Hej,

Tog precis bort skyddslocket (doslock?) till 220V's kablarna som sitter uppe på väggen. De är kopplade till en trafo som konverterar 220 till 12V. Såg att bara två av de tre kablarna (brun och blå) är kopplade varav den tredje (gulgrön) går upp i trafon men 'hänger fritt' inuti doslocket. Ska det vara så?

/n

Det är rätt. Transformatorn är säkert dubbelisolerad. Jorden är framdragen för att om man någon gång byter transformator till en som ska jordas.

av ren nyfikenhet, vad menas med dubbelisolerad?

Jag tänker att om trafon pajjar måste ju strömmen ta vägen någonstans, betyder dubbelisolerad att både primär och sekundär sida i trafon har egen jordväg som transformerar potentialen ner till noll?

Det betyder i princip att det är flera "lager" isolering så om det blir fel på ett lager så ska nästa lager skydda. Är en apparat dubbelisolerad får den INTE skyddsjordas.

jaha intressant, så det är nån form av jordvior som kopplar mellan lagren?

ByggNiclas skrev:
jaha intressant, så det är nån form av jordvior som kopplar mellan lagren?
Det är helt enkelt minst två skilda lager isolering, som sagt.

Jordvior? Det var ett nytt ord....

om ett kretskort har flera lager varav ett är jordlager används vior för att koppla dom sinsemellan. Har dock ingen aning om hur denna krets ser ut så jag kanske refererar till helt fel, därav min fråga =)

Med dubbelisolerade apparater får man INTE ha några jordade lager allt MÅSTE vara ojordat

Hur som helst, ser du denna symbolen typsymb_skydd2.gif är allt som det ska.

230V och 12V(SELV) separeras med en fulltrafo, sitter den i en elektronisk trafo så behöver den ju inte vara så stor iom att den jobbar med ca 100 kHz.

Och ang. vior, nu trillade polletten ner, det var alltför längesedan jag var insatt i tillverkning av mönsterkort.

O
ByggNiclas skrev:
Om ett kretskort har flera lager varav ett är jordlager används vior för att...
Nu blandar du ihop äpplen med yllebyxor...
Det här är inte elektronikforumet och elinstallationer har väldigt väldigt lite gemensamt med sådan "kretsteori"! ;-)

ByggNiclas skrev:
av ren nyfikenhet, vad menas med dubbelisolerad?
Jag tänker att om trafon pajjar måste ju strömmen ta vägen någonstans...
Strömmen måste inte ta vägen någonstans. Har du inte en sluten krets har du bara spänningssatta delar och någon ström blir det aldrig tal om.

Om det blir något fel inuti en elektrisk apparat riskerar dess ytterhölje att bli spänningsförande. När detta inträffar löser inte inte säkringen ut och apparaten blir en potentiell dödsfälla som står och väntar på en olycka. När någon olycklig stackare sedan vidrör apparaten skapas en kortslutningen från apparaten, via stackaren och ned i något som har jordpotential. Då flyter det en kortslutningsström genom stackaren och det mår man inte bra av.

Grundtanken med jordade apparater är väldigt enkel. Anslut en ledare mellan jordpotential i elskåpet och apparatens hölje. Blir det då fel och höljet blir spänningssatt kommer det omedelbart att resultera i en kortslutning och säkringen går omedelbart. Den trasiga apparaten upptäcks direkt, strömmen bryts, och den blir aldrig någon dödsfälla.

I en skyddsisolerad apparat är det inte svårare än att man istället bygger apparatens hölje av ett isolerande material. Det innebär att även om det blir fel så kommer inte de delar man kan ta på att bli strömförande.

Redigerat:
  • Gilla
snaggletooth
  • Laddar…
tackar för svar
/n

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.