du inte har några herrejösseslaster längs vägen.

skickat från en telefon nära mig.
Finns vissa problem att mäta mellan nolla och jord med jfb men här får de som idag jobbar praktiskt med det kommentera hur det fungerar beroende av instrument.

Har testat nu med Phasen och den indikerar tydligt nog vad som är fas resp nolla :)

Phasen kan inte indikera vilken som är nolla, jag antar att du använt dig av uteslutningsmetod till detta..

Hur som helst så skall man alltid kontrollera att apparaten ej är spänningssatt innan arbete påbörjas.

Då kommer detta instrument väl till användning.

imgres.jpg

Don't try this at home.

• Gilla
goerana och 1 till
  • Laddar…
:D:D

Nimajneb skrev:
ohmmäter mellan vad?
Mellan din framdragna skyddsjord och ledarna i dosan. Den som är N kommer att ge nära 0 ohm. Givetvis ska strömmen vara avslagen genom att bryta säkringen - huvudbrytaren räcker inte för då kan fasledaren ge så pass lågt värde genom anslutna apparater att det förvillar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.