När jag skulle skurva ned ett takdoslock så märkte jag att skruven hade gått av. Jag försökte med att göra ett spår med Dremeln, men det blev inte tillräckligt djupt för att få loss skruven.
Vad göra nu? Jag vill inte under några omständigheter förstöra gängan i dosan eftersom jag då måste byta hela dosan...
Jag har funderat på att borra, men jag är som sagt rädd för att gängan skall gå sönder.
Vad göra nu? Jag vill inte under några omständigheter förstöra gängan i dosan eftersom jag då måste byta hela dosan...
Jag har funderat på att borra, men jag är som sagt rädd för att gängan skall gå sönder.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Produkter som diskuteras: "muttertång"
Muttertänger
Muttertänger är särskilda handverktyg som används för att greppa, hålla fast och vrida muttrar eller bultar. Dessa tänger är ofta utformade med breda, platta käftar för att ge ett säkert grepp om en mutter eller bult och undvika att skada
Läs mer
Kanske såna här istället: http://www.eldirekt.se/strombrytare/elko-plus/elko-dosclips
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ta en skruv och dra genom botten på dosan och se om det tar. Borde vara en regelbit bakom dosan.
I såfall kan du sätta dit lamputtaget och dra en lång skruv genom dosan bredvid stolpen. Men var noga så att det inte tar i någon tråd.
//Patrik
I såfall kan du sätta dit lamputtaget och dra en lång skruv genom dosan bredvid stolpen. Men var noga så att det inte tar i någon tråd.
//Patrik
Vågar man lita på att dessa klipps orkar så många kilo?TeroM skrev:
Tycker beskrivningen nämner strömbrytare, men detta är ju en takdosa där hela lampas vikt hänger på dessa skruvar.
Är lite nyfiken för fick felgänga, skruven fastna och drog loss "muttern" så den bara snurrade runt plasten. Lite kluven hur jag ska hantera det. Kanske borra upp 2 nya plugg och skruvar genom dosans botten upp i taket, eller försöka satsa på en centrumskruv-modell... likt vad de andra säger.
Men är dessa clips starka nog så är det ju ganska lockande.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nej, jag skulle aldrig sätta dosclips i en takdosa.Yrrol skrev:Vågar man lita på att dessa klipps orkar så många kilo?
Tycker beskrivningen nämner strömbrytare, men detta är ju en takdosa där hela lampas vikt hänger på dessa skruvar.
Är lite nyfiken för fick felgänga, skruven fastna och drog loss "muttern" så den bara snurrade runt plasten. Lite kluven hur jag ska hantera det. Kanske borra upp 2 nya plugg och skruvar genom dosans botten upp i taket, eller försöka satsa på en centrumskruv-modell... likt vad de andra säger.
Men är dessa clips starka nog så är det ju ganska lockande.
//Patrik
Fast skruven är ju typ M5 eller något litet. Att ens lyckas borra i centrum på skruven...eller att inte bryta borret...Nja... Tror risken är stor att du hamnar snett och borrar sönder muttern i dosan... Fast samtidigt, ifall du nu lyckas borra, så kanske skruven följer med borret sen om du kör den baklänges när du har borrat klart..
(finns bättre modeller än grispitt som kräver mindre diameter. Liknar insex stavar, härdade..borra, knacka i, på med en mutter och sen skiftnyckel för gängaloss.. Fast återigen, bara att lyckas borra är ju en utmaning... tror jag..
Sen finns det ju utanpåliggande takdosor med inbyggd krok i sig som är något bredare så man kan sätta plugg utanför dosan. Tråkigtnog så är dom ju tjockare också.
Kanske en ärta av kemisk metall hade kunnat funka för att byggapå skallen.. enligt deras reklam iaf.. problemet som i mitt fall är att har det blivit fel nånstans i gängorna så kan den sitta nåt hopplöst fast.
(finns bättre modeller än grispitt som kräver mindre diameter. Liknar insex stavar, härdade..borra, knacka i, på med en mutter och sen skiftnyckel för gängaloss.. Fast återigen, bara att lyckas borra är ju en utmaning... tror jag..
Sen finns det ju utanpåliggande takdosor med inbyggd krok i sig som är något bredare så man kan sätta plugg utanför dosan. Tråkigtnog så är dom ju tjockare också.
Kanske en ärta av kemisk metall hade kunnat funka för att byggapå skallen.. enligt deras reklam iaf.. problemet som i mitt fall är att har det blivit fel nånstans i gängorna så kan den sitta nåt hopplöst fast.
Redigerat: