Hej,
Tänkte höra med er gamla el-uvar här på forumet, om er åsikt angående detta.
Jag har innehar elbehörighet BB2. Jag arbetar till största med installation och felsökning i värmeanläggningar, värmepumpar mm. Innehar också VVS-certifikat. Vet att man inte kan söka BB2 längre men min behörighet gäller till år 2049, enligt certifikatet.

Men nu funderar jag på att läsa upp till BB1.
Är det lönt att göra detta, eller är det bortkastad tid och pengar? Jag är för nuvarande anställd, men har lite funderingar på att starta eget någon gång i framtiden.
Vet att det eventuellt är nya behörighetsklasser på gång, men det verkar inte hända så mycket på den fronten.
Näringsdepartementet fick in förslag på detta från elsäkerhetsverket för nästan 1 1/2 år sedan, men vi vet ju i vilket tempo regeringen arbetar.

Ska du ha ett företag så tycker jag att du ska skaffa ABL. För en företagare är BB1 ytterst begränsande.

Ja, BB1/BB2 är inte mycket att komma med om du ska driva egen firma i elbranschen.

O
lordi skrev:
Näringsdepartementet fick in förslag på detta från elsäkerhetsverket för nästan 1 1/2 år sedan, men vi vet ju i vilket tempo regeringen arbetar.
Som jag har fattat det kan det komma att gå betydligt snabbare än så. Så här skriver SEF;s egen propagandaminister Leif Göbel:
www.sef.se skrev:
Elsäkerhetsverket som statlig myndighet /har/ i höstat tagit ett eget initiativ till förändringar av förordningen ”Behörighet för installatörer” som är ute på remiss t o m den 31 mars. Tanken är att Elsäkerhetsrådet efter remisserna ska behandla förslaget i slutet av maj och sedan fatta beslut. Därefter går det till lagrådet för granskning för att sedan klubbas.

Jag har läst BB1 utbildningen hos teknikutbildarna, snabbt och lätt.
För din del är det ju bara en uppgradering med 2 kurser så kan du söka BB1an.
Med en BB1a får man ju förvisso inte driva en elfirma, men man får bredare kunskap och fler möjligheter.

Steamboy skrev:
...SEF;s egen propagandaminister Leif Göbel:
;) .

• Gilla
lordi
  • Laddar…
Steamboy skrev:
Som jag har fattat det kan det komma att gå betydligt snabbare än så. Så här skriver SEF;s egen propagandaminister Leif Göbel:
Intressant, ska kolla lite vad som händer på den fronten.

Jag är inte ute efter att starta en ren elfirma, så ABL känns lite överkurs för mig tycker jag. Jag tänkte i såfall fortsätta med det jag gör idag nämligen installation och service av pannor, värmepumpar, styr och regler inom vvsområdet. Är ju lite i gråzonen mellan rörmokare och elektriker.

Enligt Elsäkerhetsverkets förslag kommer BB2 att försvinna och de som har den behörigheten kommer automatiskt att få BB1 vid förnyelse av sin behörighet. Du behöver alltså inte läsa något alls för att få den. Läs mer på www.elsakerhetsverket.se under rubriken 'Behörighet.'

Men vad får man göra vid installation av panna/värmepump med "bara" BB1 eller BB2. Jag tror mig veta att du då får koppla i och ur de fast installerade prylarna. Men det krävs väl ABL för att få dra fram en ny kabel från centralen, ex om arean behöver öka?. Eller om prylarna som installeras inte skall stå på samma plats som en tidigare värmepanna.

hempularen skrev:
Men vad får man göra vid installation av panna/värmepump med "bara" BB1 eller BB2. Jag tror mig veta att du då får koppla i och ur de fast installerade prylarna. Men det krävs väl ABL för att få dra fram en ny kabel från centralen, ex om arean behöver öka?. Eller om prylarna som installeras inte skall stå på samma plats som en tidigare värmepanna.
Om jag minns rätt så får man utöka en bef. gruppledning med BB1, dock får man ej dra en helt ny gruppledning från central.

//Patrik

larssaman skrev:
Enligt Elsäkerhetsverkets förslag kommer BB2 att försvinna och de som har den behörigheten kommer automatiskt att få BB1 vid förnyelse av sin behörighet. Du behöver alltså inte läsa något alls för att få den. Läs mer på www.elsakerhetsverket.se under rubriken 'Behörighet.'
Hehe bara vänta tills 2049 så får du den automatiskt alltså! :) Njaa.. Tycker inte det är nån större skillnad på BB1, BB2 och ingen behörighet alls, men som Patrik skrev får du utöka befintligt i viss utsträckning.

Men kan du läsa den snabbt och lätt så varför inte. Satsa på AB annars.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.