2 830 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Säkringen löser ut
Ingen rolig start på denna säsong, problemen hopar sig......
Har min reserv brännare monterad för tillfället Px 21'a från -01
någon gång under natten så slog jordfels brytaren ifrån , slog tillbaka detta på morgonen , allt verkade va ok..
lät brännaren köra en omgång och fylla upp tanken med värme utan problem,
men strax innan den skall köra igång för nästa pass så går säkring och jordfelsbrytaren på nytt,
därefter går det inte att slå tillbaka säkringen, det smäller till i ström kontakten till brännaren på en gång
(blixtrar)
har provat min ordinarie ( en px 21'a -07 som står och väntar på tändelement) vad som händer när kopplar till den,
inget som ovanligt ..
prövade då att byta kontakten på den felande brännaren , med det gav inget, vad felsöker jag nu
Kontrollmäta något...
Har min reserv brännare monterad för tillfället Px 21'a från -01
någon gång under natten så slog jordfels brytaren ifrån , slog tillbaka detta på morgonen , allt verkade va ok..
lät brännaren köra en omgång och fylla upp tanken med värme utan problem,
men strax innan den skall köra igång för nästa pass så går säkring och jordfelsbrytaren på nytt,
därefter går det inte att slå tillbaka säkringen, det smäller till i ström kontakten till brännaren på en gång
(blixtrar)
har provat min ordinarie ( en px 21'a -07 som står och väntar på tändelement) vad som händer när kopplar till den,
inget som ovanligt ..
prövade då att byta kontakten på den felande brännaren , med det gav inget, vad felsöker jag nu
Kontrollmäta något...
Har du vanliga värme element på samma säkring?
Låter som att den gamla brännaren är boven, kolla tändelement(glödstift?) / skruvmotor / fläkt / kolla så att kretskortet ser ok ut / ev. anslutningar som blivit brända och orsakar överslag.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Att gamla brännaren är "boven" gissar jag med,
Skruv motorn har jag haft bortkopplad under felsökning så den påverkar inte
Kretskortet ser helt ok ut för mig
tänd elementet, kan det påverka? , kortsluta brännaren, (det är visserligen i stort sett nytt)
Ta och koppla loss dess kablar och göra en nytt prov ?
Skruv motorn har jag haft bortkopplad under felsökning så den påverkar inte
Kretskortet ser helt ok ut för mig
tänd elementet, kan det påverka? , kortsluta brännaren, (det är visserligen i stort sett nytt)
Ta och koppla loss dess kablar och göra en nytt prov ?
Koppla bort så mycket du kan tills det fungerar och återkoppla successivt till det funkar.
Kortsluta brännaren bör du inte göra, det låter snarare som det är felet, någon fas ligger mot jorden eftersom du skrev att både jfb och säkring löst ut.
Mät resistansen mellan de bortkopplade sakerna och jord, där bör inte vara 0 ohm.
Edit: Jag har förresten ingen aning om hur saken fungerar så koppla inte bort hej vilt utan att tänka först!
Kortsluta brännaren bör du inte göra, det låter snarare som det är felet, någon fas ligger mot jorden eftersom du skrev att både jfb och säkring löst ut.
Mät resistansen mellan de bortkopplade sakerna och jord, där bör inte vara 0 ohm.
Edit: Jag har förresten ingen aning om hur saken fungerar så koppla inte bort hej vilt utan att tänka först!
Tändelementet går ju på 230 så det lär väl kunna orsaka rejäl kortslutning.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden