Vår samfällighet har en hel del belysningsstolpar med lyskälla HPL 4 pro 125w.

Dessa innehåller kvicksilver och kommer sluta säljas 2015.

Finns det redan idag något alternativ till dessa? Det pratas om drivdon - att dessa måste bytas om jag byter lampa.

Jag är ingen lysmask men kan man alltså inte stoppa i en annan, vilken som helst, lampa som har samma sockel?

Vore klart intressant att använda LED då nuvarande lampor ju drar en hel del ström.

Om du byter till en annan ljuskälla som kräver drivdon kan det behöva bytas, vet inte exakt vad som fungerar ihop. Det innebär en kostnad.

Byter du till ljuskällor som inte kräver drivdon så kan det enkelt kopplas bort - ingen kostnad där annat än arbetet.

Ett råd är att byta armaturer till "moderna" och då är det två förslag som gäller Metllhlogen eller Högtrycksnatrium. Bägge typerna är betydligt effektivare än kvicksilverlampor 50 W motsvrar 125 W kvicksilver, diodarmaturer med samma ljusutbyte drar ochså ca 50 W. Högtrycksnatrium och Metallhalogen kostar ca 1500-2000:- st diodbelysningar ca det dubbla. Högtrycksnatrium och Metallhalogen är en väl beprövad tecknik som kommer att finnas kvar i mååååånga år dvs. den är framtidssäker. Diodlarmaturer är fortfarande stadd i utveckling och man vet inte om dagens "leverantörer" finns om nått år och det kan då bli lite besvärligare att repa och kompletera sin anläggning med diodbelysningar.
OCH märk väl att även om lysdioder har mycket lång livslängd så har inte dom drivdon som behövs samma livstid.

Kan jag använda samma drivdon som sitter i nu men byta till Metallhalogen? I såfall vilken lampa?

Mikael_L
Noseone skrev:
Vore klart intressant att använda LED då nuvarande lampor ju drar en hel del ström.
Ja LED har ju ett lite bättre ljusutbyte än kvicksilverlampor, särskilt de som brunnit ett tag och tappat en del verkningsgrad.
Men helt vanliga ljusrör, högtrycksnatrium, lågtrycksnatrium och metallhalogen har alla bättre ljusutbyte än LED.
Så är det strömekonomi ni siktar på så är LED (än så länge) ett sämre alternativ.

Nej, det fungerar inte med samma drivdon till metallhalogen och kvicksilver. Många komuner lämnar bidrag till "lysföreningar" som byter från kvicksilver till moderna armaturer, i min komun får man 60% i bidrag. Kanske värt att kolla upp.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Ett annat alternativ är ju LVD / induktionslampan som efter urkoppling av driftdon ersätter kvicksilver rakt av, dock är det lite skralt med info, men jag vet att minst en elgrossist (Moel) har ett urval i sortimentet. Även http://www.coala.se/ verkar ha lite att välja på.

spik99 skrev:
Nej, det fungerar inte med samma drivdon till metallhalogen och kvicksilver. Många komuner lämnar bidrag till "lysföreningar" som byter från kvicksilver till moderna armaturer, i min komun får man 60% i bidrag. Kanske värt att kolla upp.
Tack, det skall jag kolla.

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Det finns iofs högtrycksnatrium ("SON") med inbyggd drivning som fungerar i gamla Hg armaturer (se tex http://www.energisystem.se/documents/varfor-utbyteslampa.pdf) !, men de blir troligen mer förluster totalt än att använda en anpassad ny armatur med billigare ljuskällor där drivdonet sitter i armaturen.

SON ljuskällorna är hyfsat billiga och ger mkt bra lm/W utbyte, om man av ngn anledning inte vill ha det mysiga ljuset från dem är metallhalogen ett dyrare alternativ, med lite sämre lm/W och kortare livslängd. (Det finns armaturer som kan klara bägge dessa typer utan att behöva byta drivdon).

Ljusstarka L.e.d är som sagt "omogna" och går de sönder eller "tar slut" ( vilket de i bästa fall gör genom att lysa svagare och svagare med tiden) så är det till att köpa en ny armaturinsats, eller en helt ny armatur (Dyrt i länden)
En ny E27 SON-källa (70W) kostar endast kring en hundralapp.

• Gilla
Noseone
  • Laddar…
Är det samma ljus från kvicksilverlampan som SON-lampan? Alltså "kelvin". Vilken wattstyrka på SON-lampan skall jag ha för att få samma ljusutbyte som 125W Hg-lampan?

Redigerat:
Nej det det är betydligt "varmare" gul-orange ljus från "SON" , jämfört med det "isblå-gröna" från Hg. Hur många watt som ger samma belysning, beror på armaturen, men en 70W SON skulle jag tippa kan ersätta 125W Hg .

Noseone skrev:
Vår samfällighet har en hel del belysningsstolpar med lyskälla HPL 4 pro 125w.

Dessa innehåller kvicksilver och kommer sluta säljas 2015.

Finns det redan idag något alternativ till dessa? Det pratas om drivdon - att dessa måste bytas om jag byter lampa.

Jag är ingen lysmask men kan man alltså inte stoppa i en annan, vilken som helst, lampa som har samma sockel?

Vad är det för modell som sitter där nu?
Antal?

Modell på stolpen, drivdon eller lampa?

Det är ett 50-tal stolpar.

Stolpen borde gå att spara....kanske läge att uppdatera till moderna armaturer.....50W eller 70W metallhalogen......

Moderna.... samfälligheten å stolparna är 6 år gamla....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.