17 620 läst ·
8 svar
18k läst
8 svar
Koppla bort el element
Hej!
Ville höra med er kunniga om hur jag bör göra då jag skall ta bort mina el element i mitt gamla torp! Jag kommer behöva ta bort elementen inför renovering och undrar om detta är en uppgift som jag skall anlita en elektriker för eller göra själv. Jag är inte alls kunnig om elinstallationer men kan ju ta bort elementen och sätta på kopplingsklämmor på elkablarna. Jag skall ta bort den gips, isolering och reglar som finns på väggarna. Det handlar om 5 element på nedervåningen och jag kan ju även ta bort propparna i skåpet som är till för värmen på nedervåningen. Vad tror ni, vågar jag mig på detta?
Kommer nämligen anlita en elektriker i ett senare skede för kartläggning och inställning av alla de kablar jag har i huset....
Tacksam för råd!
Torptanten
Ville höra med er kunniga om hur jag bör göra då jag skall ta bort mina el element i mitt gamla torp! Jag kommer behöva ta bort elementen inför renovering och undrar om detta är en uppgift som jag skall anlita en elektriker för eller göra själv. Jag är inte alls kunnig om elinstallationer men kan ju ta bort elementen och sätta på kopplingsklämmor på elkablarna. Jag skall ta bort den gips, isolering och reglar som finns på väggarna. Det handlar om 5 element på nedervåningen och jag kan ju även ta bort propparna i skåpet som är till för värmen på nedervåningen. Vad tror ni, vågar jag mig på detta?
Kommer nämligen anlita en elektriker i ett senare skede för kartläggning och inställning av alla de kablar jag har i huset....
Tacksam för råd!
Torptanten
Moderator
· Stockholm
· 57 970 inlägg
Det som kan ge oväntade problem (olycka) är att element ofta är kopplade på en 3 fasgrupp. Det innebär att det finns 3 säkringar som skall brytas för att det säkert skall bli spänningslöst. Eller så bryter man huvudströmbrytaren om man är osäker. Även om varje element bara har 2 trådar in plus jord, så kan det få ström bakvägen via ett annat element om man inte brutit hela 3 fasgruppen.
Man skall alltid kontrollera genom mätning att strömmen verkligen blev bruten, det händer att en huvudbrytare "svetsar" ihop, så att det inte går att bryta strömmen på alla 3 faserna. Eller om man bryter med säkring, att man missat så att man bryter fel säkring.
Man skall alltid kontrollera genom mätning att strömmen verkligen blev bruten, det händer att en huvudbrytare "svetsar" ihop, så att det inte går att bryta strömmen på alla 3 faserna. Eller om man bryter med säkring, att man missat så att man bryter fel säkring.
Medlem
· kronoberg
· 1 528 inlägg
Är man osäker så bryter man givetvis de 3 Huvudsäkringarna. Huvudbrytaren bör man inte röra. Vara plocka bort elementet och sätta dit ett par kopplingsklämmor etc.
Annars rådfråga En Elektriker om du ändå ska ha en till att göra om lite el mm senare.
Annars rådfråga En Elektriker om du ändå ska ha en till att göra om lite el mm senare.
Håller med, detta är helt säkert och du behöver inte kontrollmäta heller.-=fullmoon=- skrev:
Köp några enkla toppklämmor (ubåt ej sockerbit) typ http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Toppklamma-46258/ en rulle eltejp är heller inte fel och dra några varv runt ubåten.
Produkter som diskuteras: "eltejp"
Eltejp
Eltejp, även känd som isoleringstejp, är ett tryckkänsligt tejp som används för att isolera elektriska ledningar och andra material som leder elektricitet. Den har en rad egenskaper som gör den idealisk för användning inom elinstallation
Läs mer
Praktiskt taget alla hus har trefas. Däremot så är det inte säkert att elementen är trefas för det. Måste du verkligen koppla bort eltrådarna? Många element sitter med någon slags stickkontakt, även de med trefas. Är de enfas sitter de förmodligen med en vanlig stickkontakt.Torpälskare skrev:
Mätaren i frågan kallas oftast multimeter, och kan köpas på många ställen, som Biltema, Jula, Clas Ohlsson etc. Du kan också ha nytta av en spänningsdetektor, alltså en grej som ser ut ungefär som en skruvmejsel och som man använder just för att indikera om det finns spänning eller inte.
Tänk på att element eftast går i en slinga så in i elementet sen vidare till nästa osv så om du inte ska ta bort alla element på en slinga utan vill ha värme på resten så måste du koppla ihop kablarna "ingående" med "utgående" så resten av elementen får ström. Är du minsta osäker så anlita elektriker! Så du slipper få dig en kyss om något skulle hända
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden