Byggahus.se

Varm propp...

1. F
    Medlem Nivå 1
    Hej alla elkunniga!

Jo, det är så att vi har haft en utanpåliggande kabel från proppskåp till värmepump, via en plint (ca 4 m). Vi har haft den i 5-6 år men nyligen ville vi ha in elen i väggen när vi renoverade. Elektrikern drog då in kabeln iväggen utan rör, tydligen fick man göra så sas det. Så min första fråga är, får man göra så? Nånting om regler i EU och betonghus var förklaringen (även om det sas att det är opraktiskt, och det ser vi ju nu)

Sen vid ett tillfälle när jag var i proppskåpet noterade jag att den proppen var varm (inte ljummen, inte het, nånstans mitt imellan). Värmepumpen är på 1600W och går nästan hela tiden, så min andra fråga är, borde den vara varm på så "lite" effekt? Proppen är på 10A om det har någon betydelse.

Till saken hör att vid ett tillfälle så löste jordfelsbrytaren när man satte upp en list med spikpistol i närheten av sladden, och visst, det kan vara kompressorn som strular, men min sista fråga är om detta kan ha något med saken att göra? Man kan nämligen i plinten känna att det nog är nollan som är varm. Vad händer om en kabel är lite skadad, borde det inte bli varmt då? Om nån vet ungefär vad en elektriker skulle ta att lägga ett rör på 4m om vi gör plats så skulle jag också vara tacksam. Funderade på om jag skulle frilägga kablarna och kolla om det finns något spikhål (dokumentera med tejp var spikhålen är först under listen).

2. snaggletooth
    Medlem · Nivå 14
    Skulle det vara överslag i kabeln som gör att proppen blir varm skulle det ha brunnit för länge sedan.
    För säkerhets skull kan man isolationsmäta kabeln, men bäst är förstås att dra en ny kabel för att vara på den säkra sidan.
    Varmgången i proppen beror sannolikt på hög last, om märkeffekten på pumpen är 1600W är den skenbara effekten högre iom att det handlar om en motordrift. Så märkströmmen är det intressanta i detta fallet, och ligger förmodligen ganska nära vad man kan plocka ut på en 10A säkring. Men känn även efter om det går att dra åt proppen lite hårdare eller prova att byta propp.

3. LGG-01
    Medlem Nivå 8
    Kan också (oxå) vara oxid på passkontakten (obs. bara titta inte peta), gissar att 1600W ger en ljummen säkring.

Jo man för dra kablar i vägg utan rör fast med de rätta tillbehören (skavskydd + drag avlastning)+(rätta mig om jag har fel).

Om spikarna är synliga testa med att koppla en isolerad ledning till jord och tryck den andra änden på spiskallen.:wow:

4. S
    Medlem · Nivå 12
    Släng upp ett foto annars!

5. F
    Medlem Nivå 1
    Spikarna var det första jag kollade :). Jordfelsbrytaren lär väl ha tagit det hyfsat snabbt gissar jag (fast jag hade nog inte värmepumpen igång, slår den ut även om det är nollan som kortsluten då?)

Problemet är att jag tycker att den som sagt är varm och inte ljummen...

Vad är passkontakten? :)

Hur isolationsmäter man, är det billigare än att dra om? :)

Suck, det känns ju som fånigt om man gör om det och det blir samma sak igen till ingen nytta. Jag skall försöka dra åt proppen... Tack för hjälpen!

6. S
    Medlem · Nivå 12
    Kan ju också varit vibrationen från spikpistolen som orsakade utlösningen. Värmeutveckling kan tyda på att det finns dålig kontakt nånstans nära där det känns, man får bryta strömmen och lyfta av locket och titta och känna, likadant under säkringen.

Du kan isolationsprova om du har en isolationsprovare, möjligt att det är billigare än att dra om ledningen men hittar du nåt fel måste du kanske ändå göra om.

7. LGG-01
    Medlem Nivå 8

Passkontakten sitter i botten på hålet där du skruvar i en säkring ( i ditt fall) röda keramik pryl som begränsar/hindrar dig från att skruva in 25 Amp säkring och elda upp hela huset.

Att isolationsmäta kräver instrument och kunskap och det brukar elektrikerna ha. (Inget illa menat)

Svar. Det är billigare att låta en el-kille testa/felsöka, om han sen blir informerad vad du vill så har ha säkert med sig det som behövs om kabeln är trasig, om det är glapp någon stans i centralen så fixar han det på 5 Min.

8. E
    Medlem · Nivå 23
    LGG-01, det är väl så att man inte får blanda lös kabel i vägg med andra förläggningssätt i samma anläggning. Är anläggningen utförd med infällda rör för man inte övergå till lösa kablar i väggarna.

9. LGG-01
    Medlem Nivå 8
    År det så.???

Det betyder att i en gammal installation med en tegelvägg med inf. rör, gör att i tillkommande väggar måste det vara rör.

Låter som en bra regel. Jag har aldrig "kunnat" rekommendera någon kund att lägga lösa kablar i väggar.

10. L
    Medlem Nivå 3
    Ta en pk-nyckel och skruva åt passkontakten rejält. Gänga sedan i säkringen och skruva åt rejält. Ytterst vanligt fel att det inte är åtdraget ordentligt. Då kan det bli varmgång. Kontrollera också dom övriga säkringarna.

11. mycke_nu
    Medlem · Nivå 22
    Ja, verkligen?? Var är Bo?

12. LGG-01
    Medlem Nivå 8
    Letar i pärmar ? ? ?

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Jag vänder på det - visa mig var förbudet mot blandat förläggningssätt finns inskrivet ty jag finner det inte, och Örjan Borgström har svarat 2010 att sådana krav inte finns :). Men det lär har funnits ett sådant krav: http://www.byggahus.se/forum/el/154704-far-man-dra-el-sa.html jag har dock inte bemödat mig att leta efter källan.

Dock är det naturligtvis en god praxis.

14. F
    Medlem Nivå 1
    Hej igen!

Jag kan inte annat än tacka för all information :). Jag vred åt proppen stenhårt så det knastrade, tog ur och damsög lite, och vred åt hårt igen (knastrade fortfarande). Det fantastiska är att nu är den ljummen istället för varm (och ljummen lät som om det var ok...). Det är lite lurigt att bedöma snabbt eftersom den avfrostar ibland = lägre effekt = inte alls lika varm, men jag har kollat ett 30-tal gånger nu och det känns klart bättre.

Jag har ingen pk-nyckel men jag har elektiker här lite nu och då, de får testa skruva åt passkontakten. Det som stör mig lite i det hela är att jag aldrig reflekterat över att skruva åt dem stenhårt, och jag tycker i alla fall att jag kan lite om el. Det står ju varnlingslappar på allt annat, varför är det inte en liten skylt i proppskåpet? :)

Stort tack igen! (ni får gärna fortsätta diskutera sladden iväggen ...)

15. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Nivå 25
    Du ska inte behöva skruva åt "stenhårt". Låter som glapp, antingen i passdelen eller i anslutningen av ledaren. Något du bör låta din elektriker titta på first thing nästa gång, helst innan det tar eld.