El
Nähädu: Handlar det dessutom om ett dike som avvattnar en myr så kommer kommunen eller länstyrelsen garanterat att ha synpunkter på alla former av reglering. Att avvattna en myr kräver tillstånd, vilket jag hoppas att du har.
bax: Kolla upp att installatören har skickat in en Föranmälan, det är själva beställningen från er. Jag förstår inte varför ni måste få en offert, det verkar ju vara ett nyexploaterat tomtområde, då är väl priset fastställt redan, eller t.o.m. betalt av exploatören och ingår i tomtpriset (?)
PST: [citat] Som man dessutom alltid gjorde "förr i tiden"..... Utom i England där man tände med ett snöre från en brytare i taket..lol.
PST: Samma svar egentligen: oavsett starkström eller ej, är kabeln förbunden med bastuaggregatet, eller ligger i den varma delen av bastun är bonn-plast(PVC o likn) inte bra. Är de "röda" kablarna gjorda för bastu-miljö kanske de rentav är silikonisolerade....eller likn. Är det ingen energitransport i kablarna i fråga är det såklart bättre ju längre ifrån värmen de ligger. (Bakom
mycke_nu: [citat] Bra länk där. Att man inte vill se delade serviser är nog förståeligt. Det kan säkert uppkomma många situationer där det blir meckigt och/eller fungerar dåligt rent tekniskt.
lars_stefan_axelsson: [citat] Visst. Att mäta på det här sättet (vare sig man kopplar loss, eller lindar extra varv) faller ju under "abrowinsch", så det kräver ganska mycket "hålla tungan rätt i munnen". Det är lättare att avråda från det, än att tillråda. (Det var därför jag skrev "om jag kan tänka mig att att lossa skyddsjorden". Det är inte självklart.) Rätt sätt är med läckströmstång. Jag
snaggletooth: Det där påståendet att Eon saknar egna montörer är inte helt fel. Här omkring sköter nämligen Vattenfall servicen och på deras bilar sitter det under "Vattenfall" en mindre klisterlapp "Eon".
TomHed75: Taket är sänkt så det finns gott om luft för kylning Glappkontakt får jag kika om det finns nånstans men vi har haft vanliga halogen sen vi flyttade in och det har funkat i ett halvår
sven_snickare: Gick och slog av de flesta lasterna i huset. Bröt huvudströmmen. Lossade propparna. Lossade plåten. Mätte för säkerhets skull. Två skruvar som höll ledaren som går ut från säkringen var inte spända tillräckligt. Där låg också liksom järnfilsspån som verkade ha bildats runt skruvarna. Tog jag bort med magnet. Spände åt. Kände på alla andra skruvfästen. Tillbaka med plåt och
snaggletooth: Trafon lär säga ifrån förr eller senare om den överbelastas så det är nog inget alternativ. Låter som att det blir väldigt trångt i dosan med 2 st då de bygger 2x22mm, men det borde framgå av bruksen om man kan stacka dom.
frimson: [citat] Snygg! Lite dyr kanske för att ha i källaren. :)
EyEr0n: [citat] Du kanske bör lämna lite mer info? 1. Blir de inte varma alls eller bara lite? 2. Funkar de när du kör en platta åt gången? Om du svarar ja på 2an så är det för att du har en enfasspis och således är den rätt begränsad i effekt jämfört en trefas spis och därför kan du inte mosa på allt på en gång för då skulle proppen gå.
Bo.Siltberg: [citat] Tack för det. [citat] Det finns det säkert, du har själv redan hittat ett antal punkter som behöver åtgärdas, och det finns säkerligen fler. Det skulle t.ex vara intressant att se en närbild på centralens inkopplingar då det ofta är ont om terminaler på N- pch PE-skenan där. Genom en bild kan vi troligen också säga hur akut det kan vara. Torix är bra, men bara om de är
Ludwig: Jag körde med feltemas variant, misslyckades endast lite en gång på 18 dosor. Mycket bra redskap, snabbt, snyggt och prydligt.
Bo.Siltberg: Och paradoxalt nog kan man köra i diket genom att köpa en universaldimmer som ska "klara allt". http://www.byggahus.se/forum/el/173991-dimmer-lagenergi-led-lampa.html
MagnusJonsson: @Glufsglufs : Ja, grannarna är ju sällan nöjda med varken längre eller kortare strömavbrott. En lapp i trappan brukar dock tillfredsställa de flesta.... @Slugge: He he he... Ska säga det till frugan. "Sätt bara på hälften av plattorna så går inte säkringen".. Hon blir sällan nöjd över sådana skämt.. Föreningen har inga som helst krav på vilken typ av mätare som ska användas.
spik99: Varför inte dra kabeln in i infravärmaren och skippa gummikabeln,
Patrik_Hed: Slacker, jo jag vet att det händer sånt. Det finns många elektriker och vi är i mångt och mycket olika i vårt sätt att jobba. Men jag personligen vill känna kontroll över mitt arbete och det känner jag inte riktigt att jag har om jag bara lämnar i väg allt efter några få instruktioner och några streck och någon cirkel på väggen. Ofta är det också man kommer på hur man ska
jliungman: Tack för all bra tankar! Alla kablar som är involverade går redan bakom väggar och inuti tak, så där blir det inget nytt för att jag fäller in skåpet. Det är möjligen stora huvudledningen som kommer in genom ytterväggen, i så fall, får den inte gå bakom gipsvägg ca en meter? Varianten att lämna lite spelrum runt det befintliga skåpet, som MattisH föreslår, var det jag också
steve5432: Hej! Monterade in en sådan igår kväll, med medföljande eljo trend räckram. Direkt när jag slog på strömmen så tändes displayen och en tempmätare började räkna upp från 18, 18,5, 19 ända upp till 35. Vad fanken tänkte jag och trodde först att termistorn hade fått spelet och att denna temperatur var golvtempen. DIrekt slå av matningen, för detta kunde ju inte vara rätt.
stoif: [citat] Ja just det. Tänkte bara på jordblecket i själva uttaget, och tänkte att ström genom handen är bättre än genom kroppen. Men det gör ju också att du har större risk att ha t.ex. ena handen på fas och andra handen på jord, om du har jordansluten utrustning nära. Alltid ngn aspekt man inte tänker på...
petersv: Om man kan komma åt uppifrån (om det är övervåning så från vinden, eller om man ska byta golv på våningen ovanför) så kan man sätta en takdosa i efterhand. Min elektirker och jag gjorde så när jag ändå bytte isolering på krypvinden.