När vi gjorde nytt badrum för något år sedan så installerade elektrikern jordfelsbrytare på all el som går till badrum. Varmvattenberedaren sitter i ett annat utrymme och är kopplad med stickpropp i uttag som inte har jfb. Bör man installera en där också, och isf funkar det att använda en portabel jfb som man sätter i uttaget? Känns som att allt som har med vatten och el att göra bör ha jfb eller?

jordfelsbrytare är ju alltid bra. Men det fanns eldrivna varmvattenberedare innan jordfelsbrytaren fanns. Då var det däremot totalförbud på uttag i badrum, de blev möjliga först iom. jordfelsbrytaren.

Så rent regelmässigt är det antagligen inget fel på installationen. Det bör inte vara några problem att ha en jfb av lös typ i uttaget. Sådana får man däremot inte använda istället för fast jfb, i sådana lägen där det måste finnas en jfb. Alltför stor risk att någon plockar bort den.

Du ska inte ha en portabel JFB utan en "riktig" som med fördel monteras vid centralen och då gärna en som skyddar hela huset. Den som sitter där nu för att skydda badrummet kan sitta kvar så får du i alla fall en liten uppdelning av JFB så att det inte blir svart i hela huset om en JFB skulle lösa ut.

Jaha där ser man. ger en portabel inte samma skydd?

Jag tror iofs fortfarande att det största felet med en portabel jfb, är att den är för lätt att ta bort, typ när den löser ut.

Annars har ju elmont rätt, man bör ha jfb som skyddar alla elinstallationer i huset. Vid nyinstallation är det ett krav idag.

Men om problemet just nu är att du vill höja säkerheten just på varmvattenberedaren, och inte kan eller vill prioritera att få heltäckande skydd i huset, då kan den portabla jfbn vara en bra kompromiss.

Jag (som inte är elektriker) kan inte se att den portabla jfbn skulle vara sämre skydd än en fast monterad jfb, så länge den får sitta kvar och skydda.

Det finns, eller fanns tidigare varianter av jfb som inte klarade att skydda fullt ut mot "konstiga" belastningar som ex. kommer från elverktyg med hastighetsreglering. Då kunde man råka ut för att maskinen blev spänningsförande, och jfb löste inte ut. Tydligen har det funnits en hel del portabla brytare av den sämre klassen, och just driftsfallet att man vill skydda sig när man håller på med en maskin där man kanske riskerar att klippa i sladden är troligen vanligt för portabla brytare.

Men en varmvattenberedare är en av de mest normala belastningar man kan tänka sig.

Alla "värmeelement", VVB, elpatroner, motorvärmare etc.. har en liten "lustig" förmåga att börja läcka ström till jord. det kan vara jobbigt om JFB löser ut i fritidshuset och allt fryser sönder bara för det går 40mA jordströmmar i VVBn/elpatronen när man inte är där......och bl.a därför finns inte heller krav på JFB för nyinstallation av sådana fast installerade jordade dylika prylar..(som jag tolkar det) .Däremot kan det vara ett bra tecken på att prylen ifråga är "slut" och bör bytas om jordfelet blir för stort men det är en annan sak....

Beträffande din VVB, så finns det ingen anledning att sätta en lös JFB i det uttaget, det är de "vanliga uttagen" (jordade och ojordade) där man kan plugga in "vad som helst" som innebär störst "risk" .. Ska du uppgradera säkerheten så låt montera en (eller flera) JFB på hela anläggningen istället.
(Förutsatt att VVBns jord är bra ansluten via uttaget idag).

Vi bytte central för ett år sedan i vårt hus. Vi valde då att ha en jfb för övervåningen och en för källaren på varsin rad i centralen. På en tredje rad går endast värmepumpen och den omfattas inte av någon jfb.
Jag utgår ifrån att elektrikern gjort rätt.

får väl förtydliga att det är ett hus från 1800 talet och absolut ingen ny elanläggning.
Flera bud här nu. Så en portabel jfb ger inget skydd med andra ord?

Mikael_L
En fast ansluten pryl behöver inte skyddas av JFB.
Så värmepumpen som omnämns här i tråden är inget fel att den inte har JFB.
VVB som trådskaparen har är däremot inom gråzonen, då den matas genom ett vanligt uttag och stickpropp.
Ta ut stickproppen och anslut t.ex. ett elverktyg för att göra något slags jobb så har man direkt en situation som de senaste kraven avser att undvika.

Jag vill hävda att vid nyinstallation skulle kravet för detta uttag vara att det är skyddat av JFB. Eller så kan uttaget bytas mot en anslutningsdosa och VVB anslutas fast = också OK.

Är det en äldre installation så kan det kvarstå som det är (för att vara lagligt), de nya reglerna gäller inte retroaktivt på det viset. Däremot finns det alltså en liten elsäkerhetsmässig risk i huset iom detta.

Att låta värmepumpar och VVB ligga utanför JFB kan vara smart då det är ett relativt vanligt fel på värmepatroner med lite läckströmmar, dvs VVB och VP riskerar att slå ut hela husets elsystem genom att lösa ut JFB'n.
Men samtidigt är det ju lite läskigt att tillåta läckströmmar till det vatten som vi sen t.ex. står och duschar i.
En helt egen JFB för VVB är en lösning då.

Här har jag valt att låta VP (med sina värmepatroner) stå utan skydd av JFB. Det innebär alltså en viss liten risk att det kan komma att kittlas lite när man duschar när elpatronen nått sin livslängd. :eek:
Men jag tar dock större risker varenda dag när jag är ute i trafiken, så jag bekymrar mig inte så hårt.

Jodå, den ger fullgott skydd, så länge den sitter i uttaget vill säga... Ännu bättre är då en fast installerad JFB för hela huset. JFB är bra, mycket bra, men en VVB innebär ingen speciell risk som skulle kräva en JFB idag, förutsatt att den verkligen är skyddsjordad som PST säger.

Det finns ändå fler skäl, som du säger om vatten och el tillsammans, till att skydda en VVB jämfört med andra apparater. Detta i och med att VVBn kanske är förbunden med alla vattenledningar i huset - det blir en ganska stor utsatt del som kan spänningssättas om det skulle bli tvärkortis i VVBn. Då kan det vara bra med en JFBn som bryter snabbare än av säkringen gör.

Nu blir det inte kortis i VVBn varje dag. Ser man till att alla sladdar och apparater är i gott skick så har man eliminerat de flesta risker som en JFB skyddar mot. Återstår då olyckor som att klippa av sladden med häcksaxen etc.

Nästa fråga då. Hur kollar man om uttaget ordentligt jordat :) ?

Har du en multimeter kan du ohmmäta mellan höljet på VVBn och mot dels skyddsjord i stickproppen, och mot skyddsjordsblecket i ett annat uttag eller någon annan apparat som är jordad. Dra en skarvsladd om så behövs. Du bör mäta upp ett värde under 1 ohm, exkl mätsladdarna. Du behöver inte bryta strömmen för att göra denna mätning.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.