Avloppspumpen till tryckavloppet kommer med 10m H07RN-F. Är det rätt tänkt om man placerar pumpen så nära huset så man slipper skarva kabeln i själva pumpstationen, eller är det inte att rekommendera att dra den kabeln i rör under mark in i huset? Om jag drar den i rör, kan jag dra 24V signalkabel i samma rör?
1-fas motorn kostar ungefär 10 kkr mindre än samma för 3-fas. Det är 7A på 1-fasmotorn, resp 2,7A per fas på 3-fas. Just nu har jag ett 25A abonnemang. Är detta något problem, jag har elpatron till pelletspanna också. Är det värt pengarna att köra 3-fas?
Behöver man någon form av motorskydd eller dylikt till 1-fasmotorn?
(byt ut "man" och "jag" i meningarna mot "behörig elektriker" om det känns bättre)
1-fas motorn kostar ungefär 10 kkr mindre än samma för 3-fas. Det är 7A på 1-fasmotorn, resp 2,7A per fas på 3-fas. Just nu har jag ett 25A abonnemang. Är detta något problem, jag har elpatron till pelletspanna också. Är det värt pengarna att köra 3-fas?
Behöver man någon form av motorskydd eller dylikt till 1-fasmotorn?
(byt ut "man" och "jag" i meningarna mot "behörig elektriker" om det känns bättre)
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 021 inlägg
Det naturliga är nog att ha en kopplingspunkt i pumpstationen. Det underlättar t.ex utbyte av pump. Annars får H07RN-F från vissa tillverkare läggas i rör i mark. Om kabeln till denna pump är avsedd att ligga permanent i vatten så kan man sluta sig till att den också får läggas i mark.
Signalkablar får ligga i samma rör (ur elsäkerhetssynvinkel - störningar kan vara en annan historia). Gummikabeln är ju en kabel.
7 A på en fas är mindre än DM, TT, TM etc så det är väl ingen fara på taket. Beror kanske lite på hur ofta den går också.
Om det behövs ett motorskydd bör framgå av installationsanvisningen.
Signalkablar får ligga i samma rör (ur elsäkerhetssynvinkel - störningar kan vara en annan historia). Gummikabeln är ju en kabel.
7 A på en fas är mindre än DM, TT, TM etc så det är väl ingen fara på taket. Beror kanske lite på hur ofta den går också.
Om det behövs ett motorskydd bör framgå av installationsanvisningen.
Bra och utförligt svar som vanligt, Bo! Tack!
Såhär står det under "Råd till elinstallatören"
"Tänk på att miljön är fuktig inuti stationen. Vid
anslutningsarbete därinne är det viktigt att välja och
använda lämpliga elektriska skyddsåtgärder.
Det bildas kondens i stationen och även i
kopplingsdosorna.
Använd inte kopplingsplintar – de kan lätt ge upphov
till kortslutning. Använd silikonfyllda stumma kontakter
i stället.
Som extra säkerhetsåtgärd mot kondens kan du fylla
dosorna med vaselin."
Overkill eller bra idé?
Såhär står det under "Råd till elinstallatören"
"Tänk på att miljön är fuktig inuti stationen. Vid
anslutningsarbete därinne är det viktigt att välja och
använda lämpliga elektriska skyddsåtgärder.
Det bildas kondens i stationen och även i
kopplingsdosorna.
Använd inte kopplingsplintar – de kan lätt ge upphov
till kortslutning. Använd silikonfyllda stumma kontakter
i stället.
Som extra säkerhetsåtgärd mot kondens kan du fylla
dosorna med vaselin."
Overkill eller bra idé?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 021 inlägg
vid pumpstationen då 
Du kan inte sätta ett mindre kopplingsutrymme vid sidan, tex nedgrävt rör med lock, eller mindre plåtkapsling?
Om du monterar pumpen fast i en IP65dosa, så hade jag lagt överskott av kablen i slinga med ett par buntband, hängades i pumpbrunnen, så kan du lufta pumpen för service mm, utan att koppla loss.
Om du monterar pumpen fast i en IP65dosa, så hade jag lagt överskott av kablen i slinga med ett par buntband, hängades i pumpbrunnen, så kan du lufta pumpen för service mm, utan att koppla loss.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 074 inlägg
Har man en kabel som tål miljön i pumpgropen så måste det vara bättre att låta den gå oskarvad i ett markrör som måtte vara mer skyddad och med lutning på röret torrare och slippa en möjlig felkälla. Hålla på och vaselinfylla dosan bara för att.
Protte
Protte
Det var lite så jag funderade också Protte. Men det är väl bökigt att dra RDOE i rör, samt att man måste ha en tillräkligt lång kabel.
Vad finns det för enkla "elskåp" man kan sätta upp mitt ute i gräsmattan, som inte kräver särskilda skarvningar med latex, teflon och gummisnodd, utan funkar bra med skruvkoppling?
Vad finns det för enkla "elskåp" man kan sätta upp mitt ute i gräsmattan, som inte kräver särskilda skarvningar med latex, teflon och gummisnodd, utan funkar bra med skruvkoppling?
Jag har en 3-fas pump och en EKKJ 4x2,5/2.5 mellan huset och pumpen, på min så går man in i en kopplinglåda som sitter under locket.....
1-fas eller 3-fas spelar ingen roll...med som är viktigt är att det är med låg startström annars kan du få problem med att säkringen går.....
1-fas eller 3-fas spelar ingen roll...med som är viktigt är att det är med låg startström annars kan du få problem med att säkringen går.....
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Sätt en dosplåt och skruva fast en metalldosa. Sätt två riktiga förskruvningar i plast och koppla in änden på gummikabeln till pumpmotorn. Dra en N1XV 3G1,5/2,5 eller dyl. och koppla in i samma dosa. Skruva fast dosan på något bra sätt i brunnhålet. Inne i huset kan du sätta en kapsling med en motorskyddsbrytare.
//Patrik
//Patrik
Vad gäller huvudsäkringar, elpatron på pannan o.s.v. så kan man väl gissa att avloppspumpen lär inte köra nämnvärt när ingen är hemma, och det är väl när ingen är hemma som det är troligast att elpatronen går igång (p.g.a. att nåt med pelletsen behöver tittas till).
Jag gissar att det inte är nåt problem med enfas även med elpatronen igång om du har 25A huvudsäkring och elpatronen är på säg kanske 10kW.
Om du har rätt inkopplad och rätt inställd effektvakt på elpatronen så ska det inte vara nåt problem över huvud taget.
Jag gissar att det inte är nåt problem med enfas även med elpatronen igång om du har 25A huvudsäkring och elpatronen är på säg kanske 10kW.
Om du har rätt inkopplad och rätt inställd effektvakt på elpatronen så ska det inte vara nåt problem över huvud taget.
Med 25A kanske du inte behöver effektvakt. Hur stark är elpatronen, och kör den i olika steg? Har du nån varning i "bo-delen" av huset som visar att pelletsen strular?
(Jag har bara 16A säkring och elpatron som i maxläget drar just 16A, men den har effektvakt och om jag inte klantar till det genom att också koppla in vanliga värmefläktar/kupévärmare för att värma upp kall stuga så håller huvudsäkringarna fint. Jag har ingen avloppspump men däremot en trefas färskvattenpump på ca 700W)
När du har eget avlopp så antar jag att du också har egen brunn för färskvattnet? Det kan kanske vara läge att se till så att pumpen för färskvattnet normalt stannar om avloppspumpen inte fungerar, så att det inte blir översvämning av nåt slag ifall avloppspumpen stannar och t.ex. en kran droppar när ingen är hemma?
Om du har en färskvattenpump som styrs av en kontaktor så skulle du kunna låta manöverströmmen till den kontaktorn matas från samma grupp och samma motorskydd som också matar avloppspumpen. Kontaktorn lär dra så lite ström att den inte påverkar motorskyddet o.s.v., och då går det inte åt något mer än möjligtvis en ny kabel från avloppspumpens motorskydd till färskvattenpumpens tryckbrytare-kontaktorkoppling. OBS dock att det är halvvanligt att tryckbrytaren styr färskvattenpumpen direkt, i så fall går det också åt en kontaktor.
Å andra sidan täcker kanske försäkringar sånthär och sannolikheten för fel kanske är låg, så ta mina idéer med en stor nya salt.
(Jag har bara 16A säkring och elpatron som i maxläget drar just 16A, men den har effektvakt och om jag inte klantar till det genom att också koppla in vanliga värmefläktar/kupévärmare för att värma upp kall stuga så håller huvudsäkringarna fint. Jag har ingen avloppspump men däremot en trefas färskvattenpump på ca 700W)
När du har eget avlopp så antar jag att du också har egen brunn för färskvattnet? Det kan kanske vara läge att se till så att pumpen för färskvattnet normalt stannar om avloppspumpen inte fungerar, så att det inte blir översvämning av nåt slag ifall avloppspumpen stannar och t.ex. en kran droppar när ingen är hemma?
Om du har en färskvattenpump som styrs av en kontaktor så skulle du kunna låta manöverströmmen till den kontaktorn matas från samma grupp och samma motorskydd som också matar avloppspumpen. Kontaktorn lär dra så lite ström att den inte påverkar motorskyddet o.s.v., och då går det inte åt något mer än möjligtvis en ny kabel från avloppspumpens motorskydd till färskvattenpumpens tryckbrytare-kontaktorkoppling. OBS dock att det är halvvanligt att tryckbrytaren styr färskvattenpumpen direkt, i så fall går det också åt en kontaktor.
Å andra sidan täcker kanske försäkringar sånthär och sannolikheten för fel kanske är låg, så ta mina idéer med en stor nya salt.
Redigerat:
Alltså, jag är lite velig. Skall jag ansluta pumpen med befinltig stickpropp eller köra fast? Stickpropp kan amn koppla in ne billig energimätare, och man kan i värsta fall köra reservkraft ganska enkelt.
Men, stickpropp är ju en glapprisk...
Bestäm åt mig!
Men, stickpropp är ju en glapprisk...
Bestäm åt mig!