All el ligger utanpå väggarna och är säkert sen de byggde huset på 40-talet. Det fungerar, men det är inte snyggt! Så jag vill ha elen i väggen eller så att den inte syns i alla fall. Jag har faktiskt inte en blekaste om vad elarbeten faktiskt kostar 1000? 10.000? 100.000? Budgeten är begränsad och det är lite bråttom.

Kan vi göra ett rum i taget? Det är främst tre rum som ska göras först, sovrum, kök och vardagsrum. Det är ett rätt litet hus. Tanken är att om elektriken ändå ska in i väggarna och greja så tänkte vi byta ut alla gipsskivor som nu sitter på väggar och tak. Det sitter struktur tapeter överallt... Sambon är snickare så allt byggjobb fixar han med. Väggen blir då alltså helt öppen för elektrikern. Sätta kontakt uttag och lampkontakter i taket kan vi göra själva. Så det är bara kablarna i väggen vi måste ha elektriker till. Blir det smidigare för honom/henne om vi gör så?

Kan den nya elen dras till det gamla propp-skåpet? Eller måste ALLT bytas? Hoppas inte för det blir alldeles för mycket för oss att göra med en gång då. Vi väntar med hallen och övervåningen eftersom en vägg i badrummet ska flyttas och halva övervåningen är oinredd.

Alla rum är normalstora, kontakter ska sitta där de är, om det spelar roll. Hur många timmar uppskattningsvis skulle detta ta? Och vad skulle priset ungefär bli för elektrikern? Som sagt, jag har ingen aning om vi pratar 1000 eller 100.000 kr.

Jättesvårt att svara på utan ha sett det. Högst troligt måste matningar från centralen bytas. Finns vind att förlägga ledningar på så underlättar det. Att öppna väggar för elektrikern underlättar givetvis. Mycket av jobbet med rörförläggning kan säkert din sambo göra i samråd med elektrikern.

Jag skulle ta hem en el-firma för uppskattning av vad som bör göras. Svårt att säga nåt om prisbilden.

Är ni tänkt att göra vissa delar av eljobbet själva så måste ni först vara överens med elektrikern om det, för i princip ALLT jobb med el kräver att det finns en behörig installatör. Många elektriker vill inte komma och göra delar av installationsarbetet och sedan stå som ansvarig för dom bitar dom inte gjort.
Därför bör ni prata med den som ni tänkt anlita och bestämma hur ni ska gå till väga och då även få ett kostnadsförslag. För som ni kanske förstår så är det omöjligt att utan sett "anläggningen" komma med ett vettigt prisförslag. Men som en MYCKET grov uppskattning kan ni kanske räkna med 5-800:-/ m2

Hej ... Nej vackert är det inte ... Sådan gammal el skall man ta bort, för brand riskens skull ...
Kolla först hur väggen är konstruerad .. troligen är det spontade brädor på varje sida stolpe ..
Vad din sambo kan göra är att bryta bort en bräda i lagom höjd på väggen och lägga in 16 mm VP rör och sätta dosorna.. Detta gäller taket också, då ledningarna även går dit.
Utanpå detta sätta gipsen efter att elen är kopplad. El jobbet skall göras av en med Elbehörighet ..
Som regel sätter man en Ny central då man lägger om elen ....så man får bort allt gammalt ...
Eti..

Jag har hört att man egentligen inte får göra den typ av elarbete själv, med rör osv. Men kontakter får man ju byta så då måste vi få sätta in nya om elen redan är där, eller tänker jag fel?

Det känns inte som om de skulle ta så lång tid att dra lite kablar i en vägg som redan är öppen.

Precis som elmont säger säger jag; i ackord räknar man 1h per kvm, så där ligger kostnaden någonstans.
Ni kan förlägga alla rör och slang osv, din man/partner/själsfrände har säkert inte tummen mitt i handen och han har sett det göras 1000ggr. Men kontrollera med elektrikern att ni gör vissa delar själv om det är OK. Sen innan ni slår igen vägg med gips osv, se till att kablarna är dragna så man ser att rören funkar.

Att byta elcentral är ingenting som är standard, om man vill ha jordat och det skyddat så räcker en jordfelsbrytare vid sidan om centralen.

etiol skrev:
Hej ... Nej vackert är det inte ... Sådan gammal el skall man ta bort, för brand riskens skull ...
Kolla först hur väggen är konstruerad .. troligen är det spontade brädor på varje sida stolpe ..
Vad din sambo kan göra är att bryta bort en bräda i lagom höjd på väggen och lägga in 16 mm VP rör och sätta dosorna.. Detta gäller taket också, då ledningarna även går dit.
Utanpå detta sätta gipsen efter att elen är kopplad. El jobbet skall göras av en med Elbehörighet ..
Som regel sätter man en Ny central då man lägger om elen ....så man får bort allt gammalt ...
Eti..

OCH konsten är inte att dra rören och fästa dosorna utan det som kan vara knepigt för en "amatör" att GÖRA RÄTT, man kan tycka att det inte är några problem men det finns många fallgropar att snubbla i. Så prata med elektriker FÖRST så kommer det säkert att fungera, men gör ni en del helt på eget bevåg och sedan tar dit en elektriker kan det bli problem (om ni över huvud taget får dit någon i efterhand).

Oja, vi gör inget innan vi pratat med någon. Dumt om allt måste göras om annars.Slutar väl på 30.000 - 40.000 då. Och antar att rot inte gäller för oss eftersom ingen av oss skattar i Sverige.

nej, rot får man bara om man skattar i Sverige.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.