R
Hej,

Har ett äldre 380V element vars termostat funkat dåligt ute på sommarstället. Anslutningen är typ som en stickkontakt så man kan bara dra elementen uppåt så lossnar det helt och hållet. Fick istället tag på ett annat element som är nyare, la anslutningskablarna mot anslutningen där det förra elementet "dockats" och elementet började lysa i ett par sekunder som sig bör men därefter så går strömmen i hela huset. Jag konstaterar att alla proppar är hela men jordfelsbrytaren har löst ut och går inte att vrida tillbaka igen så jag kan inte få ström till huset igen! Elementet är såklart inte anslutet men jag kan fortfarande inte få igång jordfelsbrytaren. Vad ska jag göra?!

Jag skulle slå av/skruva ur alla säkringar och se om det efter det går att återsälla jordfelsbrytaren. Endast som en indikation på om det kan vara fel på jordfelsbrytaren.

R
ok, skruva ur alla proppar i hela huset då alltså och därefter vrida på brytaren igen? Och därefter in med alla proppar igen?

Ja. Då ser du vilken propp (grupp) som orsakar att jfb löser ut.

Löser JFBn direkt eller är det knappen som inte vill fastna?

Radiatorn är väl troligtvis problemet. Det är ej anslutet nu. Hänger det trådar löst? Har jord och nolla kontakt?

//Patrik

R
Ja JFB vill liksom inte fastna nu längre efter detta. Nu hänger alla trådar löst, jord, nolla,fas men ej i kontakt med varann såklart.

Har du tagit bort elementet helt igen så är det mest troligt att du har kontakt mellan jord och skyddsjord nånstans. Har du dragit i trådarna så de kan ha skadats?
Tar jordkabeln (blå) i något?

Sätt toppklämmor på kablarna så du är säker på att de är isolerade också, eller linda eltejp runt.

Mvh,
Anders

Som sagts, slå av alla säkringar, gärna också huvudbrytaren för att vara säker på att eventuellt isolationsfel mellan nolla och skyddsjord inte spökar. Går JFBn inte att slå till då så är det ett mekaniskt fel på JFBn.

Prova att trycka vippan neråt innan du försöker slå till, vissa brytare kan ibland hamna i något mellanläge.

På vissa brytare hamnar knappen rakt ut efter ett jordfel, för att visa att ingen slog av den mekaniskt.
På dessa måste knappen ner till OFF innan dom kan återställas

Redigerat:
Får du inte knappen på JFBn att "fastna" med strömmen bruten och efter att ha väntat en halvtimme så låter det som att JFBn har uppnått sin livslängd, om det inte är så som Tobbe säger.

R
Åker ut tidigt imorgon igen o ska testa vidare. Måste få igång skiten. Kan ja ta bort jordfelsbrytaren o bypassa tills elektriker kan komma?

@Roland112
Det är såklart tekniskt möjligt att bypassa, men mycket dumt, och kräver att du är behörig elektriker. Om du med ovanstående metoder konstaterar att det är jfb:n det är fel på så byt ut den istället för att bypassa den. Det måste vara möjligt att få tag på en elektriker innan huset fryser sönder.

R
På väg ut

Behöver ju inte nödvändigtvis vara just det elementet det är fel på , kan vara nått annat. Kanske en mus som gnagt på några trådar.
Vår Jfb löst ut i höstas , då var det frostvakten som var problemet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.