S
Slugge: Är det en gammal strömställare? Inte ovanligt det blir dålig kontakt med tiden, om du kollar nu när det är mörkt kan du kanske se nån liten gnista? Vad gäller ljudet i taket är det kanske vettigt att se över så du anslutit så allt har ordentlig kontakt. Du glömde inte att isolera tändtråd nummer två ordentligt? Det kan ju även vara ett normalt ljud från transformatorn.
25 svar · 4,5k läst
D
digamentra: Har gått över den tankegången själv faktiskt, har försökt leta efter någon vettig men det är väl egentligen stickproppsalternativet som stökar till det tycker jag. En annan försöker simplifiera det så att han själv kanske skulle kunna göra det, eller någon annan med kunskaper då han är i byggbranschen. Säkert inga problem egentligen för honom, men ifall att...
11 svar · 1,7k läst
O
Oldfart: Köp Hide-A-Lite. Det är bra prisvärda prylar som tillverkas i Kina!
1 svar · 996 läst
V
VikHe: Härligt! :)
29 svar · 1,8k läst
·
V
29 svar · 1,8k läst
·
gadu^
gadu^: Kollat Elnu.se?
10 svar · 1,5k läst
gadu^
10 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: [citat] Nej, men jag har svårt att linda in ett svar i "bomull" när någonting är så uppenbart helt uppåt väggarna att det bara inte kan röra sig om något seriöst menat inlägg.
88 svar · 29,0k läst
·
M
Melpho: Tack för era svar. Jo det stämmer nog att fler lägenheter berörs för de bytte visst ut ännu ej inflyttade nya grannens central två trappor ner förra veckan och då bröts strömmen hos mig.
6 svar · 2,5k läst
·
F
-=fullmoon=-: Botten får inte tas bort ur en dosa. Men det händer. främst för att rören kanske har lossnat och man varit tvungen att på något sätt fiska fram kablar eller sätta ihop rören utan att öppna upp väggen.
8 svar · 2,0k läst
F
-=fullmoon=-: Du kan säkert få det någon 500hundrig billigare men säg det som så. Men det är faktiskt inte så mycket pengar idag tycker jag. Sen beror det ju givetvis på var tar dessa 500kr mer/mindre vägen isf. Någon stans i arbetat sparar de ju in eller läggs ut på bättre material etc. Men har du haft de på jobb innan och du är nöjd så varför byta? Jag tror att det tar längre tid att ta in
14 svar · 1,5k läst
snaggletooth
snaggletooth: X = ledig anslutning för vidarekoppling.
9 svar · 1,3k läst
Larsa
Larsa: Jo men problemet är att schemat inte stämmer. Kanske etiketten sitter upp och ned.... Men som sagt mätte jag på kablarna, och sen var det ju inga problem att koppla in Eljo:n. När jag tänker på det har jag för mig att elektrikern kopplade precis som jag. Gick bara tända inne om lampan ute var tänd. Han fixade det nästa dag :-)
4 svar · 1,2k läst
·
nimhed
nimhed: [citat] Då har man varit på hoobex. Stort tack för tipset!
5 svar · 1,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: Båda måste vara trapp. Fast de "enkla" strömbrytare som säljs idag är ofta trapp. Antagligen anses det mer kostnadseffektivt att bara producera, lagerhålla och distribuera endast en modell, isf två.
7 svar · 25,2k läst
Snailman
Snailman: ok, då kör jag nog med dessa, om bara stutsarna räcker till... (behöver dem med blå ring då jag har lite tjockare än dubbelgips)
2 svar · 3,1k läst
Snailman
Snailman: ok, tack!
2 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Jag tolkar frågan som att det inte finns någon jordfelsbrytare tidigare i centralen, eftersom jord och nollskena sitter ihopbyglade. Följ Bo's råd här ovan. Jag tolkar inläggen som att du har tänkt koppla in en 2 polig jordfelsbrytare, bara för badrummet? I så fall stämmer Bo's anvisning. OCH gör för guds skull inget med byglingen av noll och jord i centralen. OM man felaktigt bryter
6 svar · 4,2k läst
LGG-01
LGG-01: [citat] Ja där ser man, om han vill köra fläkten på ett kopplingsur under vissa tider på dygnet oberoende av besök i badrummet så är det OK med bara ett Ur, hade en helt annan funktion i skallen.
6 svar · 1,6k läst
F
F.Hansen: Fruppe -> Tack för omtanken. Men jag är mycket väl medveten om att jag inte får koppla in detta själv. Dock hindrar det mig inte från att fundera kring lösningar etc. samt dra kabel.
9 svar · 1,5k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Ja, det är så att det som inte uttryckligen är förbjudet är tillåtet tillsammans med klarsynthet. Jag har dessutom svårt att hitta ett uttryckligt förbud mot detta i äldre föreskrifter - det pratas enbart om överkopplingsklämmor på apparater vilket kanske även kan tolkas som toppklämmor bakom dessa.
30 svar · 12,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: ELKO RS heter brytaren. GELIA är namnet på samma grejer som riktar sig till konsumentmarknanden. (Så som jag uppfattat det hela i alla fall). :) //Patrik
2 svar · 2,9k läst
J
jkarlberg: ja nu menar jag iofs en 1 1/2 plans villa med källare, så egentligen sitter ju kablarna i taket haha.. ;)
18 svar · 3,5k läst
G
Gabbe1: Jag skulle dragit nolla och jord från tak/kopplingsdosa till första apparatdosan och sedan kopplat vidare från den till nästa osv. Fasen från samma kopplingsdosa till brytaren, tillbaka med tändtråd som dras tillsammans med nolla och jord enligt ovan beskrivning. Men det är ju hur jag skulle göra, jag är ingen elektriker :)
1 svar · 701 läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Lite låg takhöjd, men om ventilationen är god låter det som att det inte kommer att bli fuktigt ovanpå skåpet. Placera transformatorn gärna så långt till höger det går, gärna i den "gömma" som trojlee länkar till.
7 svar · 6,4k läst
·
Tallguy196
Tallguy196: [citat] Glömde av att jag har en varvtalsregulator oxå... därav det växlande reäet..... en tocken: http://www.luftbutiken.se/varvtalsstyrning/2113-ostberg-vrs-varvtalsregulator-10-a-infalld.html
6 svar · 3,4k läst
L
led-zep: Blir ingen skillnad med rördragningen, blir fas, nolla, jord + 2 trådar till första dosan om du ska ha den för dinskena.
7 svar · 3,6k läst
J
JörgenL: Oops...Ja jag ser det nu! :o)
6 svar · 8,9k läst
S
Slugge: Du kan spänningsmäta i uttaget, ta ut L1 säkring och mät så den ligger på part 1, likadant med 2 och 3. Sen bör nollan vara på fyran. Inte säkert att de följt denna standard, man bör även ringa jorden.
3 svar · 2,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Bromölla-lampan är det ju E27-sockel i så där kan ni ju stoppa i lämplig ljuskälla som passar ihop med renova-dimmer. Här är vad dom har testat, men det händer ju saker på den här fronten hela tiden http://www.global-download.schneider-electric.com/mainRepository/EDMS_CTRY3.nsf/1a75da9e3565db2c852575bb004d391d/A6E1A1C825B972F8852579ED005B56B2/$File/se_dimmer_led_ws_120423.pdf
1 svar · 2,3k läst
snaggletooth
snaggletooth: Finns ju med 10 mA känslighet, men då är det oftast enskilda uttag som avses att skyddas. Det är då praktiskt nästan omöjligt att ha så känsligt på en hel anläggning, man måste då sektionera i ganska många delar. Även vid 30 mA JFB bör man sektionera. Men barn är väldigt känsliga, direktiven för t.ex. uttag utan petskydd även om JFB finns, anger de ska installeras på en
1 svar · 1,8k läst
S
spik99: En metod som är både snabb och rätt enkel är att såga upp "rännor/breda" spår i gipsen, Därifrån kan man arbeta och lägga rör/slang och dosor. Konsten är att räkna ut vart man ska öppna väggen för att få bra "vägar" att gå. Man ska inte snåla på storleken på bredden för det är lika mycket jobb at sätta tillbaka en stor bit som en liten bit. Det är dessutom både enklare
11 svar · 3,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.