Hejsan, jag har tröttnat på att hacka is och skotta snö när man verkligen inte orkar/har tid.

Jag har länge tänkt på att lägga in värmekablar under garageuppfarten i samband med att det blir nytt ytsikt där, marksen eller dyl.

Självklart kommer det isoleras under för att värmen skall gå upp och inte ner, samt kanske även en brunn på lägsta punken.

Rekommendationerna för Stockholm är 300W per 1 m2 för snösmältning, således en 30W/m värmekabel med 10cm CC.

Min tanke är som följer:

Inga avacerade styrningar och dyl utan simpelt en ställbar timer för driftsättning vid behov, och dessa behov är som följer:

Tina upp en 5cm isskorpa för att kunna skotta bort det med enkelhet.

Värma upp marken så pass att snön smälter direkt vid kontakt med uppfarten vid nederbörd.

Då kommer mina frågor:

#Hur många W per 1 m2 behövs för att värma upp barmark så pass att nederbörden smälter bort direkt?
Vanligvis nollgradigt när det snöar.

#Hur lång tid tar det med 300w 1 m2 att tina upp en 5cm isskorpa så att man kan skotta fram barmark vid exempelvis 10 minusgrader?

Tanken är möjligtvis anlägga tre slingor med normal värmekabel 30W per meter.
Och sen anlägga slingorna omlått satt samma slinga blir CC 30cm.

Alltså, tre lägen, 100W per 1 m2 samt 200W per 1m2 och 300W per 1 m2.

Men för att jag ska kunna räkna ut om detta är ekonomiskt försvar bart så skulle jag vilja har svar på mina frågor ovan.

Tack på för hand.
/Patrik

Kommer ju aldrig bli ekonomiskt försvarbart. Däremot bekvämt.

Man får nog räkna med att ha slingan på i åtskilliga timmar för att töa is. Kontinuerligt när det snöar.

Där man värmer upp mark brukar man nog tänka till lite redan vid bygget och använda lågvärdig, och därmed billig, energi såsom exempelvis fjärrvärmereturen.

Annars finns det ju säckar med salt att köpa. :)

Jag har det så jag värmer vid behov, kommer det snö med minusgrader så gör jag inget, det är inte halkigt (hart, från en annan tråd) . Tinar det och fryser och blir halka så slår jag på och när det då släpper underifrån så skyfflar jag bort isen sedan slår jag av igen. Jag värmer inte så stora ytor utan vid entretrappan och verkstadsdörren, resten grusas.
Ska det isoleras så måste det väl på betong, asfalt kommer väl att brytas sönder då isoleringen är mjuk. Installera hög effekt så det går snabbt att värma så kommer energiförbrukningen att minska. Att köra konstant för att smälta låter väl dyrt, även om det finns en innergård här i Umeå som slipper traktor och lastbil genom att smälta.

protte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.