Hej!

Behöver ett råd då mina el-kunskaper är kassa.

Har 2 elskåp, elskåp A samt elskåp B, elskåpen är placerade i olika rum samt går "över olika proppar". Varje elskåp har 220 V in.

Elskåp A innehåller elektronik (ink. dator) som styr en massa motorer, reläer osv. Skåpet är av utländsk natur och av någon anledning bryter man enbart nollan på allt det som styrs, även skåpets huvudströmbrytare bryter enbart nollan.

Elskåp B innehåller en massa elektronik som styr reläer, motorer, nivåmätare osv. I detta skåp bryter man fasen. Huvudströmbrytaren på detta skåp bryter fas och nolla.

Mellan skåpen går det en kabel som inte är helt lätt att se. Elskåp A styr (genom att sluta nollan) nämligen en transformator (pri: 220V sec: 24 VDC, 450 m.amp) i elskåp B.

Detta upplägg gillar jag inte! Problem med denna installation:

Skruvar jag ut proppen för rummet där elskåp B finns så vill jag att det skåpet ska dö helt. Sker ej nu då elskåp A enbart bryter nollan.

Bryter jag huvudströmbrytaren på skåp B så är det fortfarande spänning över transformatorn då skåp A enbart bryter nollan.

Det ligger dessutom alltid spänning över kabeln som förbinder elskåpen, detta gillar jag inte ur brandsynpunkt då vi har en massa gnagare.

Kan man lösa det hela så här? Istället för att elskåp A matar elskåp B med 220 V så sluter elskåp A ett relä istället. Reläet placeras i elskåp A.

Transformatorn i skåp B kopplas om så det får sin ström från skåp B istället. Nollan till transformatorn ansluts till kabeln mellan skåpen, dvs det nyinstallerade reläet i skåp A sluter nollan till transformatorn i skåp B.

Kanske ingen snygg lösning men den borde väl vara bättre än hur det ser ut nu? Eller är det ren idioti? Ligger ingen spänning över kabeln mellan skåpen samt att drar jag proppen för skåp A eller B så dör de helt, man gör dom oberoende av varandra.

En följdfråga: Nollan till transformatorn i skåp B kommer att bli lång, 15 meter mellan rummen (= 30 meter, nollan ska ju fram till reläet sedan tillbaka). Kan detta skapa problem?

Finns det mer bakgrund att berätta? En huvudbrytare, om det är en huvudbrytare, får inte enbart bryta nollan. Varför kan det inte kopplas om i skåp A?

Det är bra med en galvanisk isolering mellan skåp A och B, ja. Detta har du redan i form av transformatorn i skåp B, förutsatt att den matas med både fas och nolla från A. Ett relä i skåp A förändrar ingenting. Ett relä i A blir dock en renare lösning då alla strömförbrukare i skåp B också matas från B.

För att undvika elchock behövs i båda fallen en avskiljning eller uppmärkning som tydligt talar om att en del av skåpet matas från annat håll. Man kan också lösa det med SELV mellan skåpen. Eller så ser man till att strömmen bryts till båda dessa skåp vid underhåll.

Nej, är nog ingen huvudbrytare, ger dock sken av det. Är tillverkad av ABB men avsedd för den tjeckiska marknaden (ska montera in en huvudströmbrytare innan skåpet när det finns tid). Jag pillar inte i detta skåp, dock kan jag utan problem montera in ett relä i skåp A istället för att den matar till skåp B.

Jag vill dessutom kunna bryta strömmen i skåp B utan att behöva göra det i skåp A.

Jo, transformatorn matas med nolla och fas från skåp A, dock har jag åkt på en smäll i skåp B då det inte fanns instruktioner om att skåp B alltid har spänning på transformatorn från skåp A (är lätt att komma åt strömförande delar på transformatorn).

Därav min lösning med att man utnyttjar befintlig kabel mellan skåpen och använder den som nolla till transformatorn i skåp B (som kan sluta/brytas av reläet i skåp A). Detta betyder väl dessutom att det aldrig ligger spänning mellan skåpen?

Om man nu gör detta så blir min följdfråga: Nollan till transformatorn i skåp B kommer att bli lång relativt till fasen, 15 meter mellan rummen (= 30 meter, nollan ska ju fram till reläet sedan tillbaka). Kan detta skapa problem?

Som sagt, vet inte om detta är ren idioti eller inte :wow:

Att du fått en kyss tyder på att det saknas avskiljning och uppmärkning...

Relälösningen i A blir klart bättre, men jag tycker faktiskt att du ska bryta fasen. Detta är faktiskt ett påbud i elinstallationsreglerna. Du får bara bryta nollan om skåp B skyddas av en JFB.

Det innebär att du måste se till att denna del är skyddad och uppmärkt i skåp A.

Längden på denna ledning mellan skåpen har ingen betydelse för den låga last som denna transformator utgör, för du menade väl 450 milliampere.

En ännu säkrare lösning är att flytta transformatorn från B till A om det är möjligt - det borde vara möjligt om det handlar om 450 mA på sekundärsidan.

Hm, nä någon JFB finns ej :(

Du säger att relälösningen blir bättre, men du menar att man borde dra fasen mellan skåpen istället? Förstår jag dig rätt?

Jo, transformatorn är på 450 milliampere.

En generell fråga i övrigt när det gäller kabellängd. Spelar det någon roll om tex nollan är betydligt längre än fasen, eller tvärt om om lasten är stor? Eller det blir exakt samma "påfrestning" på ledningarna som om nollan och fasen är lika långa?

Jo, flytta transformatorn till skåp A går, dvs man kör 24 VDC 450 milliampere i kabeln mellan skåpen. Men jag har fått intrycket när jag googlat att jag kommer få spänningsfall i kabeln (15 meter) samt eventuella störningar på annan elektronik. Stämmer detta ej?

Ja, fasen mellan skåpen, för det är fasen som ska brytas. Så du kommer inte undan att skydda den kretsen mot beröring.

Längden på fas/nolla har betydelse om vi ska vara noga, det beror på:
- Det spelar ingen roll ur belastningens synvinkeln var någonstans på en ledning den kopplas in bara summan av längden på fas+nolla är densamma.
- Men en längre ledning rent allmänt kan ge problem med spänningsfall.
- Och till sist ska säkringen som skyddar ledningen lösa tillräckligt fort vid kortslutning längst bort. Där blir det ju en skillnad på om det är nollan som är längre än fasen eller tvärtom vid kortslutning mot jord.

Spänningsfallet i 15 meter 1.5 mm2 vid 450 mA blir ca 165 mV eller 0.68% av 24 V så jag tror du kan bortse från det. Störningar kan vara ett problem om transformatorn är elektronisk med en högfrekvent PWM-reglering av uteffekten.

Aha, då borde det ju vara bättre att köra 24 volt mellan skåpen. Lutar åt det i så fall...

En fråga till... Transformatorn har en gång innan havererat och detta resulterade i att outputen blev för hög och pajade en del elektronik som matades med 24 VDC. Har för mig att jag mätte upp 220 VAC på + samt - pol på transformatorn, dock löstes aldrig proppen ur.

Om man skulle vilja säkra upp detta med en säkring FÖRE transformatorn, vad ska den då vara på. Iom att outputen på transformatorn är på 450 mA, ska då den säkringen vara på tex 500 mA?

En transformator får inte gå sönder på detta sätt... Hoppas du valt en av bättre kvalite nu.
Det är svårt att skydda sekundärsidan på primärsidan så det bästa är i så fall en glasrörssäkring på sekundärsidan.
Det är dock inte alls fel med en liten säkring (dvärgbrytare) på primärsidan också. Dessa finns som 0.5 A och uppåt, men beroende på typ av transformator kan 2 A var lämpligt.

Ok, stort tack för all din input Bo.Siltberg! Uppskattas jättemycket!

Varsågod.

Borde det inte vara väldigt dåligt med säkringar som bryter nollan? Vid kortslutning från fas till jord skulle väl inte säkringen lösa ut? Eller tänker jag fel?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.