Som titeln säger, finns det någon bra lösning på hur jag kan koppla mitt bensindrivna elverk (2,5kW) till husets befintliga elnät. Tanken är att köra igång det vid strömavbrott (bor på vischan och vill gardera mig) och köra samtliga pumpar i huset (vatten och cirkulationspumpar) plus att köra några lampor också.

Har ni några bra tips på hur jag skall gå till väga?

//Dan

Lätt och ganska tråkigt svar. Ta in en elektriker som anordnar ett reservkrafts intag med riktigt jordtag och reservkraftsomkopplare.

• Gilla
corre
  • Laddar…
Tråkigt måhända men vad kan den kosta tro?

Göran.W
Det kostar närmare 10 000 kr sen antar jag du har ett en fas elverk och det måste du isf byta mot ett tre fas.

Jo det är en enfasgenerator. Det finns ingen möjlighet alls att koppla in det på nätet alltså?

Om du (och din familj) själv vill kunna koppla in elverket på hela anläggningen vid behov så finns bara ett alternativ:

- reservkraftsomkopplare
- eget jordtag
- en lämplig generator
- en behörig elinstallatör eftersom nätägaren kräven en anmälan.

Du kanske istället kan koppla in enskilda enfasförbrukare med stickpropp direkt till elverket? Men om det börjar bli många olika förbrukare så kan ett jordtag krävas i alla fall.

Det verkar som om jag få ta och ställa elverket i vedboden mellan stallet och huset och sedan dra två separata kablar till mina cirkulationspumpar (en inne i stallet och en inne i huset). Dessa två är viktiga eftersom vi eldar för att hålla värmen. En ny 3fas och alla kringkostnader är inte ekonomiskt prioriterat just nu.

kan du skruva och har erfarenhet av dieselmotorer? köp isåfall ett kina-dieselverk 3 fas, räkna med att få skruva och såklart kan du inte lita till 100% på det ändå, men det är iaf ett prisvvärt alternativ.

Fast, även om dte är ett "kina verk" så måste det kopplas in via en reservkraft omkopplare.

Kanske är läge att beskriva vad reservkraftsomkopplaren gör. Precis som namnet antyder så kopplar den om husets inkommande matning från nätet till matningen från reservkraftverket. Det är viktigt att den omkopplingen görs "ordentligt", efterssom annars kommer ditt krafverk att försöka driva hela områdets bebyggelse.

Och ännu värre, det kommer att leverera spänning till felstället i elnätet. Där kanske en linjearbetare just håller på att åtgärda felet, och blir grillad av din reservkraft.

Därför är reservkraftsomkopplare gjorda så att de garanterat antingen kopplar om eller inte kopplar om. Så även om kontakterna på en fas har svetsat ihop så kopplas inte de två "friska" faserna om. Tanken är att omkopplingen skall vara säker även om omkopplaren är skadad. Så det duger alltså inte med en omkopplare vilken som helst.

Vandogen skrev:
Det verkar som om jag få ta och ställa elverket i vedboden mellan stallet och huset och sedan dra två separata kablar till mina cirkulationspumpar (en inne i stallet och en inne i huset). Dessa två är viktiga eftersom vi eldar för att hålla värmen. En ny 3fas och alla kringkostnader är inte ekonomiskt prioriterat just nu.
Det är säkert en bra lösning, förutom att du inte kan köra ett elverk i en vedbod med tanke på brandfaran. Det måste stå utomhus eller i en egen byggnad.

Har skaffat mig ett litet 600w elverk nu som jag kommer ställa bredvid stalldörren under tak. Imorgon blir det till att köpa lite kabel och börja dra!!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.