En grej jag kom att tänka på som inte har med Riob's doslocksbekymmer att göra, men ungefär samma grej:
Har ni någon gång åkt med SJ's äldre intercitytåg, där dom i efterhand installerat uttag vid varje sittplats, och kabeln går i en plastkanal mellan uttagen. Grejen var att plastlocket till kabelkanalen var limmat med typ superlim eller liknande med små klickar här och där, ca var 10'e cm ungefär, men detta hade lossnat på ett ställe och jag såg då där inne att det var vanlig FK dragen i kanalen. Men detta ska tydligen vara godkänt, då jag hörde någonstans att om man limmar fast locken i kanalerna så är det godkänt att dra enkelisolerad tråd, typ FK, i kanalen då det krävdes verktyg för att öppna den om den var limmad, så frågan är ju om inte samma praxis kan tillämpas på kopplingsdosor då? eller det kanske inte är riktigt samma sak..

Typiskt elektriker att pilla på elen i ett tåg... ;). Undrade inte dina medpassagerare vad du höll på med?

Kravet är dels att kanalen ger en isolering som krävs och att den inte kan öppnas med fingrarna, och det går väl att lösa på olika sätt. Beständigt lim kan väl fungera om ledarna är omdragbara.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.