Jag har inkommande 4-ledare med PEN till primär gammal elcentral utan jordfelsbrytare.

För nyinstallation har jag dragit dragit 5-ledare med PE och N från gammal primär elcentral till ny sekundär elcentral. Den nya elcentralen har t ex tvättmaskin som kräver jordfelsbrytare enl nu gällande regler för nyinstallation.

Kan jag få godkänt på nyinstallationen genom att sätta en jordfelsbrytare bara i den gamla primära elcentralen (den kommer ju då att skydda hela fastigheten inkl nya centralen) ?

Allt skall kopplas av behörig, men jag vill ha all kabel och utrustning på plats innan.

p.s.
jordfelsbrytaren är märkt 40A, det betyder väl 3 X 40A, d v s att jordfelsbrytaren klarar hela inkommande el som är med huvudsäkringar 3 X 25A.?

Redigerat:
Ja, du kan ha JFB i den primära centralen.
Det är lika fel att dra kabel och montera utrustning för el som att koppla, så för din egen del hoppas jag att du har gjort klart med den som ska koppla om arbetsfördelningen. Om inte kan du få problem med att få någon att komma och koppla och ta ansvar för din anläggning, det är ju inte många som vill ta ansvar för ett jobb någon annan utfört.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.