Har i dag en gammal elcentral som är rörig och överdimensionerad. Elektrikern tyckte att jag lika gärna kunde flytta ut centralen om jag ville byta ut den till en ny modern. Dessutom sitter den stora centralen precis ovanför sängen i sovrummet, vilket inte är så läckert. Har läst lite på forumet om för- och nackdelar. Men det är en sak jag inte fattar.

Om jag väljer att ha centralen på utsidan. Blir det nå några kopplingsdosor där centralen sitter i dag? Jag menar, alla kablar från vägguttag etc. i hela huset går ju till centralen, och de lär ju skarvas på något vis. Kan tillägga att centralen då kommer att hamna på markplan, istället för övervåningen.

Redigerat:
De inbyggda rören förlängs, kapas och/eller skarvas med nya rör/slang till den nya platsen. Den tråd som går till de olika grupperna eller till första dosan i respektive grupp byts ut. Ny central monteras.

Som föregående talare säger. Menar Elektrikern att han bara vill flytta centralen på andra sidan vägen så behöver man nog inte skarva några kablar utan bara fylla i med någon gipsbyt och måla/tapetsera där det behövs.

Flöjten5 skrev:
Har i dag en gammal elcentral som är rörig och överdimensionerad. Elektrikern tyckte att jag lika gärna kunde flytta ut centralen om jag ville byta ut den till en ny modern. Dessutom sitter den stora centralen precis ovanför sängen i sovrummet, vilket inte är så läckert. Har läst lite på forumet om för- och nackdelar. Men det är en sak jag inte fattar.

Om jag väljer att ha centralen på utsidan. Blir det nå några kopplingsdosor där centralen sitter i dag? Jag menar, alla kablar från vägguttag etc. i hela huset går ju till centralen, och de lär ju skarvas på något vis. Kan tillägga att centralen då kommer att hamna på markplan, istället för övervåningen.
Du skriver: flytta ut är det ut ur rummet eller ut på yttervägg?
Du skriver: centralen är det bara el-centralen eller sitter el-mätaren på samma plats?

Centralen ska flyttas ut till utsidan av huset, och sen ner till marknivå. Och den innefattar även elmätare.

Men kan man inte sätta upp en låda där man grenar. Typ större "sockerbitar", eller vad man ska säga. Så slipper man dra nya kablar.

Nu råder fullständig förvirring. Är det mätaren som ska flyttas ut till ett fasadmätarskåp på utsidan? För det är väl inte elcentralen med alla säkringar som är tänkt att flyttas ut?

//Patrik

Haha, förstår att det blir rörigt.

*Elcentralen är överdimensionerad. Har många många lediga platser.
*Elcentralen och mätaren sitter ovanför sängen i sovrummet.
*Elektrikern sa att man kunde flytta ALLT utomhus, om jag ändå ville byta till en ny modern central.

Eftersom centralen är väldigt stor och sitter dåligt till, så vill ja få det bättre på något vis. Elektrikerns förslag fick mig att fundera lite på hur man gör det rent praktiskt. Även om det i så fall skulle bli hans huvudvärk.

Okej, jag tycker att det låter som en väldigt dålig idé att flytta ut elcentralen på utsidan av kåken.
Det måste finnas något annat ställe som är bättre än utomhus.

//Patrik

O
Låter inte roligt å ha centralen på utsidan av huset....
mätaren är bara smart å ha på utsidan, men centralen... kul när det är -25 å snöstorm å en säkring som har gått....

Det är jag medveten om. Precis som jag skrev har jag läst om för- och nackdelar. Min fråga var av praktisk karaktär. Vill bara veta hur man gör rent praktiskt. Inte för att jag ska göra det själv, utan för att jag är intresserad :)

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Då är mitt förslag:
utan att ha sett på plats mera som ett tanke förslag

1. Du flyttar ut mätartavlan på fasad marknivå.

2. Byter gruppcentralen till en modul central (så liten som möjligt) i sovrummet (bygger en SNYGG låda) eller strax utanför samt en ny modulcentral i bottenvåningen och flyttar de grupperledningar som matar belysning/kraft i Bv till denna central.

Om du flyttar som din el-kille vill så måste du ha 2st Plåtskåp eller ett väldigt stort spec.byggt skåp samt en hel drös med kablar på fasad.

Är osäker på OM man FÅR placera en gruppcentral utomhus i plåtskåp. Om du har koplingsur så gillar inte dom kyla.

Tack, det var ett mycket bra förslag! Ska ta det med elektrikern som kommer i morgon! :)

Sent from my HTC Desire S using Byggahus

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.