10 039 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
Koppla elverk till hus?
Som titeln säger, finns det någon bra lösning på hur jag kan koppla mitt bensindrivna elverk (2,5kW) till husets befintliga elnät. Tanken är att köra igång det vid strömavbrott (bor på vischan och vill gardera mig) och köra samtliga pumpar i huset (vatten och cirkulationspumpar) plus att köra några lampor också.
Har ni några bra tips på hur jag skall gå till väga?
//Dan
Har ni några bra tips på hur jag skall gå till väga?
//Dan
Lätt och ganska tråkigt svar. Ta in en elektriker som anordnar ett reservkrafts intag med riktigt jordtag och reservkraftsomkopplare.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Om du (och din familj) själv vill kunna koppla in elverket på hela anläggningen vid behov så finns bara ett alternativ:
- reservkraftsomkopplare
- eget jordtag
- en lämplig generator
- en behörig elinstallatör eftersom nätägaren kräven en anmälan.
Du kanske istället kan koppla in enskilda enfasförbrukare med stickpropp direkt till elverket? Men om det börjar bli många olika förbrukare så kan ett jordtag krävas i alla fall.
- reservkraftsomkopplare
- eget jordtag
- en lämplig generator
- en behörig elinstallatör eftersom nätägaren kräven en anmälan.
Du kanske istället kan koppla in enskilda enfasförbrukare med stickpropp direkt till elverket? Men om det börjar bli många olika förbrukare så kan ett jordtag krävas i alla fall.
Det verkar som om jag få ta och ställa elverket i vedboden mellan stallet och huset och sedan dra två separata kablar till mina cirkulationspumpar (en inne i stallet och en inne i huset). Dessa två är viktiga eftersom vi eldar för att hålla värmen. En ny 3fas och alla kringkostnader är inte ekonomiskt prioriterat just nu.
kan du skruva och har erfarenhet av dieselmotorer? köp isåfall ett kina-dieselverk 3 fas, räkna med att få skruva och såklart kan du inte lita till 100% på det ändå, men det är iaf ett prisvvärt alternativ.
Moderator
· Stockholm
· 57 826 inlägg
Fast, även om dte är ett "kina verk" så måste det kopplas in via en reservkraft omkopplare.
Kanske är läge att beskriva vad reservkraftsomkopplaren gör. Precis som namnet antyder så kopplar den om husets inkommande matning från nätet till matningen från reservkraftverket. Det är viktigt att den omkopplingen görs "ordentligt", efterssom annars kommer ditt krafverk att försöka driva hela områdets bebyggelse.
Och ännu värre, det kommer att leverera spänning till felstället i elnätet. Där kanske en linjearbetare just håller på att åtgärda felet, och blir grillad av din reservkraft.
Därför är reservkraftsomkopplare gjorda så att de garanterat antingen kopplar om eller inte kopplar om. Så även om kontakterna på en fas har svetsat ihop så kopplas inte de två "friska" faserna om. Tanken är att omkopplingen skall vara säker även om omkopplaren är skadad. Så det duger alltså inte med en omkopplare vilken som helst.
Kanske är läge att beskriva vad reservkraftsomkopplaren gör. Precis som namnet antyder så kopplar den om husets inkommande matning från nätet till matningen från reservkraftverket. Det är viktigt att den omkopplingen görs "ordentligt", efterssom annars kommer ditt krafverk att försöka driva hela områdets bebyggelse.
Och ännu värre, det kommer att leverera spänning till felstället i elnätet. Där kanske en linjearbetare just håller på att åtgärda felet, och blir grillad av din reservkraft.
Därför är reservkraftsomkopplare gjorda så att de garanterat antingen kopplar om eller inte kopplar om. Så även om kontakterna på en fas har svetsat ihop så kopplas inte de två "friska" faserna om. Tanken är att omkopplingen skall vara säker även om omkopplaren är skadad. Så det duger alltså inte med en omkopplare vilken som helst.
Det är säkert en bra lösning, förutom att du inte kan köra ett elverk i en vedbod med tanke på brandfaran. Det måste stå utomhus eller i en egen byggnad.Vandogen skrev:Det verkar som om jag få ta och ställa elverket i vedboden mellan stallet och huset och sedan dra två separata kablar till mina cirkulationspumpar (en inne i stallet och en inne i huset). Dessa två är viktiga eftersom vi eldar för att hålla värmen. En ny 3fas och alla kringkostnader är inte ekonomiskt prioriterat just nu.
Klicka här för att svara
