Jag skall klamra upp kabel för en larminstallation inomhus (gips), men har svårt att hitta snygga klamrar. Castor eller Letti är ju perfekt, men de vanliga är lite för stora för min tunna kabel (måste se snyggt ut).

Skall sätta detta i händerna på en inte så händig person så bör vara ngt som är rätt enkelt att hantera och inte kräver specialverktyg...

Några tips?

En liten sträng smältlim bakom tråden blir snyggt och hållbart.

Smältlim drar till sig damm, blir svart efter ett tag och börjar släppa - egen erfarenhet med tele- och antennledningar.

Numera kör jag med häftpistol med klammer för kabel.

Häftpistol med U-stift för kabel.

[h=2]e1647070: Kabelhäftpistol rapid 28[/h]

Detta är för en produkt som icke-händiga personer skall kunna installera själva utan specialverktyg. Så häftpistol och limpistol går tyvärr bort. Hammare däremot går bra... =0 Så ngn typ av liten enkel klammer är det jag söker.

TC 3-5 från Thorsmans.
Finns både vita och nylongenomskinligt.

Protte

I fråga om verktyg till ohändig så är risken större med slagmärken och blåtummar än klammer genom handen.

Hur vore det med självhäftande kabellister? Då behövs inga verktyg alls :)

Med vänlig hälsning, Realdoolar

Jag brukar med jämna mellanrum se självhäftande kabellister som med en snygg båge skiljer sig från underlaget.På glas, kakel och sådant sitter det säkert men på målad yta, nej.

Protte

prototypen skrev:
Jag brukar med jämna mellanrum se självhäftande kabellister som med en snygg båge skiljer sig från underlaget.På glas, kakel och sådant sitter det säkert men på målad yta, nej.

Protte
Självhäftande kabellister sitter väldigt bra om man skall ta bort dom, då följer både färg och tapet med men annars släpper listerna från målat. Där jag använder lister så låter jag oftast skyddet för limmet sitta kvar och skjuter fast listen i rännan med häftpistol istället. Blir mindre spår och märken efter klammer jämfört med limmet och listen sitter bra.

TeroM skrev:
Självhäftande kabellister sitter väldigt bra om man skall ta bort dom, då följer både färg och tapet med men annars släpper listerna från målat. Där jag använder lister så låter jag oftast skyddet för limmet sitta kvar och skjuter fast listen i rännan med häftpistol istället. Blir mindre spår och märken efter klammer jämfört med limmet och listen sitter bra.
Ja min erfarenhet är snarare att dem blir omöjliga att få bort än att dem lossnar av sig själv.
När vi flyttade ifrån vår lägenhet fick jag spendera ett par timmar i vardagsrummet med värmepistol och brytbladskniv för att få bort högtalarlisterna.

Klammerpistol, tveklöst! Mer idiotsäkert än hammare och lösa klammer, dessutom snyggare ;-)

Ja jag har också svurit över självhäftande lister som river med hela underlaget. Vad gäller TC 3-5 från Thorsmans som Prototypen tipsade om så har vi provat det med får klagomål för att fula. Klammern får inte synas som en klump eller grej, utan vara mer diskret.
Letat efter små vitlackade U-stift eller märlor eller vad det nu kan heta, som man skulle kunna trycka fast i gipset med tummen, och sedan knacka fast med en hammare. Sett det på ngn installation av svagströmskabel ngnstans, men inte lyckats hitta sådana.

Köp U stift för klammer pistol då och sitt med en spetstång och hammare och slå in de då istället för att ha en spikpistol.
Bara besöka en Elfirma eller ännu bättre en larmfirma så kan du säkert få köpa lite klammer för kaffebröd.

Lister bör man inte använda mer är på kakel eller om man har väldigt många småkablar som helt enkelt inte blir snyggt att klamra jämte varandra.

Fullmoon, ja det är ju en idé. Bara för att vara tydlig, mina kunder skall installera själva och de har inga spikpistoler...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.