Hej

Satt idag tillbaks mina 230 uttag i köket efter jag kaklat om. Tar alltid en massa kort oavsett vad jag gör och så även på hur elen var inkopplad. Det var först när jag kom till det andra uttaget som jag blev konfunderad. Jag kollade på bilderna en gång till och en bild som jag trodde var "vänd" var nog inte det. Jag har kopplat som på första bilden men när jag kollar upp så borde kanske de blå kablarna vara kopplade till N och de svarta till L? Som synes på bilderna så verkar det vara olika kopplat på uttagen. Jag testade uttagen efter inkoppling och de fungerar...

WP_000769.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
WP_000772.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I praktiken spelar det ingen roll, huvudsaken är att jorden sitter på rätt ställe.

För det första så bör/måste du sätta påbyggnadsringar på dosan så att ringen går ända ut till kaklet, dessa finns i olika tjocklekar, sedan behöver du längre dosskruvar.

Nu till din fråga.
Elektriskt kvittar det om fas eller noll är på L eller N. Om man kopplar fas och nolla på rätt skruvar och vänder uttaget med texten åt rätt håll så kommer fasen att alltid ligga på "rätt" "hål", kommer inte ihåg vilket. Om det är rätt kopplat så underlättar det vid felsökning och provning av JFB med uttagsprovare.

Ser ut som den ena Svarta kabeln. Fasen inte är inkopplad? Den bör kopplas in jämte den andra svarta kabeln.

Tackar för informationen!

Jag har kopplat in bägge de svarta trådarna. Kan vara så att den "trillat ut" på kortet.

Måste man ha påbyggnadsring? Räcker det inte med att skruvarna är tillräckligt långa rent praktiskt eller vad missar jag nu?:|

Locos skrev:
Tackar för informationen!

Jag har kopplat in bägge de svarta trådarna. Kan vara så att den "trillat ut" på kortet.
En tråd "trillar" inte ut om det är rätt kopplat...

Om trådarna trillar ur , då är dom för kort skalade eller så har uttaget dålig kvalitet. Om du inte får fast trådarna riktigt, Då är det läge att byta uttag.
Dåliga anslutningar medför dels ökad brandrisk p.g.a varmgång (gäller speciellt kök där många apparater har över 2000 W effekt) och personfara eftersom skyddsjorden kan bli ofullständig.

Ludwig skrev:
Måste man ha påbyggnadsring? Räcker det inte med att skruvarna är tillräckligt långa rent praktiskt eller vad missar jag nu?:|
Elektriker jag pratat med sägr att de aldrig skulle komma på tanken att använda ringar, de sätter långa skruvar vid behov.

Ja, det var så det gjordes här av elektriker, lite längre skruvar och sedan var det klart.

Har aldrig heller förstått vitsen med ringarna

Vitsen med ringarna är därför att kravet på dubbelisolering inte uppfylls annars. Visst, väggmaterial brukar vara rätt dåliga elektriska ledare!

I praktiken så är det väl inget man behöver ligga sömnlös över men ska man följa regelboken så!

christoffer09 skrev:
En tråd "trillar" inte ut om det är rätt kopplat...
Jag fick dra rätt ordentligt för att få en bild på baksidan så då tror jag tråden trillade ut. Det är för övrigt Elko grejer så kvaliten borde vara bra...

vectrex skrev:
Vitsen med ringarna är därför att kravet på dubbelisolering inte uppfylls annars. Visst, väggmaterial brukar vara rätt dåliga elektriska ledare!

I praktiken så är det väl inget man behöver ligga sömnlös över men ska man följa regelboken så!
Okej, då är jag med på hur det hänger ihop.

Trillade tråden ur ett Elko uttag var den inte istoppad ordentligt, och naturligtvis ska man använda förhöjningsringar. Utan ringar är det lite som att inte använda apparatdosor, det ska vara så tätt som möjligt mellan dosan och apparaten. Dessutom kostar dom nästan inget och tar bara några sekunder att sätta dit, så det är lite korkat att inte använda dom.
Numer använder jag endast dosor med justerbar ring för då får man alltid ringen i liv med ytskiktet, som extra bonus får man en lite djupare dosa.

• Gilla
lorens och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.