G
GustavGBG: Använder alltid hylsor när jag kopplar skåp. Blir mycket smidigare om man skall koppla om senare. Jobbar till sjöss och där är det inte helt ovanligt att saker måste kopplas om. Sen ser det ju oroligt mycket proffsigare ut också. Samt lättare att upptäcka om någon kopplat med fel kabeldimensioner. Förutsatt att rätt hylsa är monterad dock.
23 svar · 12,2k läst
·
J
JOW: Ja, inte helt solklart....helt enkelt...
4 svar · 1,8k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Kan elektromagnetisk strålning orsaka sådant tro? Det lär finnas armaturer som har ett band längst med lysröret som kapacitivt ska överföra lite energi för att underlätta tändning. Finns det en fasledare som går igenom armaturen och som är spänningssatt även när röret är släckt?
6 svar · 1,1k läst
MB77
MB77: [citat] Finns ju även LED med GU10 sockel, och då är det 230v.
11 svar · 13,6k läst
E
elmont: Eller så går du in på närmaste elektroskandia butik och handlar, där kan du handla om du betalar med kort.
30 svar · 5,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: [citat] Ja precis. Och även om jag kanske möjligen skulle kunna utföra ett fackmannamässigt elarbete så skulle inte min syrra eller min kompis Mattias fixa det. Och de senaste inläggen inkluderar nog även möjligheten för folk utan eller med svaga kunskaper om el att få något gjort. Så sätter du slugges inlägg i det ljuset så blir det nog korrekt. Fast som sagt, du har ju helt rätt
67 svar · 16,7k läst
S
Slugge: Jag tror som du Arne, det hann nog aldrig bli helt klart innan han flyttade ut. Du kunde chansat och kopplat själv med tog det säkra alternativet med behörig elektriker som Elsäkerhetsverket vill att man ska och detta är rätt sak att göra om man tvekar tycker jag.
48 svar · 12,8k läst
·
E
Eyeball: Om det ska brytas på svagströmssidan, varför inte använda funktionen som den är med pulsknapp? Angående placering på drivdonet, jag brukar sätta en extra hink och så ett 80hål med doslock, inget man tänker på.
11 svar · 3,3k läst
E
Eyeball: Jag skulle rekommendera att dra en 6 mm¤ och sätta en liten undercentral. Då blir det som en egen liten anläggning där, kostar inte speciellt mycket mer och blir mycket bättre!
4 svar · 913 läst
Rrrrr
Rrrrr: TS säger ju att rummet är i övrigt ojordat. Är det ett badrum så ska självklart radiatorn (och allt annat där inne) jordas.
20 svar · 6,0k läst
·
H
Hemmanisse: [citat] Hittade vaselin på elfa, är det rätt sort? https://www1.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/init.do?item=82-589-00&toc=19046&q=vaselin Bör man rengöra med kontaktspray och nålfil innan man lägger på detta första gången eller är det bara att köra? Har nålfil set hemma men finns ingen av dom som är så liten att dom passar i stifthålet på sockeln. Tips om vart man hittar en nålfil som
4 svar · 1,8k läst
K
kolvas: Det var ju mer missar, det ska ju även göras meggning i alla 3 moment
18 svar · 3,9k läst
·
T
thomasx: [citat] och om lampan är hel kommer den att ge utslag på bägge sidor lampan om det finns spänning där när lampan är släckt.
9 svar · 673 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: RK finner man i areor på 6 mm² och uppåt, och dessa bör nog ha en skruvplint (tvåskruvsöverfall) för i detta fall handlar det om inkommande huvudledning. Du kanske menar FK? Dessa funkar i Wago 773.
15 svar · 10,0k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Precis. Man måste kunna skilja på hantverket och säkerhetsaspekterna när det gäller elinstallation. (En debatt som vi haft många gånger här på forumet, och där vi ofta blandar ihop åtminstone delar av dem.)
25 svar · 6,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Haha, ja det var väl en okvalificerad gissning baserad på bilden som fanns tidigare i tråden. :) Verkar ju oxo lite osannolikt att Vägverket skulle göra intrång på privat mark, men den kanske ingår i vägområdet?
13 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Eller så gör du tvärtom - sätt PSA'n på grupper som riskerar att lösa den, främst uttag utomhus.
4 svar · 2,3k läst
electrocuted
electrocuted: min första tanke var ju oljepapperskabel, men om det är plasthölje så är det ju inte det.. det kletet i oljepapperskablarna måste ju vara utvecklat med avsikt att kleta och vara svårt att få bort och lukta illa, det är helt makalöst att undvika få det precis överallt när man grejat med en sån kabel, stackars jävlar som var elektriker på den tiden, tjära, superklet, bly, OVIR,
4 svar · 2,3k läst
·
lars_stefan_axelsson
lars_stefan_axelsson: Om det är "tillfällig" inom citattecken för att du egentligen menar permanent, och du då tänker dig att det blir lagligare för att du kallar den tillfällig fast den inte är det, så tycker jag det är bättre att ta steget fullt ut. Installationen blir inte lagligare för att du bryter mot "tillfällighetsreglerna", bara sämre. Bättre då att det görs riktigt från början, dvs en
3 svar · 1,3k läst
O
Odjuret: Låter bättre med plint... får kolla på det!
9 svar · 3,1k läst
Rrrrr
Rrrrr: Finns sådan "förskruvningsskarv" med riktiga dragavlastade förskruvningar också. Har använt några enstaka gånger. Tror inte att detta är en storsäljare då det oftast är bättre med kopplingsdosa eller vanlig krympskarv. I TS fall skulle jag, likt de flesta andra här, borra in en ROT-dosa och göra skarven där.
23 svar · 8,1k läst
V
VikHe: Wago topjob kanske? Eller motsvarande flervåningsplint från Phoenix eller Weidmüller,för att spara plats. Fördelen med att plinta nollan är att du kan använda frånskiljbar plint, väldigt praktiskt vid eventuell jordfelsfelsökning :)
3 svar · 2,8k läst
·
V
VikHe: Går även att koppla bort trådarna från donet, och "ohma" respektive lysrörsändes två trådar. Om röret har kontakt i hållarna får du runt 10-15ohm mellan de två trådarna från respektive hållare. Dock kan röret ge fan i att tända ändå, på grund av rör- eller donfel, men då har du uteslutit glappkontakt i lysrörshållarna. Bryt spänningen till donet innan, kanske ska nämnas
5 svar · 8,2k läst
N
Niklas_x: Jojo. Men totalt över kondensatorn är det konstant, därav förvirringen. Tur, förresten, annars hade vi väl fått börja plocka bort alla JFB. Jävla jobb.
8 svar · 1,6k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: [citat] Du kan parallellkoppla dem.
1 svar · 2,6k läst
mhg_3
mhg_3: vilpi, kolla länken http://www.gronagarden.se/media.asp?id=15 de heter allttså Gröna gården :) Hempularn, tack för varningen men den niten ska vi nog inte gå på :) MB77, tack för tipset, ska kolla upp det! Chrsitian 435, snyggt helt klart och ja det är väl kanske en idé att prova sig fram... ack så jobbigt bara :) vill ha ljust och fint ute nu :)
8 svar · 2,9k läst
·
Larsa
Larsa: Gissar på 8cm. Om du öppnar och skär ändan på röret så trycker du ju ned den i väggen.
11 svar · 10,6k läst
·
B
BC Pontus: Hej, jag ska snart flytta in i ett nybyggt hus. Dock så kunde dom som byggde huset inte erbjuda sådana spottar som vi vill ha eller på de ställen vi vill ha. Mest pågrund av att dom bygger 30 radhus som dom vill bygga så lika som möjligt tror jag. Men hur som helst så skulle jag vilja sätta upp egna LED-spottar om det går. Taket består av dubbla skivor (12mm + 12mm) och gles med cc
0 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.