När jag skulle skurva ned ett takdoslock så märkte jag att skruven hade gått av. Jag försökte med att göra ett spår med Dremeln, men det blev inte tillräckligt djupt för att få loss skruven.

Vad göra nu? Jag vill inte under några omständigheter förstöra gängan i dosan eftersom jag då måste byta hela dosan...

Jag har funderat på att borra, men jag är som sagt rädd för att gängan skall gå sönder.

DSC_0011.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Går det inte få fatt i den med en muttertång?
Annars snäpplock så får det bli någon annans problem! ;)

Slugge skrev:
Går det inte få fatt i den med en muttertång?
Annars snäpplock så får det bli någon annans problem! ;)
Efter det att jag försökte med Dremeln och skruvmejseln så så sticker skruven inte ut någoting alls..

Dessutom är det mitt problem eftersom jag skall använda takdosan..

TeroM skrev:
Kanske såna här istället: [länk]
Klarar inte riktigt av att räkna ut hur den fungerar. Är det själva dosan eller doslocket som den skall användas till?

Borra ett litet hål i skruven och skruva ut den med en svinpitt?

Mad_Man skrev:
Klarar inte riktigt av att räkna ut hur den fungerar. Är det själva dosan eller doslocket som den skall användas till?
Den snäpps över kanten på dosan

Mad_Man skrev:
Efter det att jag försökte med Dremeln och skruvmejseln så så sticker skruven inte ut någoting alls..

Dessutom är det mitt problem eftersom jag skall använda takdosan..
Sätt en krok för lampan i taket bredvid dosan och använd snäpplock som redan föreslagits ovan.

mycke_nu skrev:
Sätt en krok för lampan i taket bredvid dosan och använd snäpplock som redan föreslagits ovan.
Ja, det är ju i alla fall en backuplösning om jag lyckas förstöra gängan...

TeroM skrev:
Borra ett litet hål i skruven och skruva ut den med en svinpitt?
Den tanken slog mig också. Men frågan är om man kan göra hålet tillräckligt litet för att undvika risken för att förstöra gängan. Och hur djupt behöver man borra.

Ta en skruv och dra genom botten på dosan och se om det tar. Borde vara en regelbit bakom dosan.
I såfall kan du sätta dit lamputtaget och dra en lång skruv genom dosan bredvid stolpen. Men var noga så att det inte tar i någon tråd.

//Patrik

Y
TeroM skrev:
Kanske såna här istället: [länk]
Vågar man lita på att dessa klipps orkar så många kilo?
Tycker beskrivningen nämner strömbrytare, men detta är ju en takdosa där hela lampas vikt hänger på dessa skruvar.

Är lite nyfiken för fick felgänga, skruven fastna och drog loss "muttern" så den bara snurrade runt plasten. Lite kluven hur jag ska hantera det. Kanske borra upp 2 nya plugg och skruvar genom dosans botten upp i taket, eller försöka satsa på en centrumskruv-modell... likt vad de andra säger.
Men är dessa clips starka nog så är det ju ganska lockande.

Yrrol skrev:
Vågar man lita på att dessa klipps orkar så många kilo?
Tycker beskrivningen nämner strömbrytare, men detta är ju en takdosa där hela lampas vikt hänger på dessa skruvar.

Är lite nyfiken för fick felgänga, skruven fastna och drog loss "muttern" så den bara snurrade runt plasten. Lite kluven hur jag ska hantera det. Kanske borra upp 2 nya plugg och skruvar genom dosans botten upp i taket, eller försöka satsa på en centrumskruv-modell... likt vad de andra säger.
Men är dessa clips starka nog så är det ju ganska lockande.
Nej, jag skulle aldrig sätta dosclips i en takdosa.

//Patrik

Jag inskaffar en svinpitt och testar i morgon. Om jag klantar till det så blir det ett doslock och en krok en bit bort.

Y
Fast skruven är ju typ M5 eller något litet. Att ens lyckas borra i centrum på skruven...eller att inte bryta borret...Nja... Tror risken är stor att du hamnar snett och borrar sönder muttern i dosan... Fast samtidigt, ifall du nu lyckas borra, så kanske skruven följer med borret sen om du kör den baklänges när du har borrat klart..

(finns bättre modeller än grispitt som kräver mindre diameter. Liknar insex stavar, härdade..borra, knacka i, på med en mutter och sen skiftnyckel för gängaloss.. Fast återigen, bara att lyckas borra är ju en utmaning... tror jag..

Sen finns det ju utanpåliggande takdosor med inbyggd krok i sig som är något bredare så man kan sätta plugg utanför dosan. Tråkigtnog så är dom ju tjockare också.

Kanske en ärta av kemisk metall hade kunnat funka för att byggapå skallen.. enligt deras reklam iaf.. problemet som i mitt fall är att har det blivit fel nånstans i gängorna så kan den sitta nåt hopplöst fast.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.